Zelden heeft een tool zoveel opgang gemaakt als ChatGPT, het algoritme waarmee nieuwe content valt te maken. Sinds de test-release in november 2022 hebben miljoenen belangstellenden aan deze ai-tool geroken. Het is de eerste grote ‘democratische’ ai-tool die iedereen kan uittesten. Generatieve ai werd opeens zichtbaar.
Velen zijn onder de indruk van de mogelijkheden die deze vrij beschikbare software biedt. Anderen storen zich aan de soms rare antwoorden die ChatGPT op vragen geeft. Maar weinigen twijfelen aan het potentieel van deze tool. Voorbeelden te over van gebruik dat zich in de praktijk heeft bewezen. De software voert bepaalde taken die voorheen de nodige menselijke inspanning vereisten, in een handomdraai uit. ChatGPT heeft slechts een paar seconde nodig om een marketingtekst samen te stellen. Met een beetje menselijke expertise erbij valt vaak een bruikbaar resultaat te bereiken.
Grote adviesbureaus zoals McKinsey en Boston Consulting Group (BCG) stellen dan ook dat generatieve ai ‘chefsache’ is. De ondernemingsleiding hoeft zich niet te verdiepen in de technische achtergronden van ai. Wel is het bepaald niet voorbarig zich op dit gebied uitgebreid te oriënteren.
Het effectieve gebruik van ChatGPT is een vaardigheid die alle tech-leiders zouden moeten beheersen, stelt zakentijdschrift Forbes. Leiders moeten het goede voorbeeld geven. Het is ook raadzaam op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen. Dat zorgt voor brede acceptatie en innovatie in de hele onderneming.
Centraal moet de vraag staan welke impact GPT krijgt op je bedrijf en de sector waar in je zit, stelt BCG. De eerste tests brachten aan het licht dat deze ai-technologie je veel productiever kan maken.
Zakenwereld op zijn kop
Daar blijft het niet bij. Net zoals internet tot geheel andere werkwijzen leidde en de zakenwereld op zijn kop zette, zo kan ook ai disruptief werken. Als een bedrijf niet op deze ontwikkeling inspeelt dan doet een concurrent het wel. McKinsey benadrukt dat dit terrein nieuw is en nog volop in beweging. Het landschap van kansen en risico’s verandert telkens. Wat vandaag geldt, is morgen weer achterhaald. Maandelijks komen er nieuwe use-cases bij. Ook is regelgeving in aantocht. Het is zaak voortdurend een vinger aan de pols te houden.
Volgens BCG rust op de ondernemingsleiding de taak de juiste gouden use-cases te identificeren. De hoogste bazen moeten erachter komen welke toepassingen van GPT hun bedrijf echt van de concurrentie kunnen doen onderscheiden. En wat de grootste impact creëert vergeleken met bestaande ‘best-in-class’-oplossingen. Dergelijke use-cases kunnen uit elke schakel uit de waardeketen komen.
Simpele alledaagse zaken
Wat kan je als eerste doen voordat je als bedrijf onderscheidende acties gaat ondernemen? Begin met simpele alledaagse zaken, luidt een veelgehoord advies. Test ChatGPT eens uit op ‘gewone’ zakelijke correspondentie, samenvattingen van technische handleidingen, teksten van brochures of marketing- en verkoopmateriaal.
Zorg voor een goede formulering van de vragen die je aan de chatbot stelt. Want het is vrij lastig de juiste vragen te stellen. Laat vervolgens een medewerker met veel kennis van zaken naar het resultaat kijken en de nodige correcties aanbrengen. Stuur nooit een document weg zonder deze check.
Als deze werkwijze efficiëntiewinst of andere voordelen oplevert, dan is zo’n test in de dagelijkse praktijk te brengen. Saai werk valt zo te automatiseren. De eerste gebruikers merkten dat ze meer tijd over hadden om goed na te denken als de tool een deel van het schrijfwerk overnam. Sommigen werden hierdoor ook creatiever.
Het mooie van ChatGPT is dat ai hierdoor rechtstreeks in handen van medewerkers komt. Je hoeft geen hoge kosten te maken om deze technologie toe te passen. Startups en kleinere bedrijven krijgen mogelijkheden die voorheen voorbehouden waren aan grote ondernemingen.
Voor het gewone huis-, tuin- en keukenwerk hoeven ze geen uitgebreide staf van copywriters meer in te huren of taken uit te besteden. ChatGPT doet dit werk voor een habbekrats, blijkt uit ervaringen van gebruikers. De ai-bot kiest er ook passende illustraties bij. Vormgeving en opmaak zijn eveneens aan deze tool over te laten. Voor de eindcontrole en de finishing touch blijft echter wel expertise nodig. Hetzelfde geldt min of meer ook voor bijvoorbeeld pr-specialisten, blockchain-ontwikkelaars, juridische assistenten en administratieve medewerkers.
Opdrachtgevers van architecten kunnen met ChatGPT snel een schets maken van een gebouw dat ze gerealiseerd willen zien. Ai-software als Midjourney maakt dit mogelijk. Ook het samenvatten van complexe technische handleidingen gaat ChatGPT (meestal) goed af. Als GPT straks zit ingebouwd in Microsoft Office-apps zoals Word, Excel en PowerPoint, dan zit dit handige hulpje onder handbereik. Ook Google Docs krijgt zo’n soort ai-assistent. Voor het samenvatten van documenten en het beantwoorden van klantvragen zal deze technologie direct toepasbaar zijn.
Grote sprong
Martin Casado, general partner bij de grote investeerder Andreessen Horowitz, zei tijdens de Cio Network Summit van The Wall Street Journal dat dit soort ai kan leiden tot een ongekend grote sprong in productiviteit. Verbeteringen in de orde van vier tot vijf groottes zijn mogelijk. In de twintig jaar dat Casado in de frontlinie van technologie staat, heeft hij zoiets nog nooit meegemaakt. Hij zei dat generatieve ai-tools minder succesvol worden in bedrijven waar aanpassingen nodig zijn in het bestaande businessmodel. Casado denkt dat de technologie de stoot geeft tot hele nieuwe zakelijke modellen, bedrijven en organisaties