Het normalisatie-instituut NEN zoekt experts die willen helpen in kaart te brengen hoeveel energie it-diensten gebruiken. Momenteel ligt de nadruk vooral op kwaliteit, maar is er ook behoefte aan inzicht in duurzaamheid van digitale services.
Niek van der Plas, expert bij Legrand data center solutions, komt met een voorbeeld: ‘Neem een clouddienst als Teams of een andere toepassing. Die draaien op onze computer via een datacenter, maar we hebben er eigenlijk geen idee van hoeveel energie dat nou kost. Misschien is het wel energiezuiniger dat ik met de auto naar iemand toe ga in plaats van via Teams te bellen. Dat is nog niet onderzocht en daar zoeken we nog experts voor.’
Hij licht verder toe: ‘Wij zoeken mensen met kennis van het meten van het energieverbruik van softwarediensten. Nu gaat het nog vaak over kwaliteit, maar met de nieuwe werkgroep willen we focussen op het eco-gedeelte van een dienst. We willen vast gaan zoeken naar best practices om zo de weg te plaveien voor een norm op dat gebied.’
Nederland is nu voorzitter van de internationale werkgroep die normen voor duurzaamheidsparameters voor datacenters (zoals energiegebruik en watergebruik) ontwikkelt. “Door het voorzitterschap hebben we meer invloed op de agendasamenstelling. We kunnen onderwerpen die wij hier in Nederland belangrijk vinden hoog op de agenda plaatsen en keuzes maken om bepaalde items eerder te bespreken”, legt Van der Plas uit.
Nieuwe conceptnorm XLA
NEN heeft een nieuwe conceptnorm eXpirience Level Agreement (xla). De basis van de xla-systematiek staat in NTA 8038. Die Technische Afspraak is nu doorontwikkeld en er komt een norm aan waar iedereen nog tot eind maart commentaar op kan leveren.
Jette van Eldijk (Axians) is samen met onder anderen Gert-Jo Van der Heijden (Simac) en Werner Mullink (Ilionx) betrokken bij het schrijven van de conceptnorm voor de xla-systematiek. De drie zijn blij met de norm en zien het als hun missie om de bekendheid ervan onder mogelijke gebruikers te verhogen. Van der Heijden: ‘Het begint ermee dat organisaties weten dat deze norm er is en met het gedachtegoed erachter aan de slag gaan. Als eenmaal die denkslag is gemaakt, kan xla zijn werk gaan doen. Voor leveranciers, klanten, maar ook binnen een organisatie.’
De tunnelvisie van Niek over het gebruik van Teams vergeet dat reistijd verloren productietijd is, duur of duurzaam is uiteindelijk een economische afweging waar de efficiëntie om de resources gaat. Online bestellen of ouderwetse winkelen is als hetzelfde vraagstuk van Niek, alle verplaatsingen kennen tenslotte een footprint. En XLA hierin is het gevoel dat er minder controle op de betalingen is want van begin tot eind denk ik dat digitaal geld veel belastender is voor het milieu dan contant geld.