Hogeschool Rotterdam experimenteert met het vervangen van docenten door ChatGPT. Dat gebeurt komende vrijdag tijdens een seminar over de ontwikkelingen in het hoger onderwijs. Rob van der Willigen, tech-lead van het programma AI & Ethiek aan de opleiding, doet dan een poging een docent te vervangen door deze generatieve ai.
Centraal staat de vraag of met de komst van deze baanbrekende taalrobot nog een docent nodig is. En welke aspecten van een docent wel of niet zijn te vervangen. Ook is de vraag actueel of het hoger onderwijs in de toekomst een plug-in van ChatGPT kan worden.
Ook de wisselwerking tussen ai en ethiek komt aan de orde. Pieter van Boheemen, programmamanager AI & Ethiek bij Hogeschool Rotterdam, denkt dat de workshop een uitgelezen kans is om te laten zien wat ai-technologie als ChatGPT kan. ‘Maar ook om de ethische overwegingen die hierbij komen kijken te belichten. Het is immers cruciaal dat we ervoor zorgen dat dergelijke systemen altijd worden ontworpen en gebruikt op een manier die aan de samenleving ten goede komt.’
Gewoon even kort door de bocht: geen goed plan. Dat school/onderwijs veel meer is dan een plaats waar je toevallig de juiste informatie ophaalt, hebben we onlangs nog gezien tijdens de al dan niet noodzakelijke schoolsluitingen. Als we willen dat mensen nog meer vervreemden van de essentiële sociale ervaringen die we vooral als kinderen kunnen en moeten opdoen, dan is minder contact zeker een van de manieren. Nuancering: ik ben dol op technologie in allerlei verschijningsvormen en altijd geïnteresseerd in innovaties, maar techniek is naar mijn idee voor alles een middel, geen doel. De vraag moet volgens mij niet (alleen maar) zijn wat AI of welke technologie dan ook kan, maar wat wij er als mensheid aan hebben. Schiet me nog wel iets anders te binnen: in brede zin ben ik wel nieuwsgierig om te zien wat vervangen van bepaalde beroepsgroepen door AI oplevert. Wat zou er gebeuren als we kamervragen niet door kabinet maar door AI laten beantwoorden?