Beeldherkenning op basis van ai helpt ProRail verkeerd liggende klemmen op te sporen die de dwarsligger en de spoorstaaf niet meer goed bij elkaar kunnen houden. De spoorbeheerder zegt hiermee goede resultaten te behalen.
Vroeger kostte het veel tijd om de klemmen te controleren. Medewerkers moesten daarvoor eindeloos naar beeldschermen kijken. Leah Bekkering, product owner beeldherkenning bij de afdeling Asset Management Informatie: ‘Dat is tijdrovend, vermoeiend en bovendien is een menselijke beoordeling vaak subjectief.’ Met beeldherkenning valt nu snel te zien welke klemmen niet voldoen aan de normen. ‘De ai-technologie kijkt naar de pootjes: die moeten tenminste voor de helft overlappen met de spoorstaaf, niet gebroken zijn en niet missen. Als hij niet voldoet, moet hij dus vervangen worden.’
Begin dit jaar waren een miljoen klemmen door de computer gehaald. Bekkering: ‘Waar de computer twijfelt, wordt er een menselijke controle gedaan. Dan kunnen we gerichte herstelacties ondernemen. Het model is zeker over waar het wél goed is, de onzekerheden worden nagekeken. Dat is zo’n acht procent van het totaal, dus dat wordt handmatig gecontroleerd. Alsnog wel wat werk, maar veel minder dan eerst. Nu hebben we allerlei risicolocaties van 2022 in kaart. Bovendien zijn we verbeteringen aan het toepassen om, zonder minder veilig te worden, die acht procent te verlagen.’
Het systeem is heel efficiënt. in één uur checkt het algoritme 3,5 kilometer. Een mens bekijkt hoogstens een paar honderd meter in dezelfde tijd. Het systeem wordt niet moe, en geeft altijd een consequent antwoord.
ProRail is van plan ook andere spoorobjecten met foto’s te controleren en daar ai op los te laten.