Het ict-netwerk van Koninklijke Jaarbeurs uit Utrecht wordt vernieuwd. De organisatie neemt het netwerk als dienst af van Wentzo, een dienstverlener uit Garderen. De nieuwe infrastructuur is gebaseerd op technologie van HPE-dochterbedrijf Aruba.
Jaarbeurs koos voor Wentzo na een uitgebreid selectieproces, vertelt it-directeur Corine Bos van de beursexploitant. Volgens haar bleek daaruit dat deze dienstverlener samen met Aruba de beste en veiligste netwerkoplossing kon bieden. Wentzo werd in 1999 opgericht door de broers Reino en Martijn Wentzel. Het bedrijf telt inmiddels ruim vijftig medewerkers. Onder meer McDonald’s, trainingsinstituut De Baak, Zorggroep Almere en winkelketen Bruna zijn klant.
Wifi is een belangrijk onderdeel van het nieuwe netwerk van Jaarbeurs, eigenaar van onder meer Computable. De wifi krijgt zoveel capaciteit dat ruim dertigduizend mensen er gelijktijdig gebruik van kunnen maken. Een combinatie van firewalls, network access control en scans moet de veiligheid van het netwerk borgen.
Aruba
Het nieuwe ict-netwerk gebruikt het nieuwste Aruba besturingssysteem (AOS 10), een centraal cloudmanagementplatform (Aruba Central) en access points die fungeren als iot-platform en onder meer Zigbee en Bluetooth 5 ondersteunen.
Met deze technologie wil Jaarbeurs in 2030 Europa’s vernieuwendste evenementlocatie en -organisator worden. De technische producten van Aruba zijn ‘perfect voor onder meer indoor wayfinding en toekomstige innovaties die een bezoek aan Jaarbeurs nog prettiger maken’, aldus it-directeur Bos.
Met elf hallen en een totale oppervlakte van 100.000 m2 behoort Jaarbeurs tot de grootste overdekte evenementenlocaties van Nederland. De beurzen, congressen en evenementen die er plaatsvinden trekken jaarlijks circa 2,3 miljoen bezoekers. Ook het Beatrixgebouw, met studio’s, vergader- en ontmoetingsruimtes en kantoren voor startups, behoort tot het complex.
NB In een eerdere versie van dit artikel stond genoemd dat de ambities van Jaarbeurs betrekking hadden op 2023. Dit moet 2030 zijn.
Ambities om in 2023 Europa’s vernieuwendste evenementlocatie en -organisator te worden is mooi maar het concept van een beurs is niet erg innovatief als ik de teloorgang van de HCC dagen bekijk door internet. De eerdere beursaanbieding is vervangen door content die hybride events bieden in de vorm van een meer toegesneden informatiedeling voor specifieke doelgroepen. Kleinschaliger maar innovatiever komt de ‘messias naar je toe’ waardoor de massa geen kassa meer is. Vooral in de B2B markt is een conversie van de beursbezoeker in klant volgens mij bijzonder laag.
De B2C markt is natuurlijk een ander verhaal want ‘gratis’ WiFi voor alle bezoekers met bruikbare bandbreedte naar het Internet gaat niet zo zeer om het netwerk. De toekomstige innovaties die een bezoek aan de Jaarbeurs nog prettiger maken gaat om het verzamelen van de data. Die ‘toevallige’ voorbijganger is herkenbaar, de Personally Identifiable Information welke uit M2M communicatie verkregen wordt gaat niet zo zeer om een indoor wayfinding maar om het volgen van de bezoeker.
Wat betreft de vergader- en ontmoetingsruimtes en kantoren voor start-ups is er sprake van een zeer competitieve markt waarin locatie een grotere rol speelt dan omvang. Verder lijken mogelijkheden van een hapje en drankje me meer impact te hebben in het prettiger maken van het bezoek dan het netwerk.
In een eerdere versie van dit artikel stond genoemd dat de ambities van Jaarbeurs betrekking hadden op 2023. Dit moet 2030 zijn. Excuses voor de verwarring.