De urenlange storing in het netwerk van Vodafone Nederland lijkt halverwege de vrijdagmiddag verholpen. Een deel van de klanten ondervond eerder op de dag problemen met mobiel bellen. Het leek erop dat de storing in de afwikkeling van telefoongesprekken plaatsvond en dat er geen gevolgen waren voor het dataverkeer. Wie wilde bellen, kreeg het advies om dit te doen via bijvoorbeeld Whatsapp of Facetime.
‘De storing met onze mobiele telefoniediensten lijkt opgelost’, meldt het telecombedrijf vanaf 15 uur op zijn website. ‘Mobiel bellen en bellen naar 112 is voor al onze klanten weer mogelijk. We betreuren de situatie. Excuses voor het ongemak.’
Want ook het noodnummer 112 was via een mobiele telefoon lange tijd niet bereikbaar. ‘Het is mogelijk dat onze klanten wel contact hebben, maar niets horen of ze hen niet kunnen horen’, meldde het bedrijf vrijdagochtend. Via een vaste telefoon of via een mobiele telefoon die is verbonden met een andere provider, lukte dit wel. Ook ziekenhuizen en andere belangrijke organisaties waren voor sommige Vodafone-bellers slecht bereikbaar, evenals de telefonische helpdesk van de aanbieder.
Het telecombedrijf berichtte in de nacht van donderdag op vrijdag voor eerst over de storing. Rond zeven uur ’s ochtends kwam het bericht dat het netwerk weer stabiliseert en verbindingen gedeeltelijk weer werken. Later op de ochtend werd gemeld dat 70 procent van het netwerk weer werkt.
Ook submerk Hollandsnieuwe had last van de storing.