De afgelopen jaren nam dataverbruik, en daarmee dataopslag, exponentieel toe. Ook in de financiële sector nemen de investeringen in digitale technologieën toe. Denk aan 5G, dat de hele wereld verbindt waardoor binnenkort elke computer of machine een endpoint is dat data gebruikt, bewerkt, opslaat en verzendt. Zulke digitale initiatieven creëren niet alleen nieuwe kansen voor financiële instellingen, maar ze brengen tegelijkertijd ook uitdagingen met zich mee die om een nieuwe it-architectuur vragen. Zo trekken data altijd méér data aan – ook wel data-gravity genoemd. Dat vormt een uitdaging voor het bedrijfsleven, met name voor de financiële sector.
Amsterdam is een belangrijk financieel centrum in Europa en op het gebied van data-uitwisseling is onze hoofdstad sterk verbonden met Londen, een andere sterke speler in de financiële sector. Hierdoor wordt er veel data uitgewisseld voor financiële- en handelsdoeleinden, waardoor een zeer hoog niveau van data gravity ontstaat. Ondanks de voordelen van een bloeiende data-economie, is een sterk data gravity-effect niet altijd gunstig. Doordat data alsmaar nieuwe data aan blijft trekken, worden bedrijven in de financiële sector overweldigd. Deze overvloed aan data creëert belemmeringen om de digitale transformatie waar te maken en bedrijfsprocessen te optimaliseren, wat leidt tot een verhoging van kosten, beveiligingsproblemen en een slechte klantervaring. Om deze belemmeringen te beperken, is het belangrijk om data zo efficiënt mogelijk te gebruiken, uit te wisselen en op te slaan.
Met welke gegevens wil en kun je werken?
Het is voor veel bedrijven nog de standaard om data te bewaren – ongeacht of ze er plannen mee hebben. Voor financiële bedrijven is een groot deel van de dataopslag een compliance-kwestie: de wet schrijft je voor bepaalde gegevens te bewaren en bewaken. Maar weet je als organisatie precies welke gegevens dat zijn en nog belangrijker: welke niet? Heb je een heldere strategie waarmee je bepaalt met welke data je wilt én kunt werken? Is er een actief beleid dat je dataomgevingen overzichtelijk houdt? Goed gebruik van data maakt voor organisaties in finance het verschil tussen ‘het minimale’ voor een klant doen en ‘een stap extra zetten’ terwijl je ook complient bent. Kun je data gebruiken om je klant sneller door zijn financiële processen te loodsen? Maar denk niet alleen aan de genruikerservaring: kun je je data ook gebruiken om de financiële situatie van een klant gezond te maken en houden?
Hoe voorkom je negatieve effecten van data-gravity?
Over al deze zaken moeten besluitvormers en it-managers bij banken en andere financiële instellingen goed nadenken. Om nieuwe digitale initiatieven te creëren en de bestaande in goede banen te leiden, is een sterke datagestuurde strategie nodig. Deze strategie moet bevatten hoe data worden vastgelegd en verwerkt en regelen dat alle relevante bedrijfstakken zijn verbonden. De implementatie van zo’n strategie biedt financiële instellingen meer wendbaarheid en flexibiliteit om te profiteren van digitale mogelijkheden. Ook kunnen er beter geïnformeerde beslissingen worden gemaakt op basis van data, terwijl en tegelijkertijd aan de regelgeving van de sector wordt voldaan.
Om een dergelijke strategie in de praktijk te brengen, is een geïntegreerd platform nodig dat breed wordt ingezet en waaraan realtime-data en intelligentie (zoals artificiële intelligentie) is toe te voegen. Hiermee kan het bedrijf klanten, partners en werknemers optimaal van dienst zijn, door middel van digitale interacties via allerlei kanalen, bedrijfsfuncties en op alle plekken waar het bedrijf aanwezig is.
(Auteur Robert Spierenburg is account director bij Digital Realty Nederland.)