Unilever heeft een van de grootste cloudmigraties in zijn sector afgerond. Met hulp van Accenture, Microsoft en hun joint venture Avanade is de fabrikant van onder meer Calvé, Lipton, Knorr, Dove, Axe, Ben & Jerry’s en Omo nu 'cloud only'. Deze transformatie naar Azure duurde slechts 18 maanden met minimale verstoring van de bedrijfsvoering, aldus de it-dienstverleners.
Het nieuwe cloudplatform maakt het voor Unilever mogelijk om sneller nieuwe producten te lanceren, de klantenservice te verbeteren en de operationele efficiëntie te verhogen. Dat is hard nodig nu Unilever moeite heeft consumenten vast te houden. Door de enorme prijsverhogingen wijken veel consumenten uit naar goedkopere huismerken. De beurskoers van het levensmiddelenconcern blijft al jaren achter bij die van de concurrenten, vooral omdat de voedingsdivisie weinig groeit. Aandeelhouders willen meer innovatie.
Ook moet Unilever een balans zien te vinden tussen financiële resultaten en duurzaamheid. De migratie naar de cloud moet Unilever helpen de CO2-uitstoot te verminderen. Unilever kan dankzij het creëren van een flexibele en goed presterende digitale kern, ook sneller experimenteren met nieuwe manieren van werken. Bovendien maakt de cloud het bedrijf veerkrachtiger, terwijl ook de beveiliging is versterkt en de controle over het it-landschap is vergroot.
Steve McCrystal, chief enterprise & technology officer van het concern: ‘Unilever is een datagedreven organisatie. We gebruiken geavanceerde analyses om beter onderbouwde beslissingen te nemen.’ Hij zegt nu sneller te kunnen inspelen op de steeds veranderende behoeften van de consument, middelen effectiever in te zetten op onderdelen die groei stimuleren, en diensten en producten sneller op de markt te kunnen brengen.