Recente CBS-cijfers laten zien dat de verhouding op de werkvloer tussen mannen en vrouwen er nog altijd traditioneel uitziet. De vrouw werkt vaker in deeltijd in vergelijking met de man met dezelfde studieachtergrond. Het gevolg hiervan is dat vrouwen vanwege de grote personeelstekorten in campagnes worden verleid om meer te gaan werken.
Zeker in sectoren waarin de vrouw ondervertegenwoordigd is, stijgt de vraag en zijn vrouwen een gewilde groep. Denk aan de techniek, maar ook aan de it-sector waarin vrouwen nog altijd gering aanwezig zijn. Onterecht. We moeten dringend af van het clichébeeld it’er. Vrouwen maken namelijk daadwerkelijk het verschil in de it.
Nullen en enen
Nog altijd zijn bepaalde sectoren én banen doordrongen van vooroordelen. Vaak onterecht. Zo ook voor de it. De it-sector wordt nog altijd geassocieerd met techniek en het programmeren van nullen en enen. Dat is natuurlijk onzin; it is veel meer dan dat en biedt voor verschillende soorten mensen interessante functies. Helaas is nog niet iedereen zich hiervan bewust. En dat is zonde, niet alleen omdat diversiteit binnen organisaties in het algemeen heel waardevol is, maar ook omdat de it-sector, net als vele andere sectoren, kampt met een groot personeelstekort. Daarom is het belangrijk dat er meer enthousiasme voor it wordt gecreëerd onder allerlei doelgroepen. Het wordt tijd dat we ons realiseren dat it geschikt is voor iedereen, ook voor vrouwen.
Female touch
We zijn op weg naar steeds meer automatisering in de wereld. In allerlei sectoren worden handmatige handelingen vervangen door geautomatiseerde processen. Ook – of juist – in de it. Dit maakt dat de mens nog meer het verschil gaat maken in deze sector. Dat geldt met name voor eindgebruikersondersteuning. Dit valt of staat met het goed oplossen van it-problemen van gebruikers, waarbij de irritatie soms hoog oploopt en mensen het probleem het liefst gisteren nog opgelost zien. Goede eindgebruikersondersteuning vereist daarom een persoonlijke aanpak en vaardigheden zoals goed kunnen luisteren, innemend en rustig zijn en vooral niet oordelen. Eigenschappen die – om in stereotypen te spreken – vaak aan vrouwen worden toebedeeld. Deze female touch komt ten goede aan het oplossen van situaties die zich voordoen binnen it-eindgebruikersondersteuning. Je komt immers met allerlei soorten mensen in aanraking, waardoor het hebben van een divers team waardevol is.
Beter betaald
Maar dat eindgebruikersondersteuning een integraal aspect is van it, is nog niet altijd bekend genoeg. Al helemaal niet dat vrouwen in de praktijk op dit gebied soms al de voorkeur genieten én daar flink (lees beter) voor betaald krijgen. Het is daarom belangrijk dat er meer zichtbaarheid in en bekendheid over de mogelijkheden van het it-vak komt. Zowel onder it-werkgevers, -detacheerders en -opleidingsverantwoordelijken als onder vrouwen zelf. Het is aan ons om ons te realiseren én vervolgens aan vrouwen te laten zien dat er binnen de it talloze functies zijn waarbij de stereotype vrouwelijke kwaliteiten waarde bieden. Sterker, waarbij ze nodig zijn.
Richt als werkgever jouw vacatures daarom meer op de skills die nodig zijn om bepaalde it-functies uit te voeren. Op die manier baan je de weg vrij voor personen met diverse achtergronden om een carrière in de it te overwegen.
Frisse blik op problematiek
Het is natuurlijk niet zo dat de meerwaarde van vrouwen binnen de it een onontdekt goed is. Integendeel, er zijn gelukkig meerdere it-bedrijven die juist inzetten op het aantrekken van vrouwen omdat ze de waarde ervan inzien voor eindgebruikersondersteuning. Het brengt meer diversiteit op de werkvloer én geeft een frisse blik op problematiek.
Toch kan nóg meer focus hierop geen kwaad. Zeker niet in tijden waarin vrouwen gevraagd worden om meer te gaan werken en in allerlei sectoren erg gewild zijn. Het is van belang dat de sector laat zien wat de charme van een baan in de it is en welke kansen er liggen. Laat vrouwen het verschil maken in de it en maak ruimte voor nieuwe inzichten en zienswijzen in een nog overwegende ‘mannenwereld’.
“Het wordt tijd dat we ons realiseren dat it geschikt is voor iedereen, ook voor vrouwen.”
Iedereen it-er.
maar wrom is er dan zo’n tekort 😛
“er zijn gelukkig meerdere it-bedrijven die juist inzetten op het aantrekken van vrouwen omdat ze de waarde ervan inzien voor eindgebruikersondersteuning”
gebruikersondersteuning :
eindgebruiker : Zuster, mijn computer doet het niet.
zuster: he wat naar nou, maar al die nullen en enen ook. Ik haal er wel een man bij.
“Het is van belang dat de sector laat zien wat de charme van een baan in de it is.”
Laat weten als die gevonden is 😀
Voor gebruikersondersteuning hebben we ChatGPT want de problematiek ligt niet in een scheefgegroeide ‘mannenwereld’ binnen de ICT maar in het feit dat al die oude mannen over zo’n 3 tot 5 jaar met pensioen gaan. Steeds meer vrouwen moeten werken of moeten meer werken door een omgekeerde bevolkingspyramide als gevolg van een vergrijzing. Blik van auteur mist dan ook nog wat visie als we kijken naar de inzet van ICT om dit probleem op te lossen want het selfservice loket wordt steeds vaker ingevuld door een chatbot met stereotype vrouwelijke kwaliteiten van nietszeggende antwoorden op moeilijke vragen.
Bedoelt men met de 0-en en 1-en non-binair of binair als geslacht? Allemaal hokjesplaatserij en weer een krampachtige overdreven manier om te sturen op diversiteit en inclusiviteit. Er is maar 1 ding wat telt en dat is dat alleen de GESCHIKTE kandidaat het verschil maakt. Dat kan een vrouw, man, binair, non-binair zijn of wat dan ook zijn.
“met stereotype vrouwelijke kwaliteiten van nietszeggende antwoorden op moeilijke vragen. ”
zo die zal een leuk huwelijk hebben…