Op de vraag hoe met 5G geld valt te verdienen, is nog steeds geen goed antwoord te geven. Het Mobile World Congress (MWC) in Barcelona bracht vanuit commercieel oogpunt weinig hoop. Anders dan bij 4G is het nut van 5G lastig aan te tonen.
De analisten van Telecoms.com concluderen dat de telecomindustrie in een identiteitscrisis zit. Ze vragen zich af welk probleem 5G nu eigenlijk oplost. Illustratief voor de teleurstelling is dat fabrikant Huawei’s hoop nu is gevestigd op 5,5G, terwijl Nokia al naar 6G kijkt. Ook Ericsson geeft toe dat 5G de industrie tot nog toe geen nieuwe bronnen van inkomsten heeft opgeleverd. Tekenend is dat het laatste, 249 pagina’s tellende, jaarverslag van KPN geen enkele commerciële toepassing van 5G meldt.
Ook Annemarie Sipkes, directeur Telecom, Vervoer en Post bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet nog weinig grootschalig gebruik van de extra mogelijkheden van 5G. Use-cases waarbij bedrijven waarde halen uit 5G en die als overtuigend voorbeeld voor anderen kunnen dienen, blijven vooralsnog schaars.
Lees ook het gesprek met Annemarie Sipkes die als toezichthouder op de markten voor telecommunicatie in Barcelona zitting had in diverse panels: ACM ziet cloudproviders oprukken in telecomwereld