De toekomst van marketeers staat op een keerpunt door de volgende brug die geslagen is tussen de kracht van automatisering en marketing. Tools als ChatGPT, Jasper.ai en Byword geven de copywriter ruimte om meer kwalitatieve content te creëren in minder tijd. Ook het snelgroeiende HubSpot-platform lanceert binnenkort een eigen ai-toolkit.
Daarnaast wordt het nog meer dan voorheen mogelijk met ai de marketingprocessen verder te automatiseren, voorspellende analyses uit te voeren en de klantervaring persoonlijker te maken.
Er zijn verschillende marketing-onderdelen die baat hebben bij de inzet van ai. Je kunt in de vele tools bijvoorbeeld blogs schrijven, maar ook ads optimaliseren en LinkedIn-posts genereren. Maar het belangrijkste is dat je je eigen kennis en expertise blijft gebruiken. Met name door de juiste vragen te stellen, en je eigen invalshoek toe te voegen. Een nieuwe rol binnen marketing is geboren: de prompt-engineer.
Tips voor het afstemmen van de input zijn:
- Wees specifiek, duidelijk en beknopt;
- Voeg beschrijvingen en voorbeelden toe;
- Vraag om een specifiek doel;
- Schrijf rechtdoorzee zodat ai de boodschap begrijpt;
Voordelen
- Automation
Met ai-tools en -technologieën zijn repetitieve taken te automatiseren, waardoor marketeers de productiviteit kunnen verhogen. Ai-technologie biedt bovendien een grotere nauwkeurigheid en snelheid dan handmatige processen.
- Gegevensanalyse
Ai-tools bieden de mogelijkheid om gegevens snel te doorzoeken, waardoor patronen en inzichten aan het licht komen die anders onopgemerkt zouden blijven. Denk aan inzichten in klantgedrag, om campagnes op te zetten voor een betere klantgerichtheid, betrokkenheid en uiteindelijk een hogere conversie.
- Gegevens meten
Ai kan marketeers helpen prestaties effectiever te meten, zodat ze het maximale uit hun digitale marketinginspanningen kunnen halen. Dit biedt een unieke kans voor marketeers die op zoek zijn naar maximale efficiëntie, nauwkeurigheid en roi.
- Copywriting
Veel van de huidige ai-tools bieden uitstekende functionaliteit om kwalitatieve content te creëren. Daarbij zijn er verschillen te onderkennen wat per tool de beste toepassing is. Als voorbeeld hieronder de toepassing tussen de inzet van ChatGPT en Jasper.ai
In de combinatie gebruiken we de ene tool om ideeën te verzamelen en inzicht te krijgen, en de andere tool om interessante teksten te creëren op basis van deze interessante inzichten. De reden hiervoor is dat Jasper.ai het lerend vermogen bezit om de tekst per woord op te zetten op basis van de input die je geeft.
Case study: copywriting
Ai maakt de baan vrij voor meer taken binnen dezelfde tijd. Maar daarvoor moeten marketeers wel de juiste input leveren aan ai-tools. Hierdoor heb je in drie eenvoudige stappen al een blog geschreven. We gebruiken de werkwijze van ChatGPT en Jasper.ai als voorbeeld.
- Vraag trends, voordelen, nadelen of specifieke vragen die je hebt uit in ChatGPT. Op basis hiervan kun je headings van je content stuk bepalen;
- Geef input aan Jasperai en definieer welk type antwoord je wilt hebben. Denk aan taal, titel, context, thema, keywords, tone of voice en doelgroep;
- Vul de input van ChatGTP in Jasper.ai in en laat Jasper.ai aan de hand van de juiste workflows de paragrafen voor je schrijven;
- Check de tekst op inhoudelijke en tekstuele fouten en voeg je eigen expertise en ervaringen toe; Controleer op basis van de integratie van Jasper.ai met SurferSEO de tekst op seo-kwaliteit.
Nu heb je binnen no-time een complete tekst geschreven, die tegelijk geoptimaliseerd is voor het juiste zoekwoord en gecombineerd is met je eigen expertise.
Gevolgen voor achterblijvers
Marketing gaat over het bereiken van de juiste doelgroep en daar toegevoegde waarde bieden. Hoe beter je communiceert en hoe beter je gevonden wordt, des te beter het resultaat. Zonder de inzet van ai zullen bedrijven kwetsbaar worden om door hun concurrenten op de markt te worden overvleugeld op het vlak van snelle en adequate communicatie. Dan moeten deze organisaties een kostbare inhaalslag maken. Om concurrerend te blijven, is het essentieel dat bedrijven het potentieel van ai benutten, zodat ze de concurrentie kunnen bijbenen of zelfs voorblijven.
Zorg dan als marketeer ook snel dat je de toegevoegde waarde van ai binnen je eigen marketing activiteiten leert kennen en toepassen.
Wetenschapper Bruno van Wayenburg stelt terecht dat ai ook voor verkeerde doeleinden gebruikt kan worden. De gevolgen hiervan zijn bijvoorbeeld plagiaat, het verspreiden van valse informatie en propaganda. We zien echter dat ai-tools deze problemen zelf aanpakken. Zo heeft Jasper-ai een eigen plagiaatchecker geïnstalleerd.
Daarnaast maken marketeers zich zorgen om hun baan en of ze nog wel genoeg creativiteit kwijt kunnen binnen het gebruik van ai. De rol van marketing zal echter een enorme verandering ondergaan. De taken zullen zich meer richten op vraagstukken rondom ai en editen van content gecreëerd door ai tools.
Als marketeers het meeste willen halen uit ai-investeringen, moeten ze nauw samenwerken met ai-professionals en tegelijkertijd een goed begrip hebben van data-science en analytics. Alleen door echte beheersing van ai en data-science kunnen marketeers het potentieel van ai binnen hun organisatie echt ontsluiten.
De meest gewenste oplossing, zo stelt Wayenburg, is wet- en regelgeving vanuit de overheid. Hierin zijn ethische principes en voorschriften voor het veilige gebruik van ai op te nemen.
Geen bedreiging
Ai is een fantastische nieuwe stap die de combinatie van marketing en automatisering zo interessant maakt. Het is zeker geen bedreiging, maar biedt (mits op een goede manier gebruikt) vele mogelijkheden als het gaat om efficiency en kwaliteit.
Een blijvertje wat mij betreft, waarbij inzicht in de mogelijkheden ervan en de juiste implementatie cruciaal is voor moderne marketeers die hun concurrentie voor willen blijven. Ai-gestuurde analyses kunnen bedrijven helpen geïnformeerde beslissingen te nemen die leiden tot meer winst en efficiëntie. Maar om ai veilig te gebruiken, moeten wel richtlijnen opgesteld worden om de grenzen van ai te bewaken.
De provocatie van een ‘call to action’ is altijd leuk want niet alleen Henri reageert erop maar ook Jan die hier soms ook gebruik maakt van zijn alter ego Yvette. A fool with a tool gaat het schrijven van content die uitdaagt, prikkelt en aanzet tot reageren om een creatie op het orgel van emotie. De tijd van meer dan 50 reacties voor meer dan 40.000 views doet zelfs Dino mijmeren naar vroeger toen alles beter was.
Argumentum ad hominem van eerst de man en dan de bal met altijd weer ‘Et tu Brute?’ als reactie waardoor discussies volledig off-topic gingen zorgde voor het vermaak van een polemiek tussen de experts. Niets is saaier dan gelijkgestemden want Henri vergeet dat elke protagonist een tegenspeler nodig heeft in het toneelspel. En het is nog de vraag wie de advocaat van de duivel is als het om een geloof in technologie gaat. Psychologie versus technologie heb ik een vraag aan Henri: “Beheerbaar of beheersbaar?”
Zoals het ook de vraag is of alleen de reacties gelezen worden of ook het artikel waar het allemaal mee begon. Marielle is benieuwd naar de ontwikkelingen en ik zeg vraag de resultaten op om een idee te krijgen van het effect, de regie op content marketing gaat om de statistiek. Wat werkt wel en wat werkt niet aangaande het zaadje van interesse.
Nog even een aanvulling. Op Linkin heb ik een lange discussie over het gebruik van ChatGPT gelezen aangaande wetsteksten en EU-richtlijnen. Daar slaat ChatGPT de plank volkomen mis, er wordt gerefereerd aan niet bestaande wetten en richtlijnen, dus voorlopig hoeven we ons geen zorgen te maken zo lang we in de gaten hebben dat die teksten niet met natuurlijke intelligentie geschreven zijn.
Ook als het resultaat in nieuwe versies wellicht beter zal zijn, het blijft een machine die aggregeert.
Dus zoals altijd, kritisch blijven bij alles wat blaaskaken zo beweren.