KPN heeft via zijn investeringsfonds geld gestoken in twee bedrijven die actief zijn op het gebied van educatieve contentdiensten en cybersecurity-scenariotrainingen, respectievelijk Perlego en RangeForce. Het ict-concern verwacht dat beide bedrijven een belangrijke aanvulling gaan vormen op het aanbod van KPN aan zijn klanten. Hoe groot de investeringen zijn, is niet bekendgemaakt.
Het fonds KPN Ventures investeert in startups en scale-ups met strategische relevantie voor de telco. Zo vormt het Engelse Perlego in potentie een goede aanvulling op het partnerportfolio van KPN in de consumentenmarkt, wat onder meer bestaat uit Netflix, Spotify en Disney+. Perlego is een online-abonnementenservice voor studiemateriaal en biedt op zijn platform toegang tot ruim een miljoen studieboeken van een groot aantal uitgevers. Het abonnementsmodel van Perlego wordt aangeboden aan studenten – direct (b2c) of indirect via universiteiten en instellingen voor hoger onderwijs (b2b2c). Perlego wordt ook wel de Spotify voor academisch materiaal genoemd.
De tweede investering van KPN Ventures is in RangeForce. Dit Amerikaanse bedrijf biedt een ontwikkelplatform dat gericht is op het verbeteren van cybervaardigheden voor individuen en teams. Hiermee kunnen bedrijven hun it-beveiligingsteams beoordelen en individuele leertrajecten en teamoefeningen aanbieden om cybersecuritytalent bij te scholen. RangeForce kan een belangrijk hulpmiddel worden voor zowel KPN-medewerkers als voor de (grotere) zakelijke klanten van KPN.