De digitale transformatie en de verschuiving naar hybride werken openen nieuwe omzetkansen voor bedrijven, stimuleren operationele efficiëntie en verbeteren de ervaringen van de medewerkers. Maar beide trends zadelen de IT-teams met een hoop uitdagingen op.
Eerst en vooral moet IT nog sterker gedecentraliseerde netwerken beheren die reiken tot elke plek van waar een medewerker zich via een toestel met de bedrijfssystemen kan verbinden. Het was nog nooit zo uitdagend om de prestaties, uptime en veiligheid te garanderen.
Ten tweede gaat meer digitalisering gepaard met exponentieel meer data. Men veronderstelt dat er in 2021 bijna 10 exabyte nieuwe data werd gegenereerd (1 exabyte komt overeen met ongeveer 25 miljard dvd’s). De wereldwijde hoeveelheid gecreëerde, verzamelde, gekopieerde en verbruikte data zal naar verwachting doorstijgen naar meer dan 180 zettabyte tegen 2025 vanaf het basisvolume van 64,2 zettabyte uit 2020.
Om enorme datavolumes efficiënt op te slaan en te beheren moeten organisaties de infrastructuurbeschikbaarheid en -prestaties de klok rond kunnen monitoren. Zonder tools om de snelle datagroei te beheren of het vermogen om de interne teams op te schalen zullen bedrijven wellicht niet in staat zijn om alle voordelen van de digitale systemen volledig te benutten.
Volgens Ewa Wojcik, manager bedrijfsoplossingen bij systeemintegrator Comarch ICT, wijst dit alles erop dat er nood is aan een totaalbenadering bij IT-monitoring: ‘Ongeacht de bedrijfsomvang is de tijd voorbij waarin je rekent op een helpdesk om technologieproblemen te verhelpen,’ dixit Wojcik. ‘In een digital-first, verspreide werkomgeving moeten bedrijven de omslag maken naar altijd beschikbare, hoogwaardige monitoringdiensten verstrekt door een Network Operations Center.’
In de ogen van Wojcik besteden bedrijven hun NOC’s beter uit dan ze intern te bouwen. ‘NOC’s kan je bij uitstek uitbesteden,’ zegt ze. ‘Ze bieden instant toegang tot toonaangevende systemen op schaal en de beste technische expertise op de markt. Het prijskaartje ervan ligt bovendien een pak lager dan wanneer je intern een NOC bouwt en beheert.’
Bedrijfsspecifieke monitoringvereisten zullen verschillen naargelang de bedrijfsgrootte en sector. Volgens Comarch kan je die verschillen opvangen aan de hand van vier niveaus voor gegevensmonitoring:
- ‘Data’: met geautomatiseerde tools detecteren wanneer een server offline is en het IT-team op de hoogte brengen voor een manuele controle. Dit is de minst dure optie die perfect is voor kleine bedrijven.
- ‘Informatie’: de beschikbaarheid, prestaties en capaciteit van infrastructuuronderdelen monitoren, waardoor je problemen sneller kunt oplossen. Comarch beschouwt dit niveau als het meest kostenefficiënt.
- ‘Kennis’: bedrijfsprocessen monitoren om historische gegevens te analyseren en scripts uit te werken voor geautomatiseerde, vooraf bepaalde herstelactiviteiten. Dit niveau is bedoeld voor organisaties met een brede waaier aan complexe bedrijfsprocessen.
- ‘Wijsheid’: met de nieuwste innovaties zoals artificiële intelligentie en machinelearning toekomstig hulpbronnenverbruik en mogelijke incidenten voorspellen en preventieve scenario’s opstarten. Dit niveau is gericht op organisaties waar een kleine storing mensenlevens op het spel kan zetten of heel ernstige gevolgen kan hebben voor het bedrijf.
Zoals bij elke technologie of dienst hangt IT-monitoring af van de schaal, het budget, de locatie en de aard van de bedrijfsactiviteiten. Alle bedrijven hebben echter iets met elkaar gemeen: ze kunnen baat hebben bij een samenwerking met partners zoals Comarch die diensten op maat van hun noden aanbieden en de nodige vaardigheden in huis hebben om veerkrachtig en performant te blijven in een steeds digitalere wereld.
Meer lezen over de vier monitoringniveaus voor IT-infrastructuur? Download de nieuwste whitepaper van Comarch hier.