Het hoofdkantoor van het Nato Innovation Fund (NIF) wordt in Nederland gevestigd. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft de komst van dit fonds officieel bekendgemaakt. De bondgenoten stellen samen minimaal een miljard euro beschikbaar voor het fonds, dat een looptijd van vijftien jaar heeft. Nederland heeft toegezegd in die periode ruim 55 miljoen euro bij te dragen.
Met het NIF wil de Navo innovaties binnen het bondgenootschap aanjagen. Minister Adriaansens (EZK) verwacht dat de vestiging in Nederland de mogelijkheid voor innovatieve Nederlandse startups vergroot om hun weg naar kapitaal te vinden. Nederland heeft zich binnen de Navo hard gemaakt voor vestiging in Nederland. Dit gebeurde in nauwe samenwerking tussen het Netherlands Foreign Investment Agency, Techleap.nl en Defensie.
Het fonds past bij de ambities van Defensie om te innoveren op het gebied van zogeheten emerging & disruptive technologies (edt’s). Daaronder vallen artificiële intelligentie (ai), big data, autonome systemen, quantum computing, biotechnologie, hypersone technologie, ruimtevaart, nieuwe materialen en energie/voortstuwing. De Navo ontwikkelt specifieke plannen voor al deze sleuteltechnologieën, te beginnen met ai en big data.
De toepassing van edt’s en samenwerking met de technologische sector is volgens minister Ollongren (Defensie) cruciaal. ‘Meer investering in hightech is broodnodig. Zo werken we met onze Navo-bondgenoten aan de verdediging tegen nieuwe dreigingen. Daarom ook heeft Nederland al eerder besloten om het budget op het gebied van onderzoek, technologie en innovatie substantieel te verhogen.’
Dit instituut komt natuurlijk als goedmakertje in de provinicie Groningen. Als de politiek maar niet denkt dat het daarmee straks afgedaan is. Ook svp de gasopbrengsten vanaf 2017 en alle toekomstige gasopbrengsten die ondanks de toneelstukjes van o zo grote betrokkenheid van meneer Vijlbrief ten spijt zullen gaan komen (kreeg ie die portefeuille omdat hij zo enorm betrokken met Groningers was of werd hij dat pas nadat hij die toebedeeld kreeg?) allemaal op onze depositorekening van de provincie en dan redden we ons wel met het aardbevingsherstel. En wij bepalen de toekomstige verkoopprijzen hier natuurlijk. Dat gekwansel van de afgelopen 50 jaar moet ook afgelopen zijn.
Ondanks ten spijt. Dat krijg je nou van al die emotionele betrokkenheid.
Ambities op het gebied van biotechnologie voor militaire doeleinden deel ik niet als belastingbetaler omdat het hier veelal niet om de defensieve ontwikkelingen gaat. Hetzelfde geldt voor autonome systemen welke van ‘speciale militaire operaties’ een computerspelletje maken. Dit geldt zeker voor hypersone technologie welke om een nieuwe wapenwedloop gaat met naar het schijnt een achterstand voor de NAVO.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat men in Nederland biotechnologisch onderzoek wil doen voor offensieve doeleinden, ook niet bij TNO Defensie en Veiligheid. Biologische wapens keren al gauw tegen de gebruiker, omdat je de organismen meestal niet onder controle kan houden. De meeste aandacht van defensie gaat daarom naar conventionele defensiesystemen met een steeds groter ICT component. Zie de nota Defensie Industrie Strategie op https://www.defensie.nl/binaries/defensie/documenten/beleidsnota-s/2018/11/15/defensie-industrie-strategie/WEB_Nota+Defensie+Industrie+Strategie.pdf
Voor de ICT-industrie zijn onderzoekgebieden zoals van cyberoorlog, AI, sensortechniek, autonome systemen, nanosatellieten, virtualisatie, simulatie, drones en quantumcomputing, interessant.
De Nederlandse defensie wil natuurlijk wel meeliften met medisch en biotechnologisch onderzoek ten bate van een hogere overlevingskans van militairen en burgers, zoals in de nota staat. Grootschalige inzet van chemische wapens zoals in Syrië, heeft naast veel doden voor nog veel meer gewonden gezorgd. En de Russen hebben in Oekraïne onder andere thermietbommen, thermobarische bommen, fosforbommen, antipersoonsmijnen en clusterbommen ingezet. Al die wapens zorgen voor heel gemene wonden, vaak ook dodelijke. DNA techniek voor het identificatie van militaire en burgerslachtoffer, is dan ook belangrijk. En voor defensie is de bestrijding van (doorgaans natuurlijke) infecties ook belangrijk, omdat langdurige zware onhygiënische oorlogsomstandigheden voor meer slachtoffers kunnen zorgen, dan oorlogshandelingen zelf.
Het ministerie van Economische Zaken staat te juichen door de komst van het NIF hoofdkantoor. Maar wat is de impact? Nederland is op veel gebieden niet meer in staat om als partner te functioneren op het gebied van ontwikkeling en productie. Reden hiervoor is dat onder leiding van Balkenende en Rutte onze defensie gemarginaliseerd is, onze defensie-industrie vrijwel verdwenen. Dat krijg je als je decennialang o.a. minder dan de helft van de afgesproken budgetten aan defensie uitgeeft. Ook zijn defensie en de rest van de maatschappij sterk van elkaar vervreemd zijn door het opschorten van de opkomstplicht. Wie is dus nog in staat om ICT-kennis te koppelen aan de eisen van defensie?
Opmerkelijk is dat de beleidsnota in 2018 qua geopolitieke ontwikkelingen al een paar decennia achter loopt en qua feitelijke militaire situatie een decennium. Er is geen nieuwere versie ondanks de escalatie van de oorlog in Oekraïne op 23 februari 2022. Xi heeft op 22-03-23 tegen Poetin gezegd: ‘Er komt verandering zoals we in geen 100 jaar tijd hebben gezien’. De geopolitiek is de laatste jaren alweer ingrijpend gewijzigd. Of hadden “we” dat ook weer niet zien aankomen?
Als we momenteel toch nergens in NL meer in staat zijn om ICT-kennis te koppelen aan de eisen van defensie kunnen we dat mooi in de provincie Groningen allemaal weer opbouwen. Als de politiek niet als eerste Groningen aanmerkt maar gaat cherry-picken op bezwaren van het een en voordelen van het ander, zijn ze ook voor die paar mensen voor wie dat nog niet het geval was definitief hun geloofwaardigheid kwijt.
@Rob: dat lijkt me geen goed idee, om dat in Groningen te doen. Dan lijkt het net een goedmakertje voor al het aardbevingsleed.
Ha, nee zeg. Het moet natuurlijk wel bij papieren exercities, lippendiensten en valse meelevendheid blijven. Rutte had even een te drukke week gehad om iets meer emotionaliteit te betonen maar dat die bleek ie met terugwerkende kracht toch wel te hebben gehad te hebben tijdens zijn persverklaringen. Hij had zeker wel emoties bij het rapport maar had het alleen te druk gehad met Europa om eraan te denken ze ook te manifesteren met hier en daar een stemhaperinkje of keelschraping. Op de dag van het 1-jarig bestaan van de Oekraine-oorlog – nota bene – want de belofte aan de Groningers dat het rapport voor 1 maart uit zou komen was dan in ieder geval gestand gedaan. Ze wilden de Groningers niet op dat punt ook nog eens teleurstellen.
We kunnen maar beter in de gasverkoop douceurtjes aan Europa blijven uitdelen want het gasveld ligt natuurlijk gewoon in Europa. Daar hebben de Duitsers, Fransen en Italianen ons de afgelopen 30 jaar bij contractgesprekken bij herhaling al op gewezen. Wat is de relevantie nou van zo’n grenslijntje en aan welke kant dat gas nou ligt? Dat er van die 400 miljard euro nog geen 1,5% aan Groningen is besteed is in dat licht ook volkomen terecht en hoeft ook van goedmakertjes geen sprake te zijn. Het gevoel van een goedmakertje alleen al zou ook onverdraaglijk zijn voor de Groningers. We moeten ze in bescherming nemen.
Dat de andere 98,5% grotendeels naar de Randstad is gegaan knaagt alleen wel een beetje. Maar zoals het nu lijkt, komt Den Haag overal mee weg. Ze moeten helaas alleen nog minstens een jaar of tien, twintig een toneelstukje volhouden. De bewoners vragen ook eigenlijk alleen maar om loze gebaren en ze hebben een dialect dus geen leger. Anders was het wel een taal geweest, zegt het grapje.
Het is volkomen evident dat dat Navo hoofdkantoor in Groningen moet komen tenzij iedereen in Den Haag maar besluit hun masker te laten vallen en gaat betogen dat de Groningers niet moeten zeuren. Dan weten we weer waar we aan toe zijn als dom wingewest van een land dat huichelen collectief tot politieke handigheid heeft verklaard.
Rutte kennende gaat ie als het nodig is de locatiekeuze incorporeren in het toneelstukje en tot het bittere einde volhouden dat de Regering (in casu VVD/CDA/D66) niets liever deed dan voor Groningen kiezen maar dat de NAVO ertegen was. Dat soort bilateraaltjes met derden heeft ie al veel ervaring mee en kunnen de van hun gasveld beroofde Groningers wel het hunne van denken maar nooit een stevige vinger achter krijgen. Zelfs niet als er ooit klokkenluiders ten tonele zouden komen.
NIF als falend zoetmakertje voor de gedupeerden of als zoethoudertje voor de bühne?
Als goedmakertje voor Groningen naast het bovenaan door mij genoemde.