Resellers van Microsoft 365 en Dynamics verdienen geen droog brood meer aan deze licenties voor kantoorsoftware. Grote partners waaronder Wortell en Intermax klagen steen en been. In het FD zeggen genoemde bedrijven nagenoeg geen marge meer te maken op deze kantoorsoftware van Microsoft. Alleen het beheer van werkplekken en andere dienstverlening rondom kantoorsoftware brengt bij deze wederverkopers nog geld in het laatje.
Intermax durft de gestegen kosten van licenties niet direct door te berekenen aan klanten uit vrees hun woede op de hals te halen. Wortell heeft moeite de prijsstijgingen uit te leggen. Zoals Computable begin januari berichtte, hanteert Microsoft vanaf 1 april elf procent hogere prijzen voor ‘seat based’-licenties. Lopende contracten blijven onaangepast, maar voor nieuwe licenties en verlengingen van licenties, zijn nieuwe tarieven ingegaan. Microsoft geeft als verklaring dat harmonisatie nodig is ten opzichte van de dollar. Maar vergeleken met begin april 2022 is de dollar slechts twee procent gestegen. Microsoft kiest echter voor een systematiek die ditmaal behoorlijk nadelig uitpakt voor klanten in het eurogebied.
Overstapkosten
Klanten zijn met handen en voeten aan Microsoft gebonden. Verhuizen naar andere leveranciers van kantoorsoftware is doorgaans geen optie vanwege de hoge overstapkosten. Steeds meer gebruikers zitten bovendien min of meer vast aan de clouddiensten Azure en OneDrive, die vaak gekoppeld zijn aan andere Microsoft-applicaties.
Het Duitse Bundeskartellamt startte onlangs een procedure tegen Microsoft. Als de Duitse antitrust-autoriteiten kunnen bewijzen dat Microsoft misbruik maakt van zijn marktmacht, dan bestaat kans dat bepaalde praktijken worden verboden die de concurrentie in gevaar brengen.
Heel goed dat Microsoft Partners adresseren, wat wordt verkocht als prijs harmonisatie is simpelweg een prijsverhoging
tja ’the big squeeze has started’ nu er genoeg clubjes afhankelijk zijn geworden. Niets nieuws onder de zon lijkt me.