Het Volkswagen-concern zet versneld in op digitalisering en elektrificatie. Tot 2027 wordt hiervoor 120 miljard euro uitgetrokken. Twee derde van de 180 miljard euro die VW in deze periode van vijf jaar investeert, gaat naar beide technologieën.
2023 wordt wat dat betreft een beslissend jaar, stelde VW-topman Olive Blume gisteren tijdens de presentatie van de plannen. Tesla en een aantal Chinese fabrikanten hebben op beide gebieden een voorsprong. Vorig jaar al had VW zijn software-roadmap omgegooid.
Veel software wordt in China ontwikkeld. De samenwerking met Horizon Robotics moet de ontwikkeling van rijhulpsystemen en sterk geautomatiseerd rijden in China bevorderen. Daarnaast richtte VW’s nieuwe software-groep Cariad een grote vestiging in China op.
Blume kondigde aan de r&d-inspanningen te versnellen, sterker in te zetten op software en speciaal voor China bepaalde technologie te ontwikkelen. Dat is hard nodig want de Chinese markt waar VW traditioneel sterk is, dreigt de Duitsers uit handen te glippen.
VW heeft niet alleen de totale investeringsbedrag verhoogd, maar ook het aandeel van digitalisering en elektrificatie daarin. Dat was bij het vorige vijfjarenplan (uit 2022) 56 procent van 159 miljard euro. Nu wordt dat 68 procent van 180 miljard euro. Dit komt mede omdat naar verwachting in 2025 een op de vijf wereldwijd verkochte auto’s van het concern een elektrische wagen zal zijn. Voor die stekkerauto’s moet veel software worden ontwikkeld.