Iedereen die weleens een reis boekt kent wel die vervelende websites waar ze je constant proberen te verleiden om maar snel de hotelkamer te boeken. Dit doen ze door je zenuwachtig te maken met zinnen als ‘Dit hotel wordt door nog drie mensen bekeken’ of ‘nog slechts één kamer beschikbaar’.
En nu wil ik geen namen noemen, maar Booking.com steekt hier met kop een schouders boven uit. Als je daar een kamer probeert te boeken, heb je de indruk dat je kaartjes voor Bruce Springsteen aan het kopen bent. Als je ze binnen vijf minuten niet hebt dan grijp je er naast.
Helemaal niemand
Wat als ze dit in het ‘echte’ leven ook zouden doen? Dat je bij de Jumbo op de groenteafdeling naar de bananen zit te kijken en dat er dan ineens een vakkenvuller naast je komt staan die zegt ‘nog drie mensen willen deze bananen ook kopen’. En je kijkt om je heen maar je ziet helemaal niemand. Of dat je in de rij staat bij de bakker en dat jij aan de beurt bent en de bakker vervolgens tegen de persoon achter je zegt: ‘ik zou dit laatste brood maar snel kopen anders koopt die meneer voor je het’. Dan voel je je op z’n minst bedrogen.
Wat ik wel fijn zou vinden is dat er iemand bij de avocado’s zou staan die er bij vertelt hoeveel mensen er al in de avocado’s hebben geknepen. Ik heb nu af en toe het idee dat ik, in plaats van hele, geprakte avocado’s koop en dat ik net zo goed een pot guacamole had kunnen kopen.
Toezichthouders
Gelukkig schijnt het nu zo te zijn dat de Europese toezichthouders het misleidende gedrag van webwinkels nu eindelijk eens wil aanpakken. En als ik deze toezichthouders was dan zou ik daar maar opschieten, want ‘Er zijn op dit moment nog vier andere toezichthouders die dit ook aan willen pakken’.
Beter duur dan niet te krijgen is dezelfde hotelkamer vijf keer duurder als de vraag groter is dan het aanbod en ook de retailers hanteren hierdoor steeds vaker een dynamisch prijsbeleid. Statische kost+ prijsbeleid staat onder druk door e-commerce welke voor prijstransparantie zorgt. Met Bookings.com vergelijk je tenslotte vooral het aanbod om vervolgens tot een keus te komen waarbij het laatste psychologische zetje bij de kassa om de concurrentiegebaseerde verkoop gaat. Dat lijkt mij eerder verleiding dan misleiding en misschien dat de toezichthouders op de markt zich beter druk kunnen maken om de op waardegebaseerde prijs welke beïnvloed wordt door valse reviews.
Wat betreft een op waardegebaseerde prijs moeten ze mensen die avocado’s kopen belasten met een milieuheffing doordat import ervan een grotere impact heeft op het klimaat dan een kilo rundvlees.