De Digital Markets Act (DMA) is per 2 mei van toepassing. De grootste digitale platforms, waaronder bijvoorbeeld Booking.com, krijgen nog tot 3 juli de tijd hun kernplatform-diensten bij de Europese Commissie aan te melden.
De Commissie neemt vervolgens vanaf september besluiten over welke platforms een poortwachter zijn. Poortwachters, platforms waar gebruikers nauwelijks omheen kunnen, hebben daarna zes maanden de tijd om te voldoen aan de regels uit de DMA. Deze groep online-platforms moet zich dan ook aan diverse verboden en verplichtingen houden op straffe van hoge boetes.
De wet bezorgt consumenten en bedrijven meer gemak. Door de DMA kunnen gebruikers van deze platforms straks individuele berichten sturen van de ene naar de andere berichtendienst. Ook regelt de wet de mogelijkheid om eigen data van een platform naar een ander platform mee te nemen en de mogelijkheid vooraf geïnstalleerde apps te kunnen verwijderen.
Ook bevordert de DMA de concurrentie. Ontwikkelaars van apps mogen niet meer worden gedwongen om het betaalsysteem te gebruiken van appstores. Bovendien mogen platforms eigen producten of diensten niet bevoordelen, bijvoorbeeld door ze bovenaan de zoekresultaten te zetten. Verder komt er een ruimere meldingsplicht om fusies en overnames in de digitale economie te kunnen beoordelen. Het toezicht hierop is verbeterd.
De Nederlandse minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat stelt in een reactie: ‘Deze Europese regels geven ondernemers van klein tot groot meer groeikansen, bevorderen eerlijke concurrentie en beschermen consumenten beter. We zijn door de DMA straks ook minder afhankelijk van de allergrootste platforms. Daardoor kunnen ondernemers beter zaken doen via internet en kunnen consumenten gemakkelijker producten kopen en verkopen.’