Ruim twee jaar nadat de coronacrisis bedrijven dwong om thuiswerken te omarmen, worstelen ze nog steeds met de uitdagingen – en kansen – van hybride werk. Hoewel er geen kant-en-klare oplossing is voor deze complexiteit, kunnen en moeten channelpartners helpen om de hybride transformatie voor hun klanten te vereenvoudigen en te versnellen. En dat vereist dat partners met hen mee transformeren.
Bijna drie jaar na de start van de coronapandemie zijn bedrijven nog steeds bezig de transformatie te voltooien die ze destijds in gang hebben gezet. Corona dwong de meeste organisaties een hybride aanpak te omarmen. Dit betekende een herstructurering van werkprocessen, en dat bleek een forse uitdaging voor organisaties die productiviteit met presentie gelijk stelden.
Als gevolg van hybride werken is de vraag naar veel technische diensten aanzienlijk toegenomen – UCaaS in het geval van Zoom. Maar hoewel de vraag groter is dan ooit, moeten partners hard blijven werken om hun voorsprong op de concurrentie te behouden door diepgaande kennis te vergaren over de rol van UCaaS-producten en -oplossingen in de evolutie van hybride werken.
Vruchten
De urgentie van deze hoge vraag – bedrijven hebben liever gisteren dan vandaag een oplossing – verandert de wijze waarop leveranciers met partners werken. Bij Zoom hebben we veel meer tijd en middelen geïnvesteerd om de sales- en technische teams van onze partners te helpen hun kennis van ons platform te versterken én dit in de juiste context van de klant te plaatsen. En dat werpt zijn vruchten af, omdat onze partners hierdoor meer kansen kunnen grijpen.
Maar voor optimaal en vooral duurzaam succes moet deze kennisuitwisseling van twee kanten komen. Ik bewonder partners die hun klanten begrijpen. Een goede partner kent de uitdagingen en pijnpunten van zijn klanten, weet welk serviceniveau ze nodig hebben, en heeft vertrouwen opgebouwd. Als leverancier investeren we dan ook veel tijd om naar onze partners te luisteren en te leren van die kennis, zodat we ons aanbod kunnen aanpassen aan de behoeften van hun klanten. Channelpartners die nauw samenwerken met hun leveranciers om ucaas en andere diensten te leveren, zijn dan ook aanzienlijk beter gepositioneerd voor de toekomst.
Hybride werken
Bedrijven zijn nu de kaders voor hybride werk aan het vaststellen. Het is nu dan ook hét moment voor partners om zich aan dat transformatieproces te verbinden. Op het eerste gezicht draait de klantvraag rond technologie die werknemers in staat stelt om overal en altijd samen te werken. Maar als je de tijd neemt om de klantvraag te doorgronden en te begrijpen wat ze hopen te bereiken met deze nieuwe manieren van werken, leidt dit bijna altijd tot veel meer kansen voor consultative selling.
In het geval van ucaas wordt ai net als in veel andere categorieën steeds essentiëler. Ai kan helpen klanten blijer te maken, sneller sales te closen, forecasts nauwkeuriger te maken, verkooptrajecten beter te begrijpen, presentatievaardigheden te verbeteren en uiteraard meer werk te automatiseren.
Ook naar cyberbeveiliging blijft veel vraag. Het dreigingslandschap is altijd in beweging, maar het is meer divers en veranderlijker geworden in dit hybride tijdperk. Meer criminelen maken misbruik van zwakke plekken in hybride netwerken. Hierdoor is de behoefte aan netwerkzichtbaarheid toegenomen. Bedrijven snappen immers dat ze volledig zicht nodig hebben op alle data en systemen binnen hun netwerk.
Partners die duurzaam succes boeken, zijn in staat de communicatiebehoeften (of andere deelvragen) van hun klanten in zo’n breder perspectief plaatsen en dienovereenkomstig oplossingen te leveren.
Je klant begrijpen is belangrijker dan ooit. We staan op een kantelpunt in de channelwereld; de voorwaarden voor toekomstbestendig succes verandert snel. Channelpartners begrijpen over het algemeen wel dat geen woorden, maar daden nodig zijn om transformatie te laten slagen.
Toch blijft bewustwording een uitdaging. Een aanzienlijk deel van de channelpartners zijn nog maar net begonnen aan hun transformatieproces. Educatie is dus nog steeds onontbeerlijk. Mijn missie is dan ook om onze kennisdeling nog meer te versterken – en ervoor te zorgen dat ons partnerecosysteem als beste in staat is om toekomstbestendig succes voor hun klanten te verzorgen in de wereld van hybride werk.