Generatieve artificiële intelligentie (ai) is een van de meest veelbelovende technologieën van de afgelopen decennia. De adoptie neemt razendsnel toe, en dat maakt dat cio’s en it-leiders niet langer kunnen wachten en zich moeten beraden hoe met deze ontwikkelingen om te gaan.
De combinatie van ai-technologie, automatisering op schaal en realtime data analytics biedt bedrijven een unieke kans om zowel de productiviteit van hun medewerkers als de ervaring van klanten sterk te verbeteren.
Generatieve ai gaat ons werk niet enkel ondersteunen, het zal voor een complete transformatie zorgen. Het blijft niet bij het classificeren van data en het maken van voorspellingen, de technologie kan ook zelf content creëren op basis van menselijke taal. Op die manier krijgt iedereen toegang tot bijzonder krachtige tools met ongeziene flexibiliteit en mogelijkheden om te personaliseren. Omdat gebruikers er geen specifieke kennis voor nodig hebben en de technologie gewoon met natuurlijke taal kunnen besturen, zal deze nieuwe vorm van ai ons leven op allerlei manieren vereenvoudigen.
Hoger niveau
We weten dat gepersonaliseerde ervaringen voor veel klanten een reden zijn waarom ze voor een merk kiezen. Dankzij generatieve ai is die klantervaring naar een nog hoger niveau te brengen. De inzichten die de technologie genereert, maken het voor bedrijven mogelijk om op nieuwe en relevantere manieren met hun klanten te communiceren.
Binnen de klantenservice kunnen medewerkers automatisch kennis halen uit notities van eerdere cases en gepersonaliseerde chat-antwoorden uitsturen. Zo’n snelle service op maat zal de tevredenheid van klanten aanzienlijk verhogen. Of kijk naar salesmensen in een bedrijf die een deel van hun werk kunnen automatiseren, zoals het opstellen van e-mails, het plannen van meetings en het voorbereiden van de volgende interactie. Op dezelfde manier kunnen marketeers sneller persoonlijke content genereren om klanten en prospecten aan te spreken via e-mail, web, mobiel en advertenties.
Ai is natuurlijk lang niet de enige factor die de groei van de business en retentie van klanten beïnvloedt. Om tegemoet te komen aan de verwachtingen van klanten, zijn bedrijven afhankelijk van kosten en beschikbaarheid van producten en services. Maar ai helpt wel om de lagen van groei en klantenbinding in een bedrijf te begrijpen. En op basis daarvan kan de technologie de onderliggende bedrijfsprocessen krachtiger maken.
Door generatieve ai te combineren met samenwerkingstools zal de productiviteit van zowel klanten als bedrijven toenemen. Dankzij samenvattingen van gesprekken en onderzoektools op basis van ai zullen gebruikers bijvoorbeeld sneller op de hoogte zijn van wat er gebeurt en vrijwel meteen een antwoord vinden voor elk project of onderwerp – of ze nu best practices willen bekijken of een nieuwe account willen prospecteren. De mogelijkheden zijn eindeloos: in een fractie van seconden berichten opstellen om met klanten of teamleden te communiceren, minder tijd besteden aan het beantwoorden van vragen of het delen van notities na een meeting. Alle tijd die je wint, kan je volledig gebruiken voor het uitvoeren van nieuwe projecten of plannen.
Niet zonder risico’s
De kracht van generatieve ai komt niet zonder risico’s. Hoewel de technologie veel dingen goed doet, kan ai de bal ook vaak misslaan. Bedrijven zijn dus beter voorzichtig wanneer ze deze tools aanpassen en gebruiken.
Ai kan niet beter zijn dan de data die het te verwerken krijgt. En de technologie zal ook altijd afhangen van de mensen die de output controleren en verifiëren. Vertrouwen is daarom een cruciaal ingrediënt in de ontwikkeling van ai-oplossingen, de content die erdoor gecreëerd wordt en de platformen waarop de systemen draaien. Gelukkig bestaan er richtlijnen die organisaties helpen om generatieve ai op een verantwoorde manier te ontwikkelen en implementeren.
Het veiliger en transparant maken van ai begint bij bewustzijn. Bedrijfsleiders winnen best informatie in over de impact van ai en zien erop toe dat ook gebruikers begrijpen wat de sterke en zwakke punten van de technologie zijn. De uitlegbaarheid van ai is dan ook een essentieel uitgangspunt. Ai aan de hand van verklaringen of bronnen laten uitleggen waarom en hoe bepaalde content gecreëerd is. Ook dat zal helpen om obstakels in het kader van vertrouwen en accuraatheid weg te nemen.
De wereld moet op elk niveau goede redenen krijgen om deze modellen te vertrouwen. Als we daar zonder uitzondering in slagen, dan hoeven we er niet aan te twijfelen dat deze technologie de wereld op een positieve manier zal veranderen.