KPN slaagt er na jaren van omzetdalingen weer te groeien en ook voor Ctac is er (andermaal) reden tot juichen.
Ook in het eerste kwartaal van dit jaar was er voor KPN een kleine plus. Het telecombedrijf zag de omzet met 1,2 procent toenemen vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De aangepaste omzet nam 1,9 procent toe tot 1,333 miljard euro. De bruto-bedrijfswinst daalde 1,6 procent naar 584 miljoen euro. Maar de nettowinst veerde 9,7 procent op tot 196 miljoen euro, vooral door lagere afschrijvingen.
De zakelijke markt trekt na jarenlang verval weer netjes aan. Voor het vierde achtereenvolgende kwartaal namen de inkomsten uit zakelijke diensten toe. Mede door betere prestaties op de mkb-markt steeg de omzet in het business segment met 3,1 procent. Het aanbod van breedband, mobiel en ‘workplace & cloud’ voor kleinere bedrijven slaat goed aan. Deze diensten-omzet nam met 7,5 procent toe. Ook ‘consumer mobile’ trekt aan (3,4 procent).
Moeilijk heeft KPN het op de breedband-internetmarkt, mede door de concurrentie van VodafoneZiggo. Het totaal aantal breedband-aansluitingen nam met zevenduizend af, ondanks een stijging van het aantal glasvezel-aansluitingen (+35.000).
Zeker niet onbelangrijk is dat de klanttevredenheid weerspiegeld in de Net Promotor Score (NPS) vergeleken met het vierde kwartaal zowel op de consumenten als op de zakelijke markt toenam. Volgens ceo Joost Farwerck beginnen de aanzienlijke investeringen in netwerken en diensten zich uit te betalen.
Ctac
Ook de beursgenoteerde business & cloud integrator Ctac maakte vanmorgen cijfers over eerste kwartaal bekend. De SAP-specialist uit Den Bosch en Wommelgem boekte in het eerste kwartaal 32,9 miljoen euro omzet, 15,4 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Maar dat kwam vooral door de overname van Technology2Enjoy. De nettowinst daalde van 1,1 naar 0,8 miljoen euro. Volgens cfo Paul de Koning, die de plaats inneemt van de onlangs overleden ceo Pieter-Paul Saasen, komt dat door een eind vorig jaar ingezette reorganisatie.