Het lijkt een verlate 1-aprilgrap, maar gezien de datering van het persbericht (11 april) gaan we ervan uit dat het echt waar is. Icecat benoemt een ai (artificiële intelligentie)-model tot nieuw bestuurslid. Het gaat om Elsa Frozenbrain, een avatar op basis van een set ai-tools die een adviserende, niet-statutaire rol krijgt bij de Nederlandse tech-investeerder en aanbieder van productinformatie.
Elsa Frozenbrain bestaat uit een set ai-bots en -frameworks die door ai-experts van Icecat worden getraind, ontwikkeld en ingezet bij klanten en neemt de plek in van chief ai officer.
Frozenbrain is volgens het bedrijf in staat grote hoeveelheden gegevens te analyseren, patronen en trends te identificeren en strategische inzichten te produceren om een bijdrage te kunnen leveren aan discussies en besluitvorming binnen de raad van bestuur. De ai-tooling wordt al ingezet voor ai-technologieën in de kernprocessen van Icecat, namelijk uitgeef- en syndicatie-processen, zoals het vastleggen van rechten over content via contracten of licenties. De ai-tooling krijgt nu dus ook een adviserende rol in de raad van bestuur.
‘We zien ai niet als een bedreiging, maar als een mogelijkheid om onszelf enorm te verbeteren. Daarom zijn we blij dat Frozenbrain lid is van onze raad van bestuur’, aldus directeur Martijn Hoogeveen. Hij is benieuwd naar de inzichten en aanbevelingen van het nieuwe bestuurslid en hoe deze zullen helpen om de adoptie van ai te versnellen en de groei van het bedrijf voort te zetten.
Ai-trends volgens Accenture
Ict-concern Accenture presenteert vandaag een rapport met trends over de inzet van ai binnen bedrijven en hoe deze de bedrijfsvoering zullen veranderen. Het ict-adviesbureau ondervroeg bijna vijfduizend leidinggevenden uit 34 landen binnen 25 verschillende sectoren. Zij voorzien niet direct in de massale toetreding van ai tot hun raden van bestuur, maar adresseren wel vier ai-trends die grote impact hebben op de bedrijfsvoering:
- Generatieve ai
Ai ondersteunt de mens als copiloot, creatieve partner of adviseur. Bijna alle leidinggevenden zien dat generatieve ai creativiteit en innovatie aanwakkert (98%) en een tijdperk van enterprise-intelligence inluidt (95 procent).
- Digitale identiteit
Het is noodzakelijk om digitale gebruikers en middelen te authenticeren om goed te kunnen functioneren in zowel de digitale als fysieke wereld. Volgens 85 procent van de leidinggevenden is dit niet alleen een technische kwestie, maar ook strategische noodzaak.
- Mijn data, jouw data, onze data
Ai kan niet optimaal functioneren als organisaties geen grip op hun data hebben. Daarom moeten bedrijven datasilo’s afbreken en hun dataomgeving moderniseren. Voor negentig procent van de leidinggevenden is data dan ook bepalend voor hun concurrentievoordeel.’
- De eeuwige grens
De interactie tussen wetenschap en technologie gaat steeds sneller en heeft een versterkend effect; de ene ontwikkeling versnelt de andere. Volgens driekwart van de respondenten kan dit ons helpen de grote wereldwijde uitdagingen op te lossen.