In de snel veranderende hybride wereld van tegenwoordig erkennen bedrijven de concurrentievoordelen die gepaard gaan met een digital first-strategie. De afgelopen jaren zijn de spelregels echter veranderd. Moderne bedrijfsomgevingen vragen om 24/7 veilige toegang tot data en applicaties vanaf elke locatie, vanaf elk apparaat en waar die ook maar worden gehost.
Het nieuwe bedrijfsnetwerk is op de gebruiker gericht en heeft als doel om de prestaties en beveiliging van gebruikers, machines en sensoren naar een hoger niveau te tillen. Het probleem is alleen dat traditionele architecturen voor netwerkbeveiliging te complex zijn om ondersteuning te bieden voor deze nieuwe realiteit. Daarmee groeit het netwerk uit tot een bottleneck voor de digitale transformatie van organisaties. Je kunt stellen dat het hoge mislukkingspercentage van digital first-initiatieven aan deze complexiteit te wijten is.
Bedrijven willen hun doelstellingen afstemmen op de digitale strategie, ze moeten omgaan met de onderlinge afhankelijkheden tussen netwerk- en cloudoplossingen en ze proberen grip te houden op de it-beveiliging. Deze vraagstukken geven stof tot nadenken. Bovendien moeten ze met uiteenlopende leveranciers samenwerken om alles tot één geheel te maken.
Traditionele netwerkbeveiliging was datagericht. Apparaten en gebruikers kwamen maar zelden onder de veilige paraplu van het bedrijfsnetwerk vandaan. Het op de netwerkrand gerichte beveiligingsmodel verloor aan relevantie toen mobiele technologie en cloud ervoor zorgden dat it-activa steeds minder belangrijker werden.
Krapper
De wereldwijde markt voor consulting blijft groeien en bereikt naar schatting in 2027 een omzet van 525,57 miljard dollar. Hierdoor zal het aanbod van veelzijdige digitale transformatie-consultants steeds krapper worden. Het is daarom van cruciaal belang voor organisaties om in zee te gaan met een systeemintegrator met een gedegen reputatie.
Succesvolle digitale transformatie vraagt om samenwerking met een partij die kennis heeft van zowel netwerken als digitale diensten en die een holistische, leveranciersneutrale platformaanpak hanteert. Extra inzichten zijn te verkrijgen als je partner ook functioneert als operator en aanbieder van ‘over the top’-diensten en een uitgebreid ecosysteem van technologiepartners heeft.
Een dergelijke ‘network native’ digitale dienstverlener zal zich in een veel betere positie bevinden om alle workloads van je organisatie vanuit infrastructuurperspectief te beheren dankzij de ondersteuning van een compleet ecosysteem dat rond zijn eigen platform is opgebouwd. Dit helpt organisaties aan een veilige digitale en cloud-native infrastructuur die succes mogelijk maakt door een consistente aanpak van connectiviteit, cloud computing en cybersecurity. En dat is een eerste vereiste om uit te kunnen groeien tot een moderne en schaalbare digital first-onderneming.
Technische expertise
Er is een samenspel van drie technologische componenten nodig om moderne ondernemingen de beveiliging en het prestatievermogen te bieden die ze nodig hebben. De eerste twee componenten zijn noodzakelijk; de derde is een absolute vereiste.
De eerste pijler van een secure access service edge (sase)-ontwerp is toekomstbestendige connectiviteit die bedrijven flexibiliteit en (kosten)efficiëntie biedt, waar hun werknemers zich ook maar bevinden. Een software-defined wide area network (sd-wan) kan daarbij dienstdoen als intelligent en configureerbaar overlay-netwerk. Dit maakt het mogelijk om alle gebruikers, applicaties en data veilig en veerkrachtig te verbinden met behulp van een breed scala aan connectivity providers en technologieën zoals 4G/5G, directe mpls-verbindingen en satellietverbindingen. Deze connectiviteit staat aan de basis van de transformatie van de netwerkbeveiliging die organisaties moeten realiseren om uit te kunnen groeien tot een digital first onderneming.
De tweede pijler omvat aanvullende cloudgebaseerde beveiliging. Die is nodig om veilige toegang te bieden tot het nieuwe verspreide ecosysteem van applicaties en om gebruikers, apparaten en data te beschermen, waar die zich ook maar bevinden. Sase gaat uit van identiteiten, real-time contextuele informatie en specifieke beveiligingsregels om alle cyberrisico’s voor een organisatie in kaart te brengen en te bepalen hoe daarop moet worden gereageerd. De meeste organisaties werken met een bonte mix van beveiligingsoplossingen. Sase consolideert al deze oplossingen en helpt it-afdelingen daarmee aan flexibiliteit, kostenbesparingen en gebruiksgemak. Deze aanpak maakt bovendien een einde aan silo’s en situaties waarin leveranciers langs elkaar heen werken, waarbij een organisatie de kloof op eigen houtje moet overbruggen.
De derde component bestaat uit digitale beheerdiensten die bijdragen aan flexibiliteit, beschikbaarheid en prestatievermogen. Overzicht en uitvoerend vermogen zijn essentieel om complexiteit te kunnen beheren, de operationele efficiëntie te verbeteren en de prestaties van oplossingen van uiteenlopende leveranciers te optimaliseren. Deze beheerdiensten moeten voortdurend worden bijgesteld en doorontwikkeld om maximale prestaties te garanderen. De ervaring leert dat hierbij vaardigheden op het gebied van datawetenschap, technologie en it-beheer moeten worden ondergebracht binnen één ‘reliability engineering’-functie die toeziet op een optimaal betrouwbare it-omgeving. Organisaties moeten een gestructureerde en datagedreven aanpak hanteren waarbij incidenten die van negatieve invloed zijn op bedrijfsprocessen worden geanalyseerd en deze met behulp van automatisering stap voor stap en in volgorde van prioriteit worden verholpen of geminimaliseerd. Zodra organisaties over het benodigde overzicht beschikken kunnen ze een modern model hanteren voor de coördinatie van agile- of itil-methodieken met alle betrokken externe leveranciers en voor het beheer van de prestaties en het ecosysteem.
Interne vaardigheden
Iedereen kan aan de tools komen die nodig zijn om uit te groeien tot een digital first-onderneming. Echter, niet elke organisatie beschikt over de interne vaardigheden die nodig zijn om deze oplossingen in te zetten op een manier die de bedrijfsresultaten verbetert. Bedrijven willen weten waar ze over één, twee of vijf jaar moeten zijn. Dit vraagt om een analyse van hun zakelijke risico’s en om operationele flexibiliteit. Het kan een opgave zijn om dit alles met de huidige middelen, mensen en vaardigheden intern uit te werken.
De succesvolle projecten voor digitale transformatie kunnen rekenen op draagvlak bij zowel de leverancier van het product als de klant, en waar mensen tijd besteden aan het in kaart brengen van de voortgang en het leveren van feedback tijdens cruciale stadia en daarop aanpassen.
Het wereldwijd opererende koffiebedrijf Jacobs Douwe Egberts (JDE) deed een beroep op een digitale dienstverlener voor zijn ambitieuze wereldwijde groeiplannen en de digitale transformatie van ruim 120 locaties wereldwijd. Werknemers en fabrieken werden aangesloten op de wereldwijde it-infrastructuur. Geïntegreerde, veilige connectiviteit zorgde ervoor dat alle werknemers en fabrieken toegang hadden tot bedrijfsapplicaties en het netwerk. Op deze manier kon het bedrijf zijn digitale transformatie in goede banen leiden en beschikken over de flexibele digitale diensten die het nodig had om zijn groeidoelstellingen te realiseren en de ervaring van de eindgebruiker te verbeteren.
JDE beschikt nu over een veilige en flexibele infrastructuur die is gebaseerd op uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van connectiviteit, cloud computing en cybersecurity. Deze omgeving draagt bij aan een snellere digitale transformatie.
Helpen
Digitale transformatie betekent voor elke organisatie weer iets anders. Een digital first-partner kan je helpen met het opzetten, uitvoeren en versnellen van dit traject en duurzaam succes waarborgen in een tijd van verandering. De juiste partner zal beschikken over een omvangrijk ecosysteem van technologiepartners. Op die manier krijg je de nieuwe vaardigheden, contacten en inzichten die nodig zijn om je voorwaarden voor je digitale transformatie nu en in de toekomst te waarborgen.