Van it-afdeling naar totaalaanbieder voor het mkb
In 1994 gestart als verzelfstandigde it-afdeling van vleesproducent Bakker-Lekkerkerk is DNA Services al jaren een stille kracht in een aantal sectoren, zoals de voedselindustrie, de agf-branche, het transportwezen en de (groot)handel. Het DNA van het bedrijf uit Hendrik-Ido-Ambacht is wel aan het veranderen. In plaats van 100 procent maatwerksoftware biedt DNA Services sinds een paar jaar twee enterprise resource software (erp)-smaken: Uniconta en FreshERP. En met Hans de Wit als commercieel directeur en mede-eigenaar heeft het bedrijf de ambitie om een totaalaanbieder op it-gebied te worden.
Bakker-Lekkerkerk stond bekend om zijn boerenzult, slavinken en borrelballen. En om het ‘vandaag voor morgen-leveren’-concept waarmee de vleesproducent dertig jaar geleden al zaken deed met retailer Albert Heijn. Elke dag verse vleeswaren transporteren naar de distributiecentra van Albert Heijn. Een eigen it-afdeling zorgde voor de broodnodige ondersteuning. Die deed zowel de software-ontwikkeling en hardware-inkoop als kantoorautomatisering (tekstverwerken, mailen). Totdat Bakker-Lekkerkerk werd verkocht aan de Britse branchegenoot Perkins Food.
Dick Griep, Niek de Rijk en Albert van Zijverden werkten op de it-afdeling. De verkoop van het vleesconcern vormde voor het drietal aanleiding om voor zichzelf te beginnen. Bakker Lekkerkerk werd de eerste klant van DNA (een samentrekking van de eerste letters van hun voornamen) Services. Naderhand verplaatste Perkins Food de productie naar een andere fabriek in Holten en viel deze klant weg.
Maar binnen de Bakker-familie was er nog een andere tak: Van Iperen, een leverancier uit Westmaas van gewasbescherming en meststoffen aan boeren en tuinders wereldwijd. Die werd eveneens klant van DNA Services; het it-bedrijf hield in de beginjaren kantoor bij Transterminal Dordrecht (TTD), een zusterbedrijf van Van Iperen. Bij dit overslagbedrijf komen dagelijks veel vrachtwagens langs om meststoffen te laden en lossen. ‘Toen ik in 2021 instapte bij DNA Services heb ik een rondje klanten gedaan en ben ik ook langs TTD op bezoek gegaan. Die zitten nog immer op hun oude stek. Het is een gaaf idee dat DNA daar op ‘een zoldertje’ is begonnen. Wij verzorgen bij TTD nog steeds de erp-oplossing, een IBM-AS/400-maatwerktoepassing en beheren de werkplekken’, vertelt commercieel directeur Hans de Wit.
Acht sectoren
Het is mooi om te zien hoe zo’n relatie kan beklijven, stelt De Wit vast. ‘DNA heeft vanaf het begin als klein it-bedrijf voor grote concerns gewerkt, zoals Bakker Lekkerkerk en deze Bakker-tak. Er zit veel ondernemerschap in deze familie. Er bestaat ook nog een Bakker Barendrecht, een groothandel in groente en fruit uit Ridderkerk. Met die tak hebben we nog geen connectie. Daar moet ik nog eens achteraan.’ (lacht)
Dit tekent het enthousiasme van De Wit. Hij heeft een achtergrond als it-ondernemer bij onderwijsautomatiseerder WIS en en hielp daarna succesvol mee aan de uitrol van het communicatieplatform Postex richting verzekeraars, woningcorporaties en lokale overheden. Bij DNA Services kocht hij zich twee jaar terug in en nam hij in het bestuur de plek over van de inmiddels overleden medeoprichter Dick Griep. De Wit vertelt terechtgekomen te zijn in een business ‘waar iets gemaakt, verhandeld en getransporteerd wordt. Wij zijn hier actief in acht sectoren: agf, landbouw, tuinbouw, voedselindustrie, productie, handel, transport, productie en mode.’
Dat doet DNA Services met twee businessunits: Software & Development (erp-software, weboplossingen en api-integraties) en Beheer & Support (werkplekbeheer, back-ups, cloudmigraties en cybersecurity). ‘Onze kerndoelgroep is het mkb, maar we bedienen dus van oudsher tevens grote concerns. We hebben klanten die vijfhonderd miljoen omzet draaien maar we ondersteunen bijvoorbeeld ook een papierfabriek met vier werkplekken. Dat vinden we mooi, die brede doelgroep.’
Onderautomatisering
In de sectoren waarin DNA Services actief is, ziet De Wit veel vraag naar ict. Enerzijds omdat er sprake is van onderautomatisering: ja, er zijn ict-oplossingen ingevoerd maar veel werk gebeurt nog handmatig. Anderzijds omdat er een toenemende urgentie is om efficiënter te werken, sneller te kunnen reageren op de actualiteit, zoals veranderende dagprijzen, schommelende valuta en variabele energieprijzen, en te zorgen dat zaken als douane-afhandeling en kwaliteitskeuring van dagverse producten vlekkeloos verlopen.
De Wit: ‘Dat proberen wij allemaal te ondervangen. Neem het elektronisch berichtenverkeer: je zou verwachten dat edi – electronic data interchange – inmiddels overal is ingevoerd; in ons erp-pakket FreshERP zit dat bijvoorbeeld standaard ingebakken. Maar er worden nog steeds vele Excelletjes overgetoetst. De praktijk blijkt weerbarstig. Ik kreeg laatst nog een vraag van een zuivelconcern dat zijn berichtenverkeer met zijn transporteur nu eindelijk wel eens goed system-to-system wilde automatiseren.’
Familiebedrijven
Het brengt De Wit tot de constatering dat het vaak om een patroon gaat: dat van familiebedrijven met een behoorlijke historie, waar de vierde of vijfde generatie aan het roer staat, die oerdegelijk zijn en financieel gezond. ‘Op ict-vlak valt daar meestal nog een slag te maken. De goede machines die onmisbaar zijn om een product te maken, staan er wel maar je hebt vervolgens ook goede ict nodig om producten te kunnen aanbieden en te processen.’
Het voordeel van DNA Services is de inmiddels rijke ervaring en kennis van de logistieke en productieprocessen die het heeft opgebouwd met naast de eerder genoemde Bakker-bedrijven klanten als kalfsvleesproducent T. Boer & Zonen (van VanDrie Groep) en zuivelconcern Farmel. ‘We krijgen van een klant de ruimte om een applicatie helemaal uit te tekenen’, vertelt De Wit. ‘En wat zich niet laat vangen in Uniconta of FreshERP maken we pasklaar op maat met pwa’s – progressive web apps – die we, gebruikmakend van Microsofts Visual Studio, in C# ontwikkelen.’
Aanpassing erp-strategie
Het bedrijf heeft nog steeds kennis in huis van AS/400 – tegenwoordig IBMi geheten – en Delphi, om oudere erp-oplossingen te onderhouden. ‘En ja’, stelt De Wit, ‘je kunt er nog prima mee doorontwikkelen, alleen de kennis over deze technologie wordt niet meer aangeleerd. Ik doe helemaal niets af aan de erp-producten die we ontwikkeld hebben, die systemen vervang je niet een-twee-drie. Maar het is onder andere de schaarste aan experts die ons op termijn parten gaat spelen. En daarnaast verschenen er technologische vernieuwingen die we graag wilden omarmen.’
Vandaar dat DNA Services zijn erp-strategie sinds een aantal jaren heeft aangepast. Vroeger bood het bedrijf 100 procent maatwerksystemen maar de nadruk ligt tegenwoordig op het aanbieden van standaardsoftware vanuit de cloud met een onderliggende gebruikers- en partner-ecosysteem. Zo is DNA Services wederverkoper geworden van het Deense Uniconta en nam het begin vorig jaar de Uniconta-klantenkring van Decit Automatisering over. Uniconta is een op de cloud toegesneden erp-platform met modules voor bedrijfsprocessen als de boekhouding, het klantrelatiebeheer, de projectenadministratie, de productie en de logistiek, inclusief een rapportgenerator en een business intelligence dashboard. Het is een flexibele, multi-tenant-omgeving, gebaseerd op Microsoft-technologie (waaronder C#, Visual Studio en .Net) waarbij via REST API koppelingen met webshops en andere cloudoplossingen mogelijk zijn.
AGF-sector
Een tweede stap was de overname in april 2022 van FreshERP, een erp-pakket voor de aardappelen-, groente- en fruitsector (agf) van de Coöperatieve Caswell IT Group uit Heerhugowaard, een corporatie van groente- en fruitbedrijven die samenwerken op het gebied van ict. FreshERP ondersteunt de bedrijfsprocessen in de sector, zoals in- en verkoop, importfaciliteiten, voorraad- en partijadministratie, financiën en kwaliteitscontrole. DNA had al langere tijd ervaring met FreshERP en was in 2016 betrokken bij de conversie van de oorspronkelijke Magic-broncode naar Microsoft C#.
‘Maar’, benadrukt De Wit, ‘we blijven maatwerksystemen ondersteunen en software ontwikkelen, zoals moderne webapplicaties en add-ons. Zo leveren we aan vlees- en vegafabrikant Compaxo planningsoftware die ook goed kan koppelen met het nieuwe erp-systeem.’
Hij wijst ook op het eigen ip dat DNA Services bovenop Uniconta ontwikkelt: specifieke plug-ins voor bijvoorbeeld het elektronisch berichtenverkeer en add-ons voor klanten. Zo is er een add-on voor de kerstpakketten- en relatiegeschenkenbusiness gebouwd waarmee in het erp-systeem producten te splitsen zijn in voedsel en non-voedsel. ‘Zo’n add-on bouwen wij in samenwerking met een klant waarbij wij dan afspraken maken om die te vermarkten. Daarnaast regelen we integraties met financiële pakketten, zoals een Unit4 Multivers- en Twinfield-connector, of een koppeling met de api – application programming interface – van de magazijnsoftware Picqer.’
Gevarieerde klantenkring
Tot de Uniconta-klantenkring behoren uiteenlopende bedrijven als De Knegt & Leeflang (specialist in waarderingsgeschenken), vleesproducent Roos Carpaccio, Vasco-fulfilment (orderverwerking voor webshops), bedrijfskledingproducent Tricorp en Bumaco (een aanbieder van hoogwaardige stalen buizen). Opgetekende klantnamen voor FreshERP zijn dan bijvoorbeeld weer Excotic Roots (importbedrijf exotische producten), Proganic (leverancier van avocado’s en gembers) en groente- en fruithandelaar Lehmann & Troost.
Marktontwikkelingen
De Wit ziet een aantal ontwikkelingen op de erp-softwaremarkt die DNA Services kansen biedt. Zo is er sprake van een consolidatieslag waarbij investeerders instappen bij erp-softwareleveranciers. De consequentie is dat zo’n partij financieel meer slagkracht krijgt om bijvoorbeeld een overname te doen of de software eindelijk cloudgebaseerd te maken, maar ook dat de tarieven omhoog gaan. ‘Ik ken voorbeelden van bedrijven die uurtarieven rekenen van 165-185 euro per uur. Dan maak je je relatie stuk en gaan klanten om zich heen kijken. Je klantenbestand uitmelken is korte-termijndenken.’
Ook wordt bij overgenomen bedrijven niet alle functionaliteit van hun pakketten meer doorontwikkeld. De Wit geeft als voorbeeld Exact dat ruim twee jaar geleden Unit4 Bedrijfssoftware overnam. ‘Daar kunnen wij met onze Uniconta-modules en plug-ins een alternatief bieden voor bijvoorbeeld Unit4 Multivers. Sowieso zijn wij pro-actief op zoek naar samenwerking met andere softwarevendoren.’ Recente voorbeelden zijn partnerschappen met OutSmart (overgenomen door Visma) dat field-servicemanagementsoftware biedt en Reverse IT uit Emmen, een aanbieder van handheldscanners, barcodeprinters en andere mobiele apparatuur.
Verder merkt de commercieel directeur van DNA Services dat sommige buitenlandse partijen terugtrekkende bewegingen maken, zoals het Ierse Keelings Knowledge in de agf-markt. ‘Dat biedt ook kansen. Maar, hoewel we natuurlijk de concurrenten goed in de gaten houden, halen we an sich voldoende opdrachten binnen puur op basis van onze eigen propositie. Daar zijn we druk genoeg mee.’
Totaalaanbieder
De Wit wil doorgroeien met DNA Services maar waakt er voor te groot te worden. Dat gaat in zijn ogen ten koste van de innovatie- en bewegingssnelheid van een bedrijf. ‘Wij schalen langzaam op. Vorig jaar hadden we vijfentwintig medewerkers; inmiddels zo’n dertig. Wat ik merk is dat klanten het fijn vinden om qua it alles onder een dak te hebben. Ik had laatst een klant van FreshERP aan de lijn en die wilde dat wij voortaan ook de hardwarevervanging, het it-beheer en de beveiliging regelen. Werken met één it-leverancier scheelt ook naar elkaar wijzen wanneer er iets fout gaat.’
Kortgeleden bracht De Wit nog samen met collega’s een werkbezoek aan Metalura, een leverancier van glassystemen voor overkappingen, balkons, wandsystemen en dergelijke. Dit bedrijf uit Alblasserdam heeft inmiddels eveneens het it-beheer inclusief security bij DNA Services ondergebracht. ‘Voor ons een fijne referentie in de sectoren handel en productie. En we innoveren onze dienstverlening regelmatig. Zo hebben we met een securitypartner een nieuwe dienst uitgerold: Vulnerability Management Platform, oftewel phishing-simulatie in de strijd tegen ransomware. Daarbij trainen we medewerkers van bedrijven in hoe zij valse e-mails kunnen herkennen. Resultaten worden in een dashboard gepubliceerd. Op die manier kunnen klanten zien hoe veilig hun personeel werkt.’
Het ultieme doel van Hans de Wit is met DNA Services een totaalaanbieder te worden op het gebied van it binnen een ecosysteem van partners. ‘Ik heb daarbij het voordeel dat er al een slagvaardig, ervaren team van consultants, ontwikkelaars, systeembeheerders en cybersecurity-specialisten in huis was toen ik instapte. De komende jaren willen we vooral gecontroleerd en autonoom blijven groeien, maar we schromen niet om nieuwe strategische overnames te doen.’
Concurrentie
In algemene zin ziet Hans de Wit op erp-vlak als concurrenten de bekende namen zoals Exact, Afas, Visma en Microsoft Dynamics 365 (zowel Business Central als F&O) voorbij komen. Daarnaast komt zijn bedrijf door de branchegerichte aanpak in segmenten als voedingsindustrie, productie of transport ook nichespelers tegen. Bijvoorbeeld ECI Solutions met het Ridder IQ systeem voor de maakindustrie of Pantheon dat met het pakket Freshng (begin 2021 overgenomen van RPO ICT Solutions) actief is op de agf-markt. En het Amerikaanse Aptean dat met de Nederlandse onderdelen Schouw Informatisering en DIN Solutions ook actief is in de agf-sector.
Dit artikel verscheen eerder in Computable-magazine #2/3 2023