Het vinden van personeel is een uitdaging in tal van sectoren. Het aantal vacatures brak vorig jaar record na record – en de it-sector vormt daarop geen uitzondering. Sterker, het remt de groei van de sector. Hoewel it-bedrijven verwachten hun personeelsbestand op korte termijn uit te breiden, is het goed om ook naar mogelijke andere oplossingen te kijken.
Het zal niet verbazen als we artificiële intelligentie (ai) aanwijzen als een van die mogelijke oplossingen. Over deze technologie wordt de laatste tijd steeds meer geschreven, vooral met de komst van ChatGPT. Ai kan ook waarde toevoegen binnen it. Door ai los te laten op it-operaties zijn processen te automatiseren. Het kan het gedrag van bedrijfssystemen analyseren en beoordelen, afwijkingen opsporen, oplossingen voorschrijven en proactief actie ondernemen om it-incidenten op te lossen. En om nog een stap verder te gaan, kan het zelfs problemen oplossen voordat ze gebeuren om verstoringen in it-operaties te voorkomen. Dit helpt bedrijven hun it-activiteiten te transformeren van traag en veel handmatig werk naar wendbaar en proactief met minder handmatige activiteiten.
Door op deze manier veel routinewerk weg te nemen, houden werknemers enerzijds meer tijd over voor interessantere taken en kunnen ze anderzijds hun productiviteit verhogen. Het is dus een optimale oplossing om personeelstekorten op te vangen en werknemers interessanter werk te bieden.
Zakelijke voordelen
Naast voordelen voor it-afdelingen heeft de implementatie van ai in it-operaties, kortweg ai-ops, ook zakelijke voordelen. Zo brengt ai-ops bedrijfszekerheid en flexibiliteit, omdat het een schaalbare oplossing is die automatisch it-problemen detecteert, oplost en voorkomt. Dit helpt uiteindelijk het risico op inkomstenverlies te verminderen en de flexibiliteit te vergroten door ervoor te zorgen dat er geen downtime is van kritieke systemen.
Geoptimaliseerde it-operaties creëren ook zakelijke waarde voor organisaties. Ai-ops kan proactief zakelijke transacties bewaken en fouten in stamgegevens, prijsstelling of facturering helpen verminderen, herstellen en voorkomen. Als gevolg daarvan krijgen bedrijven een onmiddellijke boost in inkomsten en klanttevredenheid, waardoor it verandert van een kostenpost in een winstpost.
Ten slotte willen bedrijven hun leiders het vertrouwen geven dat ze efficiënt kunnen blijven werken terwijl ze bestand zijn tegen spanningen en verstoringen. Een wendbare it-operatie, ondersteund door ai-ops, is een efficiënte manier om veerkracht te bereiken in de voortdurend evoluerende en snelle bedrijfsomgeving van vandaag. Met ai-ops kunnen organisaties zich snel aanpassen aan veranderingen en innovatieve processen ontwikkelen die duurzame groei mogelijk maken.
Slimmer
Wanneer ai-ops goed wordt geïmplementeerd in het bedrijf, maakt het niet alleen gebruik van intelligente automatisering om bedrijfsactiviteiten te stroomlijnen en nieuwe analysemogelijkheden te benutten, maar wordt het ook slimmer naarmate er meer gegevens en toepassingen worden geïmplementeerd. De oplossing wordt dus slimmer en slaagt erin de business voortdurend beter te ondersteunen.
Een agile it-operatie ondersteund door ai-ops is een efficiënt middel om veerkracht te bereiken in de huidige, voortdurend evoluerende en snelle bedrijfsomgeving. Dankzij ai-ops kunnen organisaties zich snel aanpassen aan veranderingen en innovatieve processen ontwikkelen die duurzame groei mogelijk maken.
Het is dus een win-winsituatie waarbij het it-team wordt ondersteund en ontlast, bij personeelstekorten. En waar ze zich kunnen richten op bedrijfskritische taken, waardoor het bedrijf in de lucht blijft. En anderzijds zijn er ook verschillende zakelijke voordelen voor bedrijven, zoals bedrijfszekerheid, flexibiliteit en innovatievermogen.