De toekomst van marketeers staat op een keerpunt door de volgende brug die geslagen is tussen de kracht van automatisering en marketing. Tools als ChatGPT, Jasper.ai en Byword geven de copywriter ruimte om meer kwalitatieve content te creëren in minder tijd. Ook het snelgroeiende HubSpot-platform lanceert binnenkort een eigen ai-toolkit.
Daarnaast wordt het nog meer dan voorheen mogelijk met ai de marketingprocessen verder te automatiseren, voorspellende analyses uit te voeren en de klantervaring persoonlijker te maken.
Er zijn verschillende marketing-onderdelen die baat hebben bij de inzet van ai. Je kunt in de vele tools bijvoorbeeld blogs schrijven, maar ook ads optimaliseren en LinkedIn-posts genereren. Maar het belangrijkste is dat je je eigen kennis en expertise blijft gebruiken. Met name door de juiste vragen te stellen, en je eigen invalshoek toe te voegen. Een nieuwe rol binnen marketing is geboren: de prompt-engineer.
Tips voor het afstemmen van de input zijn:
- Wees specifiek, duidelijk en beknopt;
- Voeg beschrijvingen en voorbeelden toe;
- Vraag om een specifiek doel;
- Schrijf rechtdoorzee zodat ai de boodschap begrijpt;
Voordelen
- Automation
Met ai-tools en -technologieën zijn repetitieve taken te automatiseren, waardoor marketeers de productiviteit kunnen verhogen. Ai-technologie biedt bovendien een grotere nauwkeurigheid en snelheid dan handmatige processen.
- Gegevensanalyse
Ai-tools bieden de mogelijkheid om gegevens snel te doorzoeken, waardoor patronen en inzichten aan het licht komen die anders onopgemerkt zouden blijven. Denk aan inzichten in klantgedrag, om campagnes op te zetten voor een betere klantgerichtheid, betrokkenheid en uiteindelijk een hogere conversie.
- Gegevens meten
Ai kan marketeers helpen prestaties effectiever te meten, zodat ze het maximale uit hun digitale marketinginspanningen kunnen halen. Dit biedt een unieke kans voor marketeers die op zoek zijn naar maximale efficiëntie, nauwkeurigheid en roi.
- Copywriting
Veel van de huidige ai-tools bieden uitstekende functionaliteit om kwalitatieve content te creëren. Daarbij zijn er verschillen te onderkennen wat per tool de beste toepassing is. Als voorbeeld hieronder de toepassing tussen de inzet van ChatGPT en Jasper.ai
In de combinatie gebruiken we de ene tool om ideeën te verzamelen en inzicht te krijgen, en de andere tool om interessante teksten te creëren op basis van deze interessante inzichten. De reden hiervoor is dat Jasper.ai het lerend vermogen bezit om de tekst per woord op te zetten op basis van de input die je geeft.
Case study: copywriting
Ai maakt de baan vrij voor meer taken binnen dezelfde tijd. Maar daarvoor moeten marketeers wel de juiste input leveren aan ai-tools. Hierdoor heb je in drie eenvoudige stappen al een blog geschreven. We gebruiken de werkwijze van ChatGPT en Jasper.ai als voorbeeld.
- Vraag trends, voordelen, nadelen of specifieke vragen die je hebt uit in ChatGPT. Op basis hiervan kun je headings van je content stuk bepalen;
- Geef input aan Jasperai en definieer welk type antwoord je wilt hebben. Denk aan taal, titel, context, thema, keywords, tone of voice en doelgroep;
- Vul de input van ChatGTP in Jasper.ai in en laat Jasper.ai aan de hand van de juiste workflows de paragrafen voor je schrijven;
- Check de tekst op inhoudelijke en tekstuele fouten en voeg je eigen expertise en ervaringen toe; Controleer op basis van de integratie van Jasper.ai met SurferSEO de tekst op seo-kwaliteit.
Nu heb je binnen no-time een complete tekst geschreven, die tegelijk geoptimaliseerd is voor het juiste zoekwoord en gecombineerd is met je eigen expertise.
Gevolgen voor achterblijvers
Marketing gaat over het bereiken van de juiste doelgroep en daar toegevoegde waarde bieden. Hoe beter je communiceert en hoe beter je gevonden wordt, des te beter het resultaat. Zonder de inzet van ai zullen bedrijven kwetsbaar worden om door hun concurrenten op de markt te worden overvleugeld op het vlak van snelle en adequate communicatie. Dan moeten deze organisaties een kostbare inhaalslag maken. Om concurrerend te blijven, is het essentieel dat bedrijven het potentieel van ai benutten, zodat ze de concurrentie kunnen bijbenen of zelfs voorblijven.
Zorg dan als marketeer ook snel dat je de toegevoegde waarde van ai binnen je eigen marketing activiteiten leert kennen en toepassen.
Wetenschapper Bruno van Wayenburg stelt terecht dat ai ook voor verkeerde doeleinden gebruikt kan worden. De gevolgen hiervan zijn bijvoorbeeld plagiaat, het verspreiden van valse informatie en propaganda. We zien echter dat ai-tools deze problemen zelf aanpakken. Zo heeft Jasper-ai een eigen plagiaatchecker geïnstalleerd.
Daarnaast maken marketeers zich zorgen om hun baan en of ze nog wel genoeg creativiteit kwijt kunnen binnen het gebruik van ai. De rol van marketing zal echter een enorme verandering ondergaan. De taken zullen zich meer richten op vraagstukken rondom ai en editen van content gecreëerd door ai tools.
Als marketeers het meeste willen halen uit ai-investeringen, moeten ze nauw samenwerken met ai-professionals en tegelijkertijd een goed begrip hebben van data-science en analytics. Alleen door echte beheersing van ai en data-science kunnen marketeers het potentieel van ai binnen hun organisatie echt ontsluiten.
De meest gewenste oplossing, zo stelt Wayenburg, is wet- en regelgeving vanuit de overheid. Hierin zijn ethische principes en voorschriften voor het veilige gebruik van ai op te nemen.
Geen bedreiging
Ai is een fantastische nieuwe stap die de combinatie van marketing en automatisering zo interessant maakt. Het is zeker geen bedreiging, maar biedt (mits op een goede manier gebruikt) vele mogelijkheden als het gaat om efficiency en kwaliteit.
Een blijvertje wat mij betreft, waarbij inzicht in de mogelijkheden ervan en de juiste implementatie cruciaal is voor moderne marketeers die hun concurrentie voor willen blijven. Ai-gestuurde analyses kunnen bedrijven helpen geïnformeerde beslissingen te nemen die leiden tot meer winst en efficiëntie. Maar om ai veilig te gebruiken, moeten wel richtlijnen opgesteld worden om de grenzen van ai te bewaken.
De SEO geoptimaliseerde contentmarketing die AI levert hobbelt nog weleens achter de trend aan, het dertien-in-een-dozijn verhaal van een goedkoop damesromannetje met telkens dezelfde verhaallijn zal al snel vervelen. Deze persuasieve communicatie gaat teveel om een beïnvloeding van het koopgedrag in een bedot.com economie. Van hype naar sleur zal de klantervaring al snel omslaan in verveling waardoor attentiewaarde van het verhaal en de call tot action voor de conversie tegenvallen door een gebrek aan orginaliteit.
In het bos van marketing zie je hierdoor de bomen niet meer laat staan de beren (of WC-eenden) want is deze blog nu informerend of overtuigend als we het doel ervan ontleden? Geïnformeerde beslissingen of beslissingen beïnvloeden gaat inleidende beschieting over de toekomst van een doelgroep omdat FOMO een goede emotie is om te verkopen. Afsluitende alinea is echter beschouwend want zoals we vaak zien met hypes komt regelgeving er altijd achteraan. Jagen versus oogsten zal niet iedereen de metafoor begrijpen maar: “A fool with a tool is still a fool.”
Beste Oudlid,
dank voor de feedback. En helemaal terecht, het is zeker niet de insteek van dit artikel om een dertien in een dozijn content stuk te promoten. In tegendeel! Door de tools op hun juiste merites in te zetten, kun je je eigen expertise combineren met algemeen beschikbare kennis en daarmee waarde toevoegen.
Als voorbeeld in dit stuk: het gaat niet alleen over ChatGTP, maar over een aantal verschillende content tools die we aan het testen zijn en die we nu kunnen inzetten op een manier dat ze de meeste waarde toevoegen. Zodat de lezer dat kan gebruiken om voor zichzelf ook te bepalen op welke manier de verschillende tools voor hem/haar werken.
Zo zijn er ook AI tools op het vlak van software coding, beeld en video, taal en design. Allemaal gericht om het leven verder te vergemakkelijken. Ik denk dat dit een start is van een nieuwe fase waarin we handwerk ook in het kenniswerk achterwege kunnen laten en onze expertise kunnen inzetten om andere te helpen om hun doelen te behalen. Ik meen me te herinneren dat we vroeger het nut van een pc of een mobiele telefoon ook niet zagen. En ook in die ontwikkeling heb je positieve en minder positieve facetten. Dus inderdaad…. ook in deze ontwikkeling geldt: a fool with a tool is still a fool….
Marielle,
A fool with a tool is still a fool kent natuurlijk nog een aanvulling met: “…but a genius without the right tool is history.” want technologie zorgt voor versnelling. Wat betreft je laatste alinea over geen bedreiging zijn de geleerden het nog niet met je eens als we kijken naar snelheid waarin technologie zich ontwikkelt en het menselijke begrip hierin.
Voor ChatGPT zijn in de discussie de kernwoorden: “technologische singulariteit” interessant want ik denk (ergo cogito) dat mijn criticasters weten dat ik geen chatbot ben. Verschillende content tools aangaande alle content marketing wijs ik op bedot.com economie want wij van WC-eend kennen de reframing van actie is reactie. Daarom dank voor je reactie want de persuasieve communicatie gaat om een beïnvloedingscommunicatie voor de call to action waarin ik op dit platform altijd graag het orgel van de emotie bespeelde.
“Zodat de lezer dat kan gebruiken om voor zichzelf te bepalen…”
Het ‘What’s in IT for me’ is altijd een leuke als het om de andere kant van de medaille gaat want de beïnvloeding middels FOMO gaat om de emotie angst. En leuk dat je het nut van de PC noemt want kansen versus wonderen besodemieterde ik de boel al toen ik 8 was met de ‘toverdoos’ van de home computer. Bijna hetzelfde script van GoTo kon ik voor dit platform gebruiken, de 8 regels code voor beïnvloeding gaan om een genius die technologie naar zijn/haar hand weet te zetten.
Handwerk versus kenniswerk weten mijn kinderen met ChatGPT leuke teksten te genereren maar als ze een lekke band hebben dan weten ze het lek niet te vinden en te dichten. Vergemakkelijken van het leven via de uitbesteding van AI tools of toch maar weer leren zelfstandig te handelen en denken?
Hi Marielle,
Leuk artikel waarbij ik nog twijfel of het geen bedreiging is. Als je als organisatie vijf keer zo snel kan produceren, zijn er veel minder mensen hiervoor nodig en zal de prijs wellicht omlaag gaan omdat het playing field gelijk gemaakt wordt; iedereen heeft de toegang tot superkrachten.
Dus wat je schrijft: prompt-engineer heeft de toekomst.
Een leuke aanvulling daarop die ik volgens mij niet teruglees;
Je kan de chatbot ook een instructie geven over hoe deze zich moet gedragen;
als expert, of als ontvanger, of iemand met specifieke persona eigenschappen voor je doelgroep.
Het is zo verschrikkelijk gek wat allemaal kan!
Grappig genoeg lijkt de hype een beetje over zijn hoogtepunt terwijl de gevolgen mijn inziens nog moeten beginnen. Je bent nog heel schappelijk met je mening en gevolgen, ik zie er veel meer in dan alleen een tool als verlengstuk.
Waar vind je de juiste prompt-engineers?
Las laatst een artikel van Henri op LinkedIN waarin hij wees op de productie snelheid van ‘crap in, crap out’ met tools zoals ChatGPT. Inhoudelijk niet erg geloofwaardig want Henri staat er niet om bekend dat hij innovatie herkent voordat het een hype is. Na alle beloofde wonderen van de cloud weten we dus dat resultaten uit het verleden geen garanties bieden voor de toekomst.
Wat betreft de bedreigingen in de persuasieve communicatie gaat het om de waarheid, deze wordt nogal maakbaar zoals het fenomeen van de ‘infodemie’ tijdens een pandemie liet zien. Laten we het beestje daarom bij de naam noemen want persuasieve communicatie is ethisch verwerpelijk als het om een manipulatie middels desinformatie gaat. Heimelijke sponsoring voor een beïnvloeding van de publieke opinie gaat om de regie op algoritmen in de informatieoorlogvoering.
Door AI kan onze koning de kerstboodschap laten schrijven door chatbot, deze is even empathisch als de vorst zelf. Want de prompt writers kun je vinden in de lagelonenlanden, door AI wordt vooral de taalbarrière beslecht want het dertien-in-een-dozijn verhaal van goedkoop damesromannetje met de behoudende verwachtingen in de verhaallijn van: “Ze leefden nog lang en gelukkig” gaat om een sprookje. Net zoals de financiële onafhankelijkheid door een loterij, voorspel me drie keer de winnende Toto en ik geloof erin.
Oudlid, welke gevoelige snaar heb ik nu weer bij je geraakt dat je meteen meer op de persoonlijke aanval tour moet gaan?
“Henri staat er niet om bekend dat hij innovatie herkent voordat het een hype is”
In 2010 schreef ik al over de dominantie van cloud computing op dit platform:
https://www.computable.nl/artikel/opinie/cloud-computing/3637182/1509029/cloud-computing-gaat-nooit-meer-weg.html
En zo kan ik nog wel wat voorbeelden noemen waarin mijn voorspellingen best goed “ge-aged” zijn als ik dat zo mag noemen. Misschien kun je wel wat artikelen vinden waarin ik er faliekant naast zit in mijn voorspellingen, good luck with that.
Nu dat misverstand uit de wereld is geholpen kunnen we verder:
“Na de beloofde wonderen van de cloud”
Ik weet niet precies welke wonderen je bedoeld, maar als je realiseert dat meer dan 95% van de NL overheid op Microsoft 365 zit, dan is het duidelijk de cloud alles geworden is waar ik geschreven heb.
“De waarheid” aldus Oudlid.
Mijn inziens schiet je daarna door met je relaas, over wat eigenlijk? Ik denk te lezen dat je vooral vind dat de capaciteit van chatGPT schromelijk overdreven is. Tja, de op 1 na rijkste man in de wereld is het bijvoorbeeld niet met je eens:
https://futureoflife.org/open-letter/pause-giant-ai-experiments/
Don’t take my wordt for it.
En om mijn repliek dan meteen maar af te maken:
Ik kom met concrete onderbouwingen van mijn beweringen vooraf en achteraf inclusief ondersteunend bewijs. Waar kom jij eigenlijk mee aan? Een beetje mening, proza en beledigingen.
De lezer kan gelukkig zelf zijn conclusies opmaken.
Ik wil best mijn kennis slijpen aan een scherpe discussie waarin ik blijk fout te zitten. Ik kan niet verliezen. Ik win, of ik leer wat bij.
Maar bij jou heb ik die hoop al lang geleden opgegeven en ik ben er nu dus ook al direct weer klaar mee.
Als ik nog een voorspelling mag doen over de (nabije) toekomst. Een reactie van jouw kant is onvermijdelijk. Wedden dat ik (weer) gelijk heb?
Wat betreft een repliek valt er maar weinig te leren of te winnen als je dogmatiek in de persuasieve communicatie niet begrijpt. Als de oude zilverrug kan ik me, net als Henri, op de borst kloppen over voorspellingen die uit zijn gekomen maar ik heb deze apenrots verlaten. En wat betreft de resultaten uit het verleden als het om de gevoelige snaar van een imago gaat gaf ik in reactie van 8 april al aan dat ik graag het orgel van de emotie bespeel.
Sommigen mensen zijn snel beledigd en een reden hiervoor laat zich raden want ik heb geen geluk nodig om het verschil in visie tussen alle appels in één mandje en spreiding van de risico’s te vinden in artikelen. Wat betreft die duik in een zee van innovatie waar alle haaien liggen te wachten op hun voeding wees ik op achterliggende regie van de algoritmen. LinkedIN is ook van Microsoft en het is een bijzonder krachtige tool voor het trainen van een model voor de persuasieve communicatie. Wat werkt wel en wat werkt niet in beïnvloeding van gedragsveranderende communicatie ga je niet veel leren als je al gehypnotiseerd bent in de verwachtingen.
Wat betreft het fundament van concrete onderbouwingen weet ik heel wat meer dan ChatGPT door een creatieve datasynthese vanuit verschillende bronnen. Ik overschat vooral het kunstmatige want fenomeen van cognitieve dissonantie gaat meer om de psychologie dan de technologie. Verlies in de discussie gaat dan ook om meer dan het gelijk, het gaat om een verlies aan geloof.
“als je realiseert dat meer dan 95% van de NL overheid op Microsoft 365 zit, dan is het duidelijk de cloud alles geworden is waar ik geschreven heb.”
Ja, afschuwelijk.
En je ook nog laten leiden door “concrete onderbouwingen van mijn beweringen vooraf en achteraf inclusief ondersteunend bewijs” ipv net zo mooi orgel te spelen als een zilverrug 😉
Dank je wel Henry voor je reactie, en fijn dat je het een leuk artikel vindt.
Ik ben het met je eens dat we nog moeten leren hoe we het beste kunnen prompten, en ook de aannames over het verlies van toegevoegde waarde bij banen in de vertalingen en de content creatie zal waar zijn. Maar aan de andere kant biedt elke ontwikkeling ook weer mogelijkheden. Zodat we nog betere kwaliteit kunnen leveren.
En volgens mij is dat ook wel weer een mooie oplossing voor de vergrijzing, want we krijgen steeds minder mensen die werken, dus hoe mooi zou het zijn als deze ontwikkeling ons in ieder geval in staat stelt om onze productiviteit met minder mensen op een bepaald peil te houden?
Hoe dan ook… ik denk dat dat alleen maar zinvol is als we ook kwaliteit blijven leveren. En dat kan het beste op basis van persoonlijke expertise, waar nodig met het nodige empathische vermogen, zoals het oudlid duidt. Dus ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen.
Groeten,
Marielle
Ach Henry leer eindelijk de eindeloze provocaties van Ewout te negeren.
Wat ChatGPT betreft, ben ik met je eens dat het een krachtige tool is, het produceert bruikbaar materiaal als uitgangspunt.
Ik heb nog niet geprobeerd hoe dat in verschillende talen is, voor Duits produceert het zeer goede teksten.
Wat betreft dit “forum” kan ik Ewout zeggen, “a fool with a tool is still a fool”.
Wellicht kan Computable hem een column laten schrijven dan schrijft hij niet 3/4 van de reakties.