De economische onzekerheid maakt het voor organisaties niet eenvoudig om te blijven voldoen aan de verwachtingen van klanten. En met zo’n hoge inzet komt ook meer verantwoordelijkheid bij de cio’s te liggen. Om succesvol te zijn, is het omarmen van het concept ‘business intimacy’ een stap in de goede richting.
Het betekent een nauwere samenwerking met collega’s uit elke afdeling van het bedrijf, zodat een beter begrip ontstaat van wat nodig is om efficiënt, productief en succesvol te zijn.
Teams en individuele werknemers meer laten doen met de middelen en tools waarover ze beschikken. Met die uitdaging komt elke leidinggevende in een organisatie aankloppen bij de cio. Om de specifieke noden van de verschillende teams te begrijpen, stemmen cio’s dan ook best rechtstreeks af met collega’s uit elk onderdeel van de business. Waar de term ‘business intimacy’ oorspronkelijk verwijst naar de manier waarop bedrijven een relatie op lange termijn met externe klanten uitbouwen, doen cio’s en hun teams nu hetzelfde met de interne klanten in een organisatie.
Business intimacy als strategie
Zeker nu de budgetten beperkt zijn, is het voor cio’s belangrijk dat ze prioriteiten kunnen stellen. De juiste technologie maakt teams niet alleen efficiënter en succesvoller, uiteindelijk zullen ook de kosten voor de organisatie verminderen. Maar daarvoor krijgt de cio dus best eerst een duidelijk beeld van de noden en uitdagingen in het volledige bedrijf. Van sales, service en marketing tot commerce, it, hr, financiën en alle andere afdelingen. Klassieke (product)centrische bedrijven zijn heel vaak geoptimaliseerd binnen hun silo’s, zoals bijvoorbeeld sales, service en marketing. Maar als je een customer-centric-bedrijf wil worden en kijkt naar de huidige end-to-end-bedrijfsprocessen, zie je vaak pijnpunten zoals de afwezigheid van 360-gradenklantbeeld, beperkte data-uitwisseling tussen silo’s… Dit alles leidt tot een afremming van innovatie.
Waar liggen de prioriteiten van teams? Wat zijn de pijnpunten waar medewerkers tegenaan lopen? Welke investeringen zijn er nodig? En de belangrijkste vraag: wat zijn de technologieën waar collega’s mee werken? Pas als de hele puzzel gelegd is, krijgt de cio zowel op micro- als macroniveau een goed begrip van de activiteiten en technologie in het bedrijf. En dat is nodig om teams op een doeltreffende manier te ondersteunen bij het verminderen van de kosten en het verhogen van hun efficiëntie.
Garantie
De voorbije jaren waren organisaties op zoek naar manieren om meer te doen met evenveel of zelfs minder middelen. Maar voor een duurzame en wendbare business volstaat dit niet meer. Het is geen garantie om succesvol te blijven, zeker niet in dit onzekere klimaat. Volwassen bedrijven nemen best afstand van hun startupmentaliteit waarbij ze heel snel willen groeien, meestal tegen een hoge kost. Ze leggen zich beter toe op operational excellence en winst maken door ‘meer te doen met meer’.
Voor cio’s kunnen hiaten in een operationeel model leiden tot inconsistente dienstverlening, dubbel werk voor teams, onsamenhangende rollen en verantwoordelijkheden. Het opschalen van de it-ondersteuning en het optimaliseren van de operaties is daarom de definitie van meer doen met meer. Meer operationele nauwgezetheid, meer automatisering, meer training, meer duidelijkheid over rollen en verantwoordelijkheden, meer flexibiliteit en wendbaarheid, enzovoort.
Automatisering
Ceo’s en andere leidinggevenden zetten vandaag stevig in op efficiënte groei, kostenbesparing en het verhogen van de productiviteit. Automatisering en ai zijn uiteraard belangrijke hulpmiddelen om die doelstellingen te bereiken. En niet alleen in technische departementen, maar ook voor andere teams zoals sales, customer service, marketing en commerce. Automatisering zorgt ervoor dat teams minder tijd verliezen met de repetitieve processen en taken waar ze dagelijks mee worstelen.
Aangezien veel bedrijven honderden tot duizenden applicaties gebruiken, valt te verwachten dat de meerderheid zich in de komende maanden zal focussen op het consolideren van de technologiestack. Cio’s geven daarom prioriteit aan tools die teams zoveel mogelijk tijdwinst opleveren en de administratie tot een minimum beperken. Op die manier kunnen ze zich veel meer bezighouden met de klant en zich toespitsen op waardevolle activiteiten voor de business.
Kortom, de cio heeft meer dan ooit de sleutel in handen om de tevredenheid van klanten te verhogen en de kosten voor de organisatie te verminderen. In elke succesvolle onderneming zullen cio’s en hun teams een cruciale rol spelen om de groei van het bedrijf te bevorderen. Ook voor de cio begint de bijdrage aan het externe succes, intern.