Met de komst van ChatGPT vier maanden geleden is de opkomst van generatieve ai in een stroomversnelling terechtgekomen. De informatie-genererende technologie bestaat echter al sinds 2017, toen na wat experimenteren de eerste deepfakes in online-pornovideo’s werden ingezet. Het schokte ai-expert Nina Schick, vertelde ze tijdens vakbeurs Cybersec Europe in Brussel.
We staan op een kantelpunt voor de mensheid, als we Schick van Tamang Ventures moeten geloven, want artificiële intelligence (ai) gaat onze manier van leven, werken en ervaren veranderen. Zeker als het op generatieve ai aankomt. Deze vorm van ai, of artificial generated intelligence (agi) zoals Schick het ook noemt, creëert nieuwe data op basis van bestaande data. Het kan assisteren in de productie van werkelijk alles, zoals video, audio, beeld en tekst. Is het een soort Photoshop 2.0? ‘Nee, dat doet generatieve ai tekort’, meent Schick. Zij omschrijft het liever als een turbomotor voor alle informatie en communicatie. ‘Het is niet te onderscheiden, het kan voor alles worden ingezet en is geautomatiseerd, schaalbaar en exponentieel. Het is niet een creatieve tool, maar de toekomst van alle digitale informatie.’
Generatieve ai pakt volgens Schick dus heel veel data en creëert er iets nieuws mee. ‘De op beeld gerichte generatieve ai is gevoed met miljoenen beelden om zelf iets te kunnen maken, voor tekst liggen daar nog veel meer kansen. Internet is leeg te plukken, complete boeken zijn in te laden en daarom kijken bedrijven nu hoe zij er mee om kunnen gaan als het op hun enterprise-data aankomt. Ze kijken hoe ze bijvoorbeeld ChatGPT zakelijk in kunnen zetten in hun bedrijfsvoering. Dit biedt kansen, maar ook nieuwe dreigingen.’
Large language models
2022 was een belangrijk jaar voor generatieve ai door de komst van fundamentele modellen. Stable Diffusion, Midjourney en OpenAI Dalle-2 kwamen op de markt, modellen die volgens Schick echt alles kunnen omdat ze prompt based zijn. ‘Ze kunnen alles voor je doen wat je ze vraagt.’ Zo maakt Stable Diffusion elk mogelijke foto. Het model werd augustus 2022 opensource uitgegeven. Ook kwamen er large language models op de markt voor het genereren van tekst. De bekendste hiervan is ChatGPT, dat nog maar vier maanden oud is. Het is volgens Schick wel de snelst groeiende technologie aller tijden, het is volgens haar de meest disruptieve technologie in taalmodellen.
Dat ChatGPT de snelste opmars ooit beleeft, is een opvallende uitspraak. Toch weet Schick dit haarfijn te onderbouwen met cijfers. Ze tovert een slide op het scherm van de main stage van Cybersec Europe waarop bekende namen uit de ict-geschiedenis terug te vinden zijn. Zo deed Twitter er twee jaar over om één miljoen gebruikers te krijgen, Facebook was sneller met tien maanden. Dropbox was al snel met zeven maanden, maar tot voor kort kwam Instagram met 75 dagen het snelste tot één miljoen gebruikers. Ter vergelijking: ChatGPT had dit aantal al na vijf dagen bereikt en de verwachting is dat het in november 2023 honderd miljoen gebruikers zal hebben.
Enorm potentieel
‘We staan nog aan het begin’, verduidelijkt Schick. ‘Generatieve ai is er al vijf jaar, maar sinds vorig jaar gaat het echt hard. De toekomst van generatieve ai ismind blowing! Op dit moment zijn er 5,1 miljard internet- en 6,9 miljard smartphonegebruikers wereldwijd. Gemiddeld zit iedere gebruiker elke dag zeven uur online. Dat is een enorm potentieel voor generatieve ai, het legt namelijk een laag over al die internet- en smartphonegebruikers.’
Die stormachtige opkomst, en dan met name die van ChatGPT, heeft volgens Schick veel leveranciers verrast. Iedereen zoekt nu naar mogelijkheden om er iets mee te doen. ‘Big Tech investeert sinds de introductie van ChatGPT miljarden in generatieve ai, het explodeert werkelijk. Iedereen wil er de vruchten van gaan plukken en ontwikkelt mee of investeert. Nou ja, iedereen behalve Apple, maar die komen binnenkort ook nog wel.’
Veel nieuwe dreigingen
En dat het zo snel gaat heeft Schick eigenlijk zelf ook verrast. In haar presentatie tijdens Cybersec Europe voorspelt zij dat negentig procent van alle online-content in 2025 door ai wordt gemaakt. En dat terwijl ze recent nog het jaartal 2030 noemde. ‘En dat laat maar zien hoe booming deze business is. Deze revolutie komt echt heel snel. Het is net als de opkomst van internet, maar dan groter. Daarbij draait het om de integriteit van informatie, met de opkomst van generatieve ai neemt ook het wantrouwen toe. Het mag dan veel nieuwe kansen opleveren en veel nieuwe bedrijven, het levert ook heel veel nieuwe dreigingen op. Want als één ding duidelijk is, is dat er met generatieve ai ook heel veel dingen fout kunnen gaan.’
Twitter, Facebook c.s. kenmerken zich in snelle groei aan gebruikers door het idee van gratis. Wat betreft het genereren van content kun je een model mooi trainen met de emotionele incontinentie op dit soort platformen. Crap in, crap out kun je met de porno-tech van AI dus de clickbait creëren om lezers te lokken want massa is kassa. Souteneur van de contentmarketing, je moet het maar willen.