Super-apps als de Aziatische WeChat, Grab en Gojek zullen de Europese consument niet behagen. Het bedrijfsleven daarentegen kijkt er met een begerige blik naar. Dat stelt it-dienstverlener Insight in zijn 'Trends 2023'. Een gesprek met Adrian Gregory, president EMEA.
‘Een super-app is als een Zwitsers zakmes; een reeks gereedschappen (mini-apps) die de gebruiker naar behoefte kan gebruiken en verwijderen. Super-apps zijn in opkomst omdat gebruikers, vooral de jongere generatie geboren in het tijdperk van de smartphones, mobiele ervaringen eisen die krachtig en gebruiksvriendelijk zijn’, meldt Lori Perri van Gartner in een artikel van 28 september 2022.
T-Mobile meldt: ‘In WeChat kun je tegenwoordig naast chatten en elkaars statusupdates bekijken ook een lening aanvragen, je volgende auto kopen, een nieuwe partner zoeken en je scheiding regelen. Met 1,25 miljard actieve gebruikers per maand is WeChat de grootste super-app in Azië. Op de voet gevolgd door Alipay met een miljard gebruikers. Ook Grab en GoTo winnen nog elke dag aan populariteit. Dit maakt de super-app een ware tech trend.’
Voor consumenten is het handig om niet steeds van app te wisselen, voor de aanbieder is het ook handig, omdat hij een berg aan data verzamelt om profielen op te stellen (en eventueel te koop aan te bieden).
Te versnipperd
Juist dat laatste is volgens Gregory de reden waarom de super-apps in ons continent geen vaste voet aan de grond krijgen. ‘Dergelijke apps fungeren als een one-stop-portaal voor sociale media, vervoer, voedsellevering, financiële diensten en boodschappen. Maar ondanks hun succes in het Verre Oosten zijn er geen equivalenten in Europa. Er zijn in Europa, per land, zo veel verschillende wetten en regelgevingen dat het ondoenlijk is om een super-app te ontwikkelen. De regelgeving is te versnipperd. Bovendien staat onze privacywetgeving niet toe dat er zo veel gegevens worden verzameld. Bijvoorbeeld het vergaren van data over hoe iemand financiële diensten gebruikt. Dat gaat niet gebeuren in Europa.’
Dat neemt niet weg dat Insight verwacht dat organisaties wel super-apps gaan inzetten om onderlinge communicatie, en die met klanten en partners, te vergemakkelijken en verstevigen. ‘Er is een jongere generatie aan boord bij het bedrijfsleven; die kan lezen en schrijven met de mobiele telefoon en apps die daarbij horen. Bovendien zien we dat low-/no-code groeit binnen organisaties; medewerkers zijn in staat om apps naar hun hand te zetten.’
Aanslaan
Dat zijn twee redenen waarom super-apps volgens Gregory gaan aanslaan binnen bedrijven. ‘Mensen willen informatie met elkaar delen. Daarbij komt dat ai een sterkere rol speelt. Kijk naar ChatGPT dat Microsoft in zijn apps gaat inbouwen. Een paar jaar geleden had je nog veel technische kennis nodig om een super-app te vormen en te gebruiken. Dat is niet meer.’ Een bijkomende factor is volgens hem dat organisaties meer digitaal worden. Datagedreven betekent dat super-apps greep krijgen op bedrijfsprocessen en daar hun weg in vinden. Digitale leveringsketens, internet of things geven talloze mogelijkheden om bedrijfsprocessen en daarmee communicatie te vormen.’
Gregory meldt dat er veel vraag is bij Insight door klanten naar de mogelijkheden van super-apps. ‘Op zich is het concept niet vreemd aan organisaties. Op de huidige werkplek hebben we tot op zekere hoogte al deze zogenaamde super-apps op onze apparaten zien verschijnen. Werknemers hoeven geen overvloed aan apps open te hebben, klaar om te bij te werken. Het proces van het voltooien van een taak in één app en het bijwerken in een andere is traag en inefficiënt.’
Hij ziet dat de grote tech-leveranciers hun pijlen hebben gericht op het aanbieden van super-apps. Teams maakt wat hem betreft een grote kans om uit te groeien tot een bedrijfs-super-app. ‘Vandaag al kunnen medewerkers Microsoft Teams openen, een gesprek voeren en communiceren met een aantal verschillende apps, zoals een crm-systeem, via de Teams-interface. Het is de essentie van een super-app: één platform dat een reeks kernfuncties biedt en toegang tot onafhankelijke mini-apps. Bovendien wordt Teams al veel gebruikt.’
Andere interface
Hij ziet super-apps ontstaan met een andere interface. ‘De komst van nieuwe technologieën en virtuele werelden zoals de Metaverse betekenen dat super-apps er in de toekomst anders uit kunnen zien. En hoewel er tal van veiligheidsuitdagingen zijn om processen in een virtuele wereld te brengen, zullen bedrijven in staat zijn nooit eerder vertoonde gebruikersinterfaces te creëren die de kracht van meer apps en werknemers in staat stellen naadloos te communiceren tussen platforms en afdelingen. Dit zal de samenwerking verbeteren, terwijl het efficiëntieverbeteringen introduceert die bedrijfsprestaties verbeteren. En daar gaat het uiteindelijk om: doelmatiger samenwerken.’
Gregory is ervan overtuigd dat organisaties super-apps zowel in de reële als virtuele wereld gaan toepassen.
Iets nieuws
Sinds 2 januari 2023 is Adrian Gregory de opvolger van Emma de Sousa die het na twintig jaar Insight voldoende vond. Vóór Insight was hij ceo Noord-Europa en APAC (Azië-Pacific) van Atos, een wereldwijd bedrijf voor digitale transformatiediensten en consulting met hoofdkantoor in Frankrijk. Hij deed cruciale ervaring op via diverse functies tijdens zijn vijftienjarige verbintenis.
In het laatste deel van 2021 werd hij benoemd tot interim group ceo van Atos om de overgangsperiode naar de nieuwe group ceo van Atos in goede banen te leiden.
Gregory was tot 2020 lid van de Chair’s Committee van de Confederation of British Industry, de belangrijkste businessgroep in het Verenigd Koninkrijk, en bekleedde eerder functies bij Hewlett Packard en Fujitsu. Hij heeft een graad in engineering en business van de Universiteit van Bath.
Gregory stapt in een EMEA-bedrijf dat zich nog steeds in een overgangsfase bevindt, waarbij de balans verschuift naar een op software en diensten gebaseerde operatie. ‘Ik wilde iets nieuws’, vertelt hij. ‘En Insight heeft een leidende visie als het gaat om de integratie van technologische oplossingen en toepassingen. De relaties met leveranciers moeten veranderen; je kunt niet meer uit de voeten met de oude contracten. Beide partijen – leveranciers en afnemers – gaan inniger met elkaar om; stellen andere eisen dan voorheen. Ik heb in de loop der jaren veel te maken gehad met hoe de technologie verandert en hoe die verandering kunnen helpen bij het succes van organisaties. Dat is precies de focus van Insight. Het is mooi en spannend om daaraan bij te dragen.’