Facebook-moeder Meta heeft na bijna een jaar van omzetdalingen weer de weg omhoog gevonden. De omzet over het afgelopen kwartaal bedroeg 28,6 miljard dollar, 3 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Vooral de inkomsten uit reclame trekken aan, nu Facebook dankzij de inzet van artificial intelligence (ai) er steeds beter in slaagt de juiste doelgroepen te bereiken. De zware investeringen die het bedrijf in ai-tools heeft gedaan, beginnen zich uit te betalen.
Bovendien heeft Facebook vormen van advertenties gevonden die minder afhankelijk zijn van persoonlijke gebruikersdata. Het bedrijf heeft een antwoord gevonden op de steeds strengere regelgeving die gepersonaliseerde reclame aan banden legt. Ook de maatregelen die Apple heeft genomen tegen Facebook’s ad-trackers, deren het sociale medium minder.
Topman Mark Zuckerberg spreekt van een goed kwartaal. Hij wijst op de gunstige resultaten die ai heeft op de apps en business van Facebook. Ook de reorganisaties waarbij afscheid is genomen van 11.000 medewerkers, beginnen effect te krijgen. Volgens Zuckerberg werkt zijn bedrijf nu efficiënter waardoor in kortere tijd betere producten zijn te bouwen en Meta zijn lange termijn visie beter kan realiseren.
Reorganisatie
Overigens is Meta nog niet klaar met de herstructurering. Afgelopen maart kondigde het bedrijf aan nog eens tienduizend werknemers te laten afvloeien. Behalve bij de apps moeten ook bij de Reality Labs waar wordt gewerkt aan de metaverse, mensen weg. Al deze reorganisaties kosten Meta dit jaar drie à vijf miljard dollar.
Zuckerberg verwacht dat de operationele verliezen bij Reality Labs dit jaar nog zullen toenemen. Alleen al op de Quest VR-headsets werd vier miljard dollar verloren. De belangstelling onder consumenten voor virtual reality (vr) en de voorlopers van de metaverse valt zwaar tegen, zo berichtte zakenkrant Wall Street Journal onlangs. Meta’s vr-bedrijf Horizon Worlds dat zich op consumenten richt, haalt nog niet de helft van het verwachte aantal gebruikers.
De kapitaaluitgaven (30 à 33 miljard dollar) bij Meta blijven op een hoog niveau. Behalve dat nog meer ai nodig is ter ondersteuning van de advertenties investeert Meta extra in zijn initiatieven op gebied van generatieve ai. Meta realiseerde een nettowinst van 5,7 miljard dollar in het eerste kwartaal van dit jaar. Dat was 24 procent minder dan in dezelfde periode van 2022. Vergeleken met het laatste kwartaal toen 4,7 miljard dollar overbleef, is dit wel een stijging.