De Sint Maartenskliniek heeft een contract getekend met Nexus Nederland voor de levering van een nieuw epd. Het gaat om Nexus Suite, het grootste pakket van de zorgautomatiseerder. Met dat nieuwe epd hoopt de kliniek sneller te kunnen innoveren en beter data uit te wisselen tussen de systemen van afdelingen en andere zorgverleners.
Volgens de voorzitter van de raad van bestuur van de Sint Maartenskliniek, Mark Van Houdenhoven, kan het ziekenhuis met het epd van Nexus een belangrijke stap vooruit maken. ‘We hebben bewust gekozen voor een oplossing die zowel standaardisatie vraagt, maar die ook ruimte biedt voor data-uitwisseling en integratie met andere systemen voor de behandeling en begeleiding van onze patiënten.’
Van Houdenhoven beklaagde zich in het verleden over de starre houding van Chipsoft en schetste een beeld waarin zijn specialistische bewegingscentrum muurvast zat in het epd van die leverancier.
Nexus
Volgens Van Houdenhoven stelt de openheid van het Nexus-epd zijn organisatie in staat om sneller te innoveren en beter samen te werken in de vaak complexe zorg waarbij meerdere partijen betrokken zijn. Patiënten hebben daarin te maken hebben met allerlei vraagstukken op het gebied van reumatologie, orthopedie, revalidatie en pijnbestrijding. Medio 2024 moet het epd zijn opgeleverd.
In februari maakte Nexus ook bekend dat het een epd levert voor revalidatiecentrum Heliomare dat in Noord-Holland ruim dertig locaties heeft.
Nexus Nederland ontwikkelt, implementeert en onderhoudt epd- en informatiesystemen voor de zorg. Het is actief in 25 landen en heeft vestigingen op meerdere locaties in Europa. Het van oorsprong Duitse bedrijf telt 1600 medewerkers en is één van de grootste zis/epd-suiteleveranciers in Europa.
Alweer een overstapper die van HIX afstapt vanwege de slechte koppelbaarheid. Logisch als je medewerkers veel te vaak records uit andere systemen moeten overtiepen en daardoor een te hoge administratieve werkdruk ervaren. Tel daarbij op dat iedere klant zich door zijn leverancier gehoord en begrepen wil voelen en ziedaar: een verklaring waarom Chipsoft klanten een voor een overstappen.
Zie in de monitor Versnellingsprogramma’s Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional (VIPP) dat Sint Maartenskliniek nog een lange weg te gaan heeft. Want of een ervaren extra administratieve last een probleem is van de leverancier of de onwil van een bestuurder is nog maar de vraag. Want het gestructureerd vastleggen van informatie volgens de Nederlandse informatiestandaarden voor de uitwisselbaarheid tussen de professionals en de patiënten gaat om de structuur van het elektronisch patiëntendossier op basis van logische protocollen. Dat er eerder veel aandacht voor de technische protocollen was om zo de koppelingen van systemen op basis ‘Crap out, Crap in’ mogelijk te maken zorgt voor het overtypen van records.
Stilstand is achteruit gang want één van de aandachtgebieden in het VIPP 5 programma gaat om de (ICT) scholing van behandelaars. Want zoals ik 10 jaar geleden hier al schreef komt innovatie niet vanzelf, de gebruiker moet zich dan ook niet alleen gehoord voelen maar vooral mee gaan denken. En ervaring leert dat hiervoor enige kennis van de onderliggende materie wenselijk is omdat we als sector wel de mogelijkheden kunnen leveren maar geen wonderen.
Wat betreft een monopolist die de regie naar zich toe trekt is de quartaire sector helaas al jaren een kruiwagen vol met kikkers. Samenwerken zit niet iedereen in het bloed als we kijken naar wat het op levert want op meer marktwerking in het verzorgingsgebied zitten behandelaars niet te wachten.