Winkelketen Zeeman start een intern opleidingsprogramma voor starters. Zij gaan het bedrijf meehelpen met de digitale transformatie waarin de textielreus zijn processen, organisatie en ict-systemen op de schop gooit. Deelnemers aan het tweejarige traject kunnen hun digitale kennis en vaardigheden ontwikkelen en inzetten voor het bedrijf. Zeeman hoopt hen daarna ook aan boord te houden.
Het traineeship is samen met post hbo-opleider Digiship opgezet. Starters werken samen met ervaren medewerkers aan projecten op het gebied van e-commerce, data-analyse, business intelligence en customer experience. Kandidaten worden begeleid door zowel vakdocenten als een persoonlijke groei- en ontwikkelcoach van Beeckestijn Business School. Naast het werken aan bedrijfskundige en technische data-projecten en -processen worden de deelnemers onder meer opgeleid in presentatietechnieken, zelfreflectie en agile werken.
De winkelketen voert momenteel een aantal grote ict-vernieuwingen door waaronder een nieuw erp-systeem van Microsoft Dynamics. Volgens interim ict-directeur Menno van Drunen, die 1 februari 2022 startte, wordt er een flinke inhaalslag gemaakt. Zeeman wordt klaargestoomd voor onder meer het nieuwe werken, een cloud-eerst-strategie en het op orde krijgen van de ict-security. Ook moet de interne logistiek en de dienstverlening aan klanten verbeteren.
Online
Van Drunen, die met zijn adviesbureau Supply Value zo’n twintig jaar ervaring heeft met digitale transformaties binnen de retail, laat desgevraagd weten dat de textielwinkelzaak over een behoorlijk ict-landschap beschikt. Het gaat onder meer om dataplatform Microsoft Synaps, Power BI, een warehouse- managementsysteem van Manhattan en een gerobotiseerd magazijn met Active Lowpad-robots.
Ook worden stappen gezet om ‘click & collect’ mogelijk te maken. Nu worden de winkels bevoorraad vanuit een centraal magazijn en worden online bestellingen thuisbezorgd. In de toekomst wil het bedrijf zijn klanten graag meer mogelijkheden bieden. Van Drunen: ‘Zuinig zijn is één van de kernwaarden van Zeeman, maar je moet niet té zuinig worden en te weinig investeren.’ Hij verwacht met deze inhaalslag een grote stap te maken in de bedrijfsvoering en digitale dienstverlening van het textielbedrijf.
20 vacatures
Zeeman heeft op dit moment zo’n twintig ict-gerelateerde vacatures openstaan en hoopt met het traineeship ongeveer acht van die functies in te vullen.
Volgens Van Drunen hebben de ideale kandidaten affiniteit met ict én retail en kunnen ze doorstromen naar functies aan de businesskant, zoals analist of meer technisch rollen zoals functioneel applicatiebeheer, bi-analytics enzovoort. Zeeman hoopt de trainees voor langere tijd aan boord te houden en biedt ze doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf.
In de afgelopen jaren is Zeeman gegroeid naar 1320 winkels en webshops in zeven landen. Het servicekantoor van Zeeman is gevestigd in Alphen aan den Rijn. Daar werken momenteel zo’n driehonderd medewerkers. Het ict-team, het data competence center en het e-commerce-team spelen volgens het management een belangrijke rol bij het faciliteren van de groei van het bedrijf.