Chatbots, geautomatiseerde scripts en kunstmatige intelligentie zoals ChatGPT nemen steeds meer taken van ons over. Toch is de mens nog steeds een cruciale factor in it omdat het onverminderd een vakgebied blijft waarin je bezig bent met gebruikersondersteuning. En voor de emoties van die gebruikers, vooral als dingen niet gaan zoals ze zouden moeten, is de mens nog steeds nodig om hier op een rustige en begripvolle manier mee om te gaan.
Het vinden van geschikte it-professionals wordt echter steeds lastiger. De it-detacheringsmarkt heeft dan ook een flinke opmars gemaakt de afgelopen jaren om gaten op it-afdelingen tijdelijk op te vullen. Maar eigenlijk blijf je als detacheerder liever voor langere tijd in beeld bij organisaties, ook nadat een opdracht beëindigd is. Hoe je dat doet? Door te investeren in relaties met opdrachtgevers, ofwel door te gaan voor de lange termijn.
Eendagsvliegjes
De it-detacheringsmarkt is van oudsher transactioneel gedreven. Cv’s worden heen en weer geschoven om op project- of opdrachtniveau de juiste persoon te zoeken en een goede match te realiseren. En dat direct bij het eerste contactmoment met een opdrachtgever. Dat is net als op de eerste date al vragen om te trouwen. Deze werkwijze herhaalt zich zodra de opdracht in kwestie bij de opdrachtgever beëindigd is. Daarmee is de relatie vaak ten einde. De focus ligt op de korte termijn; het realiseren van een transactie. Dat is niet zo gek. Zo zit de maatschappij tegenwoordig in elkaar en in vele gevallen wordt dit ook opgelegd door hoger management. Baten vóór de kosten. Begrijp me niet verkeerd, deze werkwijze levert in veel gevallen resultaten op. Gaten op een it-afdeling worden immers gevuld met deskundige it’ers. Toch zijn dit in realiteit vaak eendagsvliegjes en dat kan anders.
Op de huid
Wat zou er gebeuren als je als detacheerder durft te investeren in relaties met opdrachtgevers? Niet op opdrachtniveau, maar op organisatieniveau. Elkaar eerst echt goed leren kennen, dicht op elkaars huid zitten en later pas over de transactie spreken. Je kunt iemand immers alleen van goed advies voorzien of met een gedegen oplossing komen als je veel weet van die persoon. Denk hierbij aan informatie zoals de do’s en don’ts voor de eindgebruikersondersteuning van de specifieke opdrachtgever, zijn visie, risico’s of organisatiedoelstellingen. Door dit soort informatie met elkaar uit te wisselen, ben je als detacheerder nog beter in staat om precies die it’ers te selecteren die niet alleen geschikt zijn voor de opdracht die voorhanden is, maar ook een bijdrage kunnen leveren aan de organisatievisie of -doelstellingen van de opdrachtgever. Dit maakt de match voor je it’ers ook waardevoller. Je focust hiermee op hun carrière in plaats van op een baan en kunt opdrachten zoeken die hierbij passen.
Skiën
Door te investeren in langetermijnrelaties met opdrachtgevers, kun je als detacheerder nog meer een adviesrol innemen en als partners samenwerken aan zowel jouw eigen succes – blije it’ers – als aan het succes van jouw opdrachtgevers. Ook zit je op deze manier minder snel aan het plafond van wat er mogelijk is. Zie het als skiën op kracht (transactioneel) of op techniek (relationeel). In beide gevallen kom je ongedeerd onderaan de berg. Maar bij skiën op techniek zie je onderweg veel meer van de omgeving, kun je er meer van genieten én kun je vaker de piste op en af voordat je energie op is.
Focussen op het écht leren kennen van opdrachtgevers vóór de transactie is een andere drijfveer voor het vinden van de juiste match. Het vereist dan ook een ander beleid of strategie als detacheerder. Eerlijk is eerlijk, dat kan niet zomaar in elke organisatie. Bijvoorbeeld als het budget honderd procent in balans moet zijn met investeringen en opbrengsten. Maar waar mensen niet altijd rekening mee houden, is dat elkaar echt goed leren kennen ook kostenbesparingen met zich meebrengt. Denk aan een lagere cost per hire, het vermijden van kansloze interviews en kostbare vervangingen. Daar haal je op korte termijn al voordelen uit.
Vliegen
Het concept van nauwe samenwerking tussen opdrachtgevers en detacheerders wordt steeds meer omarmd in de markt. Toch is het nog geen gegeven en blijft transactioneel gedreven detachering vaak de standaard. Een focus op langetermijnrelaties vereist dan ook meer durf en overtuiging, zowel van de detacheerder als van de opdrachtgever. Maar als je deze aanpak alleen al gedeeltelijk kunt hanteren in je it-detachering, dan ga je pas echt vliegen.
Dus detacheerders, investeer in de relatie met opdrachtgevers en focus op de lange termijn. Dan is het niet de vraag of maar wanneer je iemand uitstekend gaat helpen.