Twee derde van de Nederlandse markt is tevreden met de it-sourcing provider. Het hoogst gewaardeerd wordt Epam, terwijl Centric onderaan bungelt. Dit blijkt uit de 2023 Dutch IT Sourcing Study van Whitelane en Eraneos.
Whitelane Research ondervroeg in samenwerking met Eraneos (voorheen Quint) meer dan 220 grote klanten van Nederlandse uitbesteders van it. Qua algemene tevredenheid scoren nieuwkomer Epam (82 procent), TCS (81 procent) en Wipro (80 procent) het beste. Vervolgens komt een groot peloton dat bestaat uit HCL Tech (78 procent), Tech Mahindra (78 procent), Kyndryl (78 procent), Infosys (77 procent) en Deloitte (77 procent). Cognizant, Capgemini, CGI, DXC, T-Systems (allen 76 procent) en Accenture (75 procent) zitten daar ook dichtbij.
Wat onder het gemiddelde zitten Atos (72 procent), Conclusion (71 procent), IBM (70 procent) en Sogeti (70 procent). KPN, Fujitsu, Cegeka en Ordina (allen 67 procent) staan lager op de ranglijst. Voorlaatste is Thales Group (63 procent), terwijl Centric (58 procent) de rij sluit.
Doorgroeien
Bij digitale transformatie bestaat de top drie uit Epam, Wipro en CGI. Bij applicatiediensten staan Epam, TCS en Wipro op het erepodium. Bij infrastructuur-hosting krijgen TCS, T-Systems en Kyndryl de hoogste waarderingen. Bij werkplek-diensten staan TCS, DXC en Atos bovenaan. Dienstverlening op gebied van security is het beste in handen van TCS, Capgemini en DXC. AWS wint de categorie ‘infrastructuur cloud platforms’. Microsoft Office 365 is het meest gewaardeerde software-cloudplatform.
Cio’s zeggen dat bij de investeringen momenteel het meest de nadruk ligt op it-beveiliging. Voor 59 procent is het vergroten van de beveiliging, veerkracht en cyberdefensie een belangrijk investeringsgebied. Het migreren van kern-bedrijfsapplicaties naar de cloud en verdere automatisering van bedrijfsprocessen zijn met 50 procent de op één na populairste it-investeringsgebieden.
De Nederlandse it-outsourcingmarkt blijft doorgroeien. 79 procent van de organisaties in Nederland is van plan tenminste in hetzelfde tempo te outsourcen. 44 procent gaat meer uitbesteden. Dat percentage is het hoogste in Europa. Organisaties doen dit om zich te concentreren op hun kernactiviteiten (64 procent), de schaalbaarheid te vergroten (52 procent) en toegang te krijgen tot middelen/talent (50 procent).
Dit soort onderzoeken waarbij klanten worden ondervraagd en ze hun (subjectieve) mening geven over hun sourcing partner(s) hebben niet veel waarde en zeggen weinig of er ook goede diensten worden geleverd en belangrijker nog of de geleverde diensten t.o.v. wetenschappelijke en dus meer objectieve criteria ook goed zijn. In het land der blinden is eenoog koning
Feit is dat door verbetering van soft skills van alle betrokkenen in de samenwerking de uitkomsten ook verbeteren.
Wat betreft het sourcing probleem lijkt er vooral een culturele verwachting te zijn want de redenen voor een IT outsourcing zijn vaak zakelijk. Zelfdoen of laten doen is tenslotte een economische keus waarbij vergeten wordt dat eerdere verhoudingen in het beheermodel van Looijen veranderen door contracten. Ik ben het dan ook eens met de reactie van Bert over een subjectieve mening doordat de economische kant van het moet goedkoper nog vaak onderbelicht blijft. En dat heeft niks met de soft skills van ’too many chiefs and not enough indians’ te maken als we kijken naar een keerzijde van outsourcing.