Snowflake lanceert een telecomdatacloud om telecomaanbieders te helpen inkomsten te genereren uit data en hun operationele efficiëntie te maximaliseren. Het is andermaal een voorbeeld van de sectorale en meer open benadering in de wereld van data en cloud.
De telecomdatacloud van Snowflake verenigt het Snowflake-dataplatform met oplossingen en sectorspecifieke datasets, die worden aangeleverd door Snowflake en zijn partners. Dit initiatief moet telecomaanbieders bijstaan om datasilo’s binnen bedrijven en het ecosysteem te doorbreken, zodat zij makkelijk en veilig toegang krijgen tot (bijna) realtime-data. Met als doel om deze data te kunnen verrijken met machine learning-modellen en die vervolgens te kunnen delen en analyseren.
Met de telecomdatacloud moeten Snowflake en zijn partnerecosysteem telecomaanbieders naar eigen zeggen kunnen helpen om ‘betere klantervaringen mogelijk te maken, de operationele efficiëntie te maximaliseren en inkomsten te genereren uit nieuwe datadiensten’. Telecomaanbieders wereldwijd, waaronder AT&T en M1, gebruiken Snowflake al om op deze manier hun digitale transformatie te stimuleren.
Twee trends
De telecomdatacloud speelt in op twee trends in de markt. Enerzijds de sectorale aanpak, waarbij steeds meer leveranciers industriële (data)clouds uitrollen – een van de grote cloudtrends.
En ten tweede het fenomeen dat data meer en meer worden gedeeld. Mede door de toenemende hoeveelheid aan data leggen leveranciers vaker koppelingen of connectoren naar andere databronnen om die data te ontsluiten. Een trend met een concreet marktaanbod dat ook al bij andere leveranciers zoals Saleforce opdook.