Het hoofdkantoor van het Nato Innovation Fund (NIF) wordt in Nederland gevestigd. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft de komst van dit fonds officieel bekendgemaakt. De bondgenoten stellen samen minimaal een miljard euro beschikbaar voor het fonds, dat een looptijd van vijftien jaar heeft. Nederland heeft toegezegd in die periode ruim 55 miljoen euro bij te dragen.
Met het NIF wil de Navo innovaties binnen het bondgenootschap aanjagen. Minister Adriaansens (EZK) verwacht dat de vestiging in Nederland de mogelijkheid voor innovatieve Nederlandse startups vergroot om hun weg naar kapitaal te vinden. Nederland heeft zich binnen de Navo hard gemaakt voor vestiging in Nederland. Dit gebeurde in nauwe samenwerking tussen het Netherlands Foreign Investment Agency, Techleap.nl en Defensie.
Het fonds past bij de ambities van Defensie om te innoveren op het gebied van zogeheten emerging & disruptive technologies (edt’s). Daaronder vallen artificiële intelligentie (ai), big data, autonome systemen, quantum computing, biotechnologie, hypersone technologie, ruimtevaart, nieuwe materialen en energie/voortstuwing. De Navo ontwikkelt specifieke plannen voor al deze sleuteltechnologieën, te beginnen met ai en big data.
De toepassing van edt’s en samenwerking met de technologische sector is volgens minister Ollongren (Defensie) cruciaal. ‘Meer investering in hightech is broodnodig. Zo werken we met onze Navo-bondgenoten aan de verdediging tegen nieuwe dreigingen. Daarom ook heeft Nederland al eerder besloten om het budget op het gebied van onderzoek, technologie en innovatie substantieel te verhogen.’
Het NIF kan volgens mijn beter in de buurt van Eindhoven of Delft komen, waar ook al veel relevante start-ups zitten. Zo kan Nederland beter aanhaken bij de ontwikkelingen.
De slachtoffers van de mijnbouwschade (niet alleen Groningers) willen vooral een snellere en betere afhandeling van geleden en toekomstige schade en versterking. Het proces is veel te duur en te star, gaat veel te langzaam en heeft veel te weinig opgelost. “In 2022 is er 367 miljoen euro aan schade gecompenseerd, minder dan de 606 miljoen in het jaar ervoor.” Zie ook het rapport ‘Wat willen de Groningers zelf?’ uit 2015. https://pure.rug.nl/ws/portalfiles/portal/20631464/URSI351definitief.pdf en het recente parlementaire enquêterapport de ‘Conclusies en aanbevelingen’ https://www.tweedekamer.nl/sites/default/files/2023-02/Groningers-boven-gas_boek1.pdf.
Uiteraard kan dat volgens jou beter daarheen waar alles alles voortdurend naartoe gast. Kwestie van optimale synergie. Zo houdt systematische achterstelling zichzelf in stand.Een wingewest is alleen om dingen van waarde weg te roven en ze weinig mogelijk van de opbrengst naar terug te laten vloeien. Dat wilen de Groningers ook helemaal niet. Da’s zo gek. Daar zijn al diverse onderzoeksrapporten over verschenen. Je moet het de slachtoffers van de mijnbouwschade maar eens vragen en die hoor je niet over die 400 miljard en al helemaal niet over de vestigingslocatie van een Navo hoofdkrartier. Ze willen zoveel mogelijk bejaarden voor in de Blauwe Stad. Dat weet iedere beleidsmaker al jaren.
Een internationale discussie over autonome wapensystemen is wat breder dan het smaldeel van de NAVO. En de Adviesraad Internationale Vraagstukken doet dan ook wat aanbevelingen aangaande regulering want een wapenwedloop van mens tegen machine lijkt me een dystopische ontwikkeling als er geen overheidstoezicht op is. Beoogde ethische raamwerk is dubieus als de eigen superioriteit hierin de boventoon voert want de technologische ontwikkelingen zorgen voor vervagende grenzen tussen het civiele en militaire domein. Oorlog is zoals von Clauzewitz stelt een voortzetting van een (geo)politiek met andere middelen en hybride oorlogsvoering zorgt voor onconventionele middelen. Welke rol onze hoogwaardige biotechnologische sector daarin speelt is nog een vraag want honger is uiteindelijk ook een wapen.
@Rob, het is de vraag waar de slachtoffers van de mijnbouwschade het meest baat bij hebben,tenminste als de overheid juist die groep wil compenseren. En wat zou hen meer opleveren: een directe “ruimhartige“ compensatie voor de mijnbouwschade “met het oog voor de menselijke maat“ en met “ook voldoende geld voor alle toekomstige kosten” of een eventuele spin-off vanuit het NIF voor de Noordelijke Regio?
Hierbij moeten we ons realiseren dat de schade vooral op het Groninger Ommerland heeft plaatsgevonden en nog zal gaan plaatsvinden. Daarbij zijn veel omvangrijke schademeldingen nog niet afgehandeld. Hoe hoger de schade, des te meer uitstel en meer schaderapporten. De staat en de NAM lijken op die manier de gedupeerden murw te maken, zodat ze eerder instemmen wat ze wordt aangeboden.
@Jaap, die schade is een drama voor de betrokken mensen maar de slechte afhandeling staat qua financieel voordeel voor de schuldigen in geen enkele verhouding tot het roofbeleid dat heeft plaatsgevonden met betrekking tot de gaswinning. Het zou me niet verbazen dat ze eerst nog even de mijnbouwwet hebben aangepast voordat de enorme vondst publiek werd gemaakt want met de oliewinning ging het daarvoor heel anders.
We moeten het anders maar niet alleen bij de vestigingskeuze van nieuwe organisaties laten maar ook de vestiging van de RUG, het UMCG enzo heroverwegen. Zo’n RUG gedijt ook veel beter dicht bij alle kenniscentra van het land. Almere of zo of Diemen/Zaandam? Enorme synergie win/win. We kunnen dan bijvoorbeeld ook effectiever groene stroom organiseren voor de bakkers die al dat extra brood daar dan moeten gaan leveren. Zum kotzen, die NL-mentaliteit. In Amerika heeft de bevolking tenminste wapens voor als ze bestolen worden.
@Rob, veel initiatieven lopen vast zodra de subsidiestroom verdwijnt. Ik verwacht dat initiatieven op het gebied van energietechniek en -transitie, meer kan toevoegen aan de Noordelijke regio. Dan denk ik aan een samenwerking via de New Energy Coalition met RUG/Energy Academy Europe, NHL Stenden Hogeschool, Van Hall, TU Twente, MBO/MTS energietechniek, de Eemshaven, NAM & Gasunie (die wat goed te maken hebben) en bedrijven op het gebied van groene chemie. Verder denk ik aan kennisontwikkeling op het gebied van groene en slimme dijken. Zie ook https://www.sernoordnederland.nl/adviezen/125-investeringsprogramma-noord. Maar dat moeten mensen met meer kennis van de markt verder uitwerken.
@Jaap, prima dat ze proberen dat soort geldsmijterij ook in mee te delen (zolang het niet verboden wordt dit soort versplling met overheidsgeld te doen) want we hebben natuurlijk ook in Groningen volop meebetaald aan dat soort gekkigheid, net als de andere regio. Een stelletje clowns bedenkt hoe het besteed gaat worden zonder dat het resultaat geborgd wordt om maar in hun jargon te blijven. Men boogt zich op allerlei succesverhalen maar de schade is groot ten opzichte van helemaal niet innen als belasting. Als ze dan wat willen kunnen ze beter weer een soort WIR voor het noorden instellen of ander tarief voor box2 en of loonkosten. Dat zou echt enorm helpen. Niet dit soort door de strotdouwerij van politieke bedenksels als waar jij aan nu refereert. Resultaten zijn er wel maar staan in geen enkele verhouding tot wat hetzerlfde geld ook kan bewerkstelligen. Er moet gewoon budgetverdeling nader vast te leggen criteria komen over respectievelijke regio zodat niet nog geen 1.5% van de overheidsuitgaven naar Groningen gaat zoals in de afgelopen 60 jaar. Zelfde geldt voor de Gemeenten en dan niet alleen voor WMO e.d. Als die Gemeenten dan gezamelijk geld willen uitdelen aan regio München of Zuid-Holland vanwege de enorme kansen die daar liggen, doen ze het tenminste van hun eigen geld. Al het door hoepeltjes springen dat met dergelijk geld gepaard gaat, geeft alleen maar kans op mislukking of hoogstens papieren succes. Dat de WMO zulke schrijnende verschillen opleverde, betekent helemaal niet dat de intentie van de inrichting niet goed was. Dat is voor alle insiders wel de conclusie maar is aantoonbaar niet onderbouwbaar.
Over de verdeling van lasten en lusten. Bodemschatten van Nederland zijn van de staat en dat heeft ook zo z’n voordelen. De staat zou de lasten en lusten van de mijnbouw netjes moeten verdelen. Maar dat doet ze niet, want de meeste kiezers zitten in en bij de randstad. En regeringen hebben bovendien de neiging om meer te buigen voor multinationals dan voor de eigen bevolking. Dus een deel van de lusten gaat ook nog eens naar het buitenland. Zuid Limburg is ook niet rijk geworden door de kolen, toen we die zo hard nodig hadden voor de wederopbouw. Alle regio’s moeten een fair share krijgen. Misschien gaan ze nadenken na de winst van de BBB. Den Haag kan meer kapitaal aan de provincies en bijvoorbeeld de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij geven. Die laatste is vaak goed bezig, ook samen met Europees geld of geld van de provincies. Bijvoorbeeld: één van 5 Nederlandse regionale industriële European Digital Innovation Hubs is in het Noorden. EDIH-NN richt zich op Autonome Systemen. Dat sluit weer aan bij de Region of Smart Factories van Noord Nederland. Zie https://www.nom.nl/diensten/innoveren/ontwikkelprojecten/ Bedrijven en kennisinstituten moeten zich daar natuurlijk wel zelf bij aansluiten.
@Rob, wie zou volgens jou het beste kunnen bepalen welke initiatieven ook op de langere termijn wat oplevert, zonder afhankelijkheid van een overheid die steun kan intrekken?
Ik krijg de indruk dat een ondernemer zijn negatieve balans verwijt aan de staat, ondernemerschap als een loterij zonder nieten geeft mij een idee over een generatie want grootste profiteurs van de gasbaten zijn uiteindelijk de babyboomers. Aldus statistieken van CBS want de welvaart kon niet op in de jaren 70, de opvolgende jaren werden ook andere gasvelden geëxploiteerd en begonnen we het goedkope gas uit Rusland te importeren. We zijn in de loop der jaren echter afhankelijk van gas geworden voor productie van elektriciteit omdat dit schoner is dan steenkool. Hadden we in de jaren 70 meer geïnvesteerd in kernenergie dan hadden we nu meer welvaart gehad want één van de aspecten waar von Clausewitz op wees is het industriële complex, moderne oorlogen worden gewonnen door een productiecapaciteit.
Vervloekte Trump wees Europa eerder op een economische afhankelijkheid van een buurland op hetzelfde continent, in Duitsland beseffen ze dit maar al te goed zoals dat ze ook in Frankrijk geleerd hebben van de geschiedenis. Het hele verhaal doet me dan ook denken aan het Sebrinica debacle, we wilden zo graag mee doen waardoor we met open ogen in de val stapten. Dat we de tanks eerst nog moeten kopen om ze weg te kunnen geven geeft wel aan dat ze in Den Haag onder een kaasstolp leven. En wat betreft productiecapaciteit voor munitie schijnt zo’n wapensysteem nutteloos te zijn als je de logistiek van klasse 3 & 5 niet op orde hebt. Over klasse 1 had ik het al gehad want de statistiek leert dat je voor één strijder minimaal drie ondersteunende personen nodig hebt.
Low-tech van Russische troepen aangaande het terrein is pragmatisch want ik heb tanks vast zien lopen en daarmee een stilstaand doel zien worden. Ik heb Nederlandse dienstplichten dan ook vaak zien winnen van Amerikaanse beroepsmilitairen door innovatie ter plekke, adopt or die gaat niet om een technologische voorsprong maar om een aanpassing aan de situatie. Ze schijnen in andere landen dan ook aarbevingsbestendige huizen te kunnen maken;-)
Ik verwijt de staat mijn negatieve balans inderdaad maar dat heeft te maken met de absurde arbeidswetgeving in het bijzonder de rechtsbescherming van werknemers. Voor mensen die hun hele leven proberen te innoveren, pakt dat voor de meesten uiteindelijk steeds weer funest uit (hoewel ik eventuele schade voor derden in mijn leven tot toe nog tot nul heb weten te beperken.
@Jaap, wat er moet gebeuren? Het clientelisme naar de grootste kiezersgroepen is gewoon absurd. Het gaat niet meer om mijnarbeiders met 12 kinderen en een plaggen hut. Zorg eerst dat er behoorlijke rechtshandhaving is voor dat beetje rechtsmiddelen dan een werkgever theoretisch nog heeft. Zorg voor een leger, functionerende politie, rechtshandhaving en basale zorg. Laat onderwijs eruit want dat is voor iedereen nagenoeg gratis toegankelijk als er daar vrij geïnnoveerd kan worden door scholen en bedrijven. De bedragen die o.a. in de ICT omgaan bij de overheid zijn ronduit hilarisch. Er is een enorme mailfide laag die daar voortdurend de vruchten van plukt. Zorg dat een belastingdienst niet bepaalt welke beleidsonderdelen uitvoerbaar zijn en zorg als kiezers dat figuren als Koolmees, Hoekstra, Rutte en De Jonge (met alle respect als personen; je moet mij er ook niet neerzetten) geen beleidsbepalende functies krijgen. Dit kan echt niet.
Nou ja, er verandert toch nooit wat en ik moet zeggen dat ik mezelf integer en wel nog zeer comfortabel door mijn werkende leven heb geloodst. Het had allemaal veel erger gekund als ik bedenk wat me allemaal nog had kunnen overkomen.