IBM lanceert Watsonx, een nieuw ai- en data-platform waarop grotere ondernemingen kunnen voortborduren. Zakelijke klanten krijgen de keuze uit zogenoemde ‘foundation models’ die als basis dienen voor eigen ai-systemen, en generatieve ai. Deze grote ai-modellen zijn volgens IBM uitvoerig getraind met ‘trusted data’.
IBM hoopt met de stap ondernemers over de streep te trekken die twijfels hebben over de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van ai-systemen. Het bedrijf probeert zich met ‘meer verantwoorde ai’ te onderscheiden, maar ook andere aanbieders claimen dat. Big Blue hoedt zich voor een overhaaste uitrol van ai en denkt te hebben geleerd van de fouten die ruim tien jaar geleden zijn gemaakt met de automatische vraagbaak Watson. Dit computersysteem, dat natuurlijke taal gebruikt, werd commercieel een flop.
Nu lijkt IBM zich met Watsonx te hebben herpakt. Het bedrijf wil niet lang na de introductie van zijn basisaanbod al met tools voor ‘governance’ te komen. Deze software moet ervoor waken dat het ethisch verantwoord gebruik van data en ai niet in het geding komen. IBM-topman Arvind Krishna zei tijdens de jaarlijkse Think-conferentie dat deze tools nog dit jaar beschikbaar komen.
Maatjes te klein
Watsonx komt behalve in de IBM Cloud ook beschikbaar on premise en voor andere cloud-omgevingen. Omdat IBM met zijn cloud-activiteiten een paar maatjes te klein is voor Microsoft Azure en AWS, mikt het bedrijf vooral op de hybride cloud.
IBM biedt verder een reeks software aan waarmee klanten ai-modellen kunnen trainen, verfijnen en uitrollen. Uiteindelijk moet een totaalaanbod ontstaan die grootzakelijke klanten snel vooruit helpt. Nieuwe Watson-producten zijn in aantocht voor het maken van code, ai-ops, veiligheid en duurzaamheid. Een nieuwe samenwerking met de ai-startup Hugging Face moet de deur openen naar allerlei opensource-ai-modellen via het Watsonx-platform voor zakelijke afnemers. IBM Consulting kondigt een Center of Excellence aan voor generatieve ai. Meer dan duizend ai-experts gaan van daaruit klanten ondersteunen. Verder kondigde IBM een gpu-as-a-service infrastructuur aan ter ondersteuning van ai-intensieve workloads.
Anders dan Microsoft, OpenAI, Google en Amazon blijft IBM uit de buurt van de consumentenmarkt.