De Utrecht Java User Group houdt komende zaterdag een Devoxx4Kids-dag, een programmeerfeest voor kinderen. Het doel is kinderen in de leeftijd van negen t/m veertien jaar op een leuke manier te inspireren en kennis te laten maken met programmeren. Dit gebeurt aan de hand van een drietal workshops.
De eerste draait om MBot, een kleine robot op wielen die kinderen tijdens deze workshop gaan besturen door hem te programmeren met een visuele programmeertaal. Kinderen kunnen ook aan de slag met een Micro:bit. Deze minicomputer, zo groot als een bankpasje, kent 25 ledlampjes en diverse sensoren. Tijdens de workshop gaan de jonge deelnemers met een visuele programmeertaal programma’s schrijven voor de robot. Het is de bedoeling hiermee een dobbelsteen te maken.
Met Phaser zijn games voor desktops en mobieltjes te maken. Tijdens deze workshop gaan kinderen een eigen game maken. De organisatoren willen hiermee laten zien dat programmeren enorm leuk is.
Vanaf 9:30 uur start de registratie. Om 10.00 uur zwaaien de kinderen hun ouders uit en gaat het programma van start. Rond 16.00 uur wordt de dag afgesloten. Deelname is gratis. De dag wordt gehost door Ordina. Zie hier voor meer details.
Lees en hoor dat er veel kritiek is op het leesprogramma ‘lentekriebels’ terwijl het ontbreken van techniek binnen het basisonderwijs me een groter probleem lijkt. Wat betreft een ouderwets experimenteren ligt de aandacht teveel op een ontdekking van het eigen lichaam omdat techniek niet sexy genoeg is. Hierdoor leren de kinderen al vroeg de clitoris te vinden maar blijven ze in het ongewisse waar de peilstok zit van een motor. Ik vind het een goed initiatief van Ordina maar de overheid heeft een taak die nu verzaakt wordt door een vorm van onderwijs welke steeds meer om het gedrag en de opvoeding gaat in plaats van opleiden.
@Oudlid, er wordt al meer techniek onderwezen in het basisonderwijs. Zie alleen al het Jeugdjournaal gisteren, die daarmee opende. Al is het de vraag hoeveel je op dit curriculum kunt zetten, er is al zoveel dat aandacht moet hebben. Maar het is zeker goed om kinderen veel beroepsrichtingen te laten zien, of het nu gaat om de fysieke techniek (timmeren oid) of om programmeren. Veel kinderen weten in groep 8 nog niet wat ze later willen gaan doen. En daar is dit initiatief ook goed voor. Al is dan wel het risico dat er vooral kinderen aanmelden die toch al die richting in willen gaan. Ach, niets nieuws wat dat betreft, ik zat als jonge tiener bij “De Jonge Onderzoeker”, nog voordat ik naar de LTS ging, niet in de laatste plaats omdat daar mijn interesse lag.
Voor wat betreft lentekriebels, hou er rekening mee dat wat je ‘leest en hoort’ vooral uit conservatieve hoek komt. Maar de onzin die ze verkondigen heeft NIETS met dat programma te maken. Hun idee van voorlichting bestaat uit “niet over hebben dan gaat het vanzelf weer over”. Juist DIE instelling is schadelijk voor de ontwikkeling van kinderen. Lentekriebels bestaat al heel lang, als onderdeel van wat we vroeger maatschappijleer noemden. Zo bezien is dit dan eigenlijk iets wat juist meer bij het basisschool curriculum hoort dan techniek. Het gaat gewoon om het leren van gezonde omgangsvormen. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.
Wonderlijk als volwassenen willen laten zien dat iets “enorm leuk” is.
Blijkbaar was het tot nu toe een vergissing: oh we dachten eerst van niet, maar nu blijkt toch van wel. Zoiets.
Of geef je dochter hamertje tik en ze wordt ineens timmerman, timmervrouw, timmermens, timmerhumanoid.
Volgens reclames ben je een rund als je met vuurwerk stunt, maar is werken bij defensie weer veelzijdig en uitdagend 😛
Misschien gamification met bermbommen ipv zeeslag ?
Als ze groot zijn is ChatGPT wel de 8 GL waar Jack van droomt en kan een kind de IT-was doen.
Ik neem geen stelling maar doe een constatering want in mijn jeugd gingen de lentekriebels om een drang naar buiten. Na schooltijd waren we vooral druk met hutten bouwen en alle andere dingen die jongens doen want vroeger mochten jongens gewoon jongens zijn. Wat betreft de progressieve hoek van onderwijsvernieuwing vrees ik dat lagere cognitieve vaardigheden zoals handenarbeid gewoon minder aandacht krijgen door een statistische trend binnen het primaire onderwijs, de cijfers liegen niet.
Het “niet over hebben dan gaat het vanzelf weer over” aangaande het ontwikkelen van een interesse in techniek in plaats van je eigen lichaam of het lichaam van het andere geslacht gaat om de reuring van een lobby. Lentekriebels gaat niet om maatschappijleer maar om een stukje weerbaarheid in de seksuele ontwikkeling waarin de maatschappelijke vraag erom gaat of dit in het curriculum van een kind hoort als we kijken naar de fasen in sociale ontwikkeling die adolescenten doorlopen.
Vroeger was alles beter herinner ik me de Philips experimenteerdozen, spelenderwijs werd daarmee bij sommigen een liefde voor techniek ontwikkeld tijdens de eerste fasen naar adolescentie.