Je kon er op wachten, en je kon er ook op wachten dat een overheidsinstelling het zou doen. Want bij elke nieuwe ict-ontwikkeling is het vaak een overheidsinstelling die het eerst zijn vingers er aan brandt. Of het nu een erp-systeem, de cloud of bijvoorbeeld blockchain is, er is altijd wel een ambtenaar die het eerst zich in de nesten werkt met iets waar hij totaal nog niet aan toe is. Als dit vervolgens dan ook mislukt doen ze er ter compensatie ook weer jaren niks mee.
Meestal is het een gemeente op de Veluwe, maar dit keer is het een Hogeschool. Hogeschool Rotterdam gaat namelijk experimenteren met het vervangen van docenten door ChatGPT. De leerlingen zijn overigens allang vervangen door ChatGPT. Er is geen scriptie meer die niet door deze ai-toepassing is gemaakt.
Omscholen
Op zich niet eens een hele slechte gedachte. Tijdens de corona-periode is al gebleken dat we het lerarentekort ook prima kunnen oplossen met Youtube. Daarbij, en dit heeft even niks met ict te maken maar is mijn eigen frustratie, hebben we ook nog duizenden leraren Frans die we ook prima zouden kunnen omscholen tot een leraar in een vak waar je wel iets aan hebt.
Theoretisch zou je best een leraar kunnen vervangen door ChatGPT. ChatGPT kan heel prima dingen uitleggen en heel goed vragen beantwoorden. Plus je hoeft niet de hele tijd te kijken naar zo’n suf hoofd in een te heet gewassen trui.
Niet gelukt
Maar een leraar is natuurlijk meer dan uitleggen en antwoorden geven. Het allerbelangrijkste wat een leraar moet doen, is jou enthousiast maken voor een vak zodat je er zelf mee aan de slag gaat. En ik moet zeggen, voor Frans is dat bij mij in ieder geval niet gelukt. Daar gebruik ik nu ChatGPT voor.