Track & Trace is één van de grootste innovaties in de logistieke branche. Vanaf het moment dat de service gelanceerd werd, was het mogelijk om zendingen tijdens de reis te volgen. Door het scannen van het label is het mogelijk om te zien waar het pakket of de zending zich op dat moment bevindt. Deze informatie is niet alleen interessant voor de vervoerder, maar ook voor degene die de zending verwacht; je kunt precies zien wanneer je je bestelling binnen hebt. Tegenwoordig gaat het echter niet alleen meer om de locatie van zendingen: ook de condities tijdens de reis worden getrackt. Dit maakt de keten van verzender tot ontvanger, nóg inzichtelijker voor alle betrokken partijen.
Bij bestellingen denk je gauw aan pakketjes of brieven. Er zijn echter nog veel meer soorten zendingen, waarbij de reisomstandigheden van cruciaal belang zijn om de bestelling met de juiste kwaliteit af te kunnen leveren. Denk bijvoorbeeld aan voedsel: de juiste temperatuur, luchtvochtigheid en een minimale schokimpact tijdens het vervoer is een essentieel onderdeel van de zending. Om de kwaliteit tijdens de reis te kunnen waarborgen en controleren wordt al jaren een datalogger gebruikt. Dit is een (soms herbruikbaar) elektronische gegevensmeter, die tijdens het transport onder andere de temperatuur bijhoudt en al deze data opslaat. Op de bestemming kan de data vervolgens worden uitgelezen, om te controleren of alles goed is gegaan en zo niet, waar en op welk moment in de keten het probleem zich heeft voorgedaan.
Duurzaamheid als speerpunt: Freshclusive en Tapp.online
Traditionele dataloggers zijn echter niet erg duurzaam: ze leveren veel electronic waste op. Het apparaatje is herbruikbaar totdat de batterij leeg is: daarna kan het moeilijk tot niet worden gerecycled, wat het een milieubelastende manier van dataloggen maakt. Freshclusive, wereldwijd actief in de im- en export van verse groenten en fruit, is op zoek gegaan naar een duurzamere manier om voor haar transporten deze temperatuurgegevens te verzamelen. Er worden per week tussen de 800 tot 1000 pallets verse producten per vliegtuig naar klanten over de hele wereld verzonden, waarbij het uiteraard van groot belang is dat de kwaliteit gewaarborgd wordt.
Naast fysieke hulpmiddelen zoals speciale pallethoezen die helpen de temperatuur te reguleren, zijn de juiste omstandigheden tijdens transport één van de belangrijkste voorwaarden voor kwalitatief goed product op de eindbestemming. Er ontstond al snel een match met de temperatuurlabels van Tapp.online. Dit bedrijf maakt ‘slim papier’: een vel van stevig materiaal waarin elektronisch geladen inkt is verwerkt, wat de mogelijkheid heeft om de temperatuur te loggen. De vellen zijn daarnaast ook nog herbruikbaar (ze gaan tot wel een halfjaar mee) en kunnen vormgeven worden in de huisstijl van de verzender, waardoor het duidelijk is waar de logger vandaan komt.
De duurzame logger kan in de pallets groenten en fruit worden geplaatst en is makkelijk scanbaar op de bestemming door middel van een app/NFC op een smartphone. De data worden opgeslagen in een server en omgezet in een duidelijke grafiek die via een dashboard in te zien is. Dit maakt het voor de gebruiker erg gemakkelijk om het verloop van de temperatuur van de zending te controleren en te analyseren. Na het laatste gebruik is er geen electronic waste: het label kan gewoon bij het oud papier worden weggegooid.
Voordelen van een slimme en duurzame manier van dataloggen
Het voordeel voor Freshclusive is naast het duurzame aspect, ook het gemak voor zowel de klant ter plaatse als voor de organisatie zelf. Door het de toegankelijkheid en de inzichtelijke data, kan er snel geacteerd worden wanneer een zending niet naar behoren verlopen is. Dit resulteert in duidelijke kwaliteitsinzichten en verantwoordelijkheidsbepaling bij claims, bijvoorbeeld wanneer producten niet met de juiste kwaliteit op de bestemming aangekomen zijn. Wanneer een duidelijke piek of daling in de temperatuur te zien is geweest tijdens het transport kan hiermee worden aangetoond of hierdoor wellicht een kwaliteitsprobleem is ontstaan.
Het is niet zo dat een afwijking áltijd de oorzaak is van slecht aangekomen product: een lichte temperatuurschommeling is vaak geen probleem voor de kwaliteit. Maar wanneer er duidelijke schade of afwijkingen zijn ontstaan bij aankomst en een klant niet tevreden is met hetgeen hij ontvangen heeft, is het van grote toegevoegde waarde om een betrouwbaar beeld te hebben van de omstandigheden tijdens het transport. Het maakt het gemakkelijker om met de klant én vervoerder af te stemmen hoe de afhandeling van een klacht zal plaatsvinden. Zeker wanneer er luchtvaartmaatschappijen bij betrokken zijn is het van belang met goede, door data onderbouwde argumenten neer te kunnen leggen wanneer er een klachtdossier of claim wordt geopend.
Integratie gaat snél en gemakkelijk: API zorgt voor snelheid en efficiëntie
Met veel en kwalitatief goede data sta je sterk. Het is echter wel van belang om data op een juiste manier om te zetten naar duidelijke rapporten en grafieken voor de gebruiker. Daarom is het van grote toegevoegde waarde als de integratie met bestaande systemen van de partij die de datalogger uitleest, soepel verloopt en de grafieken op de juiste manier op de dashboards van de gebruiker verschijnen. De dataloggers van Tapp.online worden bij het scannen naar een server gestuurd. Vervolgens worden de data ontsloten via een api: door het inloggen op de server of de api is het vervolgens mogelijk de data uit te lezen. Zo kunnen gebruikers zoals Freshclusive, maar ook hun eindklanten, de exacte omstandigheden en condities van de zendingen duidelijk en snel inzien.
Aan de ‘achterzijde’ gebeurt ook veel:
Aan de ‘achterzijde’ gebeurt ook veel: wanneer de nfc van de datalogger wordt gescand, wordt via een vooraf geprogrammeerde url in de chip verbinding gezocht met de server, waarna de data overgezet worden.
De gebruiker ziet hierbij een gepersonaliseerde landingspagina op het gebruikte device.
Vervolgens worden de gewenste data getoond en kan de gebruiker zijn locatie nog toevoegen zodat de metingen worden gekoppeld met een zogenoemde longitude/latitude, voor volledig inzicht en een compleet rapport.
Implementatie en integratie: hoe werkt het eigenlijk?
Door middel van een scheduler die ontwikkeld is met een micro-integrator, wordt er iedere minuut aan de api gevraagd of er nieuwe data zijn binnengekomen. Is dat zo, dan worden de data uit de server gehaald en toegevoegd aan de backend of getoond op een dashboard. Het aanroepen van de api gaat (gek genoeg) via een proxyserver, die vervolgens een htp in Point aanroept.
In onderstaande sequence worden twee onderdelen onderscheiden: het aanroepen van de api en daarna het controleren of er daadwerkelijk nieuwe data zijn binnengekomen.
Dit is geïmplementeerd als een filter, ofwel een binaire situatie: er zijn nieuwe data of er zijn geen nieuwe data.
Mediation
In onderstaande mediation is het bij de kortste branche zo dat er geen nieuwe data zijn. Hierbij is niet de volledige payload geanalyseerd, alleen de laatste meting is eruit gehaald.
Synapse-code
De data worden getoond op het console, en ook weggeschreven in een database, zoals te zien in onderstaand stukje Synapse-code.
Een blik op de toekomst: nog sneller, nog slimmer
Op dit moment wordt er dus iedere minuut verbinding gemaakt met de server, maar dit is willekeurig, doormiddel van een zogenoemde cronjob in de scheduler kan ook een flow van vijf of bijvoorbeeld tien minuten worden uitgevoerd.
Als we kijken naar de toekomst dan is de verwachting dat het proces misschien zelfs wel gaat omdraaien: dan bevragen we niet de api, maar dan zal het systeem automatisch een eventstream sturen zodra er nieuwe data op de server geplaatst worden, er iets moet worden verwerkt, moet worden opgeslagen en of er een alert moet worden afgegeven.
Het gaat hier dan over event-driven-architecture; de trigger zal dan dus liggen op de binnenkomende data op de server in plaats van het afroepen van de api.
Innovatie en duurzaamheid: de belangrijkste drivers voor toekomstig succes
Innovatieve oplossingen binnen de logistiek en duurzamere alternatieven voor de huidige werkwijzen zijn van belang om dienstverlening nu én in de toekomst te optimaliseren. De samenwerking tussen Freshclusive en Tapp.online laat zien dat bedrijven in beweging zijn en op zoek gaan naar waardevolle vernieuwingen en optimalisaties binnen de logistieke versketen.
Goed georganiseerde dataopties, duidelijke communicatie en slimme werkwijzen aan zowel de klantzijde als de ontwerpzijde, zullen samenwerkingen zoals deze alleen maar meer versterken en leiden tot duurzamere en meer dan slimme methoden om de transportketen te verrijken.
Rob Blaauboer is integration consultant bij Yenlo.