PostNL stapt voor zijn backoffice over op SAP S/4Hana, het kloppend hart van SAP's nieuwe systemen. Het contract voor SAP Hana Enterprise Cloud (SAP HEC) liep af, de omgeving waarin SAP Billing and Revenue Innovation Management (BRIM) draait.
De complexiteit van het huidige landschap belemmert bovendien de innovatie, terwijl het onderhoud veel handwerk vergt. Een andere reden om een volgende stap in de ondersteuning van de backoffice te maken is dat tijdens piekmomenten zoals rond kerst wel heel veel druk op de systemen komt te staan.
Willem-Jan van Tongeren, directeur Centrale Business en IT Services bij PostNL, zegt: ‘We hebben behoefte aan nog meer schaalbaarheid.’ Tussen 2012 en 2016 bracht de pakjesvervoerder al alle applicaties naar de cloud om vervolgens zijn eigen datacenters te sluiten. Maar tijdens corona bleek dat meer nodig is. PostNL heeft behoefte aan een nog overzichtelijker beheermodel. Ook wil het bedrijf nog meer gebruikmaken van standaardoplossingen en best practices van SAP.
Van Tongeren die al bijna 23 jaar voor PostNL werkt en meer dan tien jaar ervaring met SAP heeft, gelooft net als voormalig cio Marcel Krom heilig in standaardisatie. ‘Je moet een saas-dienst accepteren zoals die is,’ zei de laatste eens. Ook Van Tongeren onderschrijft dat. ‘Op die manier ontstaat een architectuur waarmee je met simpele bouwstenen mooie producten kunt maken. En daardoor meer focus kunt leggen op de gebieden waar we echt het verschil willen maken.’
Met Rise with SAP wil PostNL zijn doelarchitectuur moderniseren en vereenvoudigen en zo het bedrijf nog concurrerender maken. Klanten van SAP gebruiken deze dienst om hun end-to-end bedrijfsprocessen opnieuw te ontwerpen en te vereenvoudigen en maatwerk te elimineren. Zo kunnen ze zonder onnodige ‘ballast’ overstappen naar een modulaire, flexibele enterprise resource planning (erp).
1,5 jaar
PostNL neemt voor de implementatie van SAP S/4Hana ongeveer anderhalf jaar de tijd. Van Tongeren: ‘Bij de stap naar SAP Business ByDesign en SAP BRIM hebben we voor heel PostNL al een standaardisatie van processen gerealiseerd. Daardoor is de stap naar SAP S/4Hana voor ons veel eenvoudiger dan voor organisaties die van SAP ECC met veel maatwerk komen. De gaps zijn heel klein.’
De verschillende bedrijfsonderdelen van PostNL worden stap voor stap ‘as is’ overgezet naar het nieuwe erp-platform. ‘Met een gefaseerde implementatie creëren we snelheid en realiseren we in een kort tijdsbestek onze technologische businesscase,’ besluit Van Tongeren. Daarna gaat hij aan de slag met de mogelijkheden die SAP S/4Hana biedt voor innovatie.