Data zijn de basis van een intelligent bedrijf. Maar de data, dataconsumenten en de zakelijke verwachtingen van data zijn veranderd. Daarom hebben we meer data-maturity en de juiste technologieën nodig om betere resultaten te behalen en digitaal voorop te lopen. Nu elk bedrijf bezig is met digitale transformatie zijn er vijf belangrijke veranderingen die samenkomen in het huidige datatijdperk.
- Exponentiële groei van gestructureerde en ongestructureerde data
De wereldwijde datacreatie neemt al meer dan een decennium toe, mede door de overvloed aan slimme apparaten en iot-sensoren. Volgens een onderzoek van IDC zal nieuwe datacreatie van 2021 tot 2025 groeien met een compound annual growth rate van 23 procent, wat resulteert in ongeveer 175 Zettabytes (ZB) aan datacreatie in 2025. Voor de goede orde: één zettabyte is gelijk aan een biljoen gigabyte of, zoals Wikipedia het zegt ‘een zettabyte is zo groot dat er ongeveer een miljoen supercomputers (of een miljard krachtige computers) nodig zijn om deze hoeveelheid data op te slaan.’
Ook het aantal soorten data – waaronder ongestructureerde data en streaming datatypes zoals losse bestanden, pdf’s, foto’s, audio- en videoclips – groeit in een ongekend tempo en bedrijven hebben moeite om waarde te halen uit de data die ze verzamelen. In hetzelfde IDC-rapport staat dat tachtig procent van de wereldwijde data in 2025 ongestructureerd zal zijn.
Het is een uitdaging om een oplossing te vinden voor het beheer van ongestructureerde data. Applicaties van de volgende generatie die de snelgroeiende ongestructureerde data aankunnen, hebben normaal gesproken de extreme prestaties van all-flash storage nodig, maar door druk op budgetten is het moeilijk voor bedrijven om zich te committeren aan wat deze systemen nodig hebben. Bedrijven hebben krachtige oplossingen voor scale-out file storage nodig die eenvoudig te schalen en te gebruiken zijn, ongeacht de hoeveelheid ongestructureerde data die de omgeving moet beheren.
- Opkomende technologieën zorgen voor intelligentie op grote schaal
Edge computing, 5G, artificiële intelligentie (ai) en machine learning (ml) veranderen hoe data wordt verzameld, verwerkt en gebruikt. Voor het eerst in de geschiedenis hebben we intelligente infrastructuur, software en algoritmes om de data-explosie snel om te zetten in bruikbare informatie. Deze data kan worden gebruikt om nieuwe waarde te creëren en betere gebruikerservaringen te leveren aan de edge. Er is een symbiotische relatie tussen de geavanceerde, verbonden technologieën die worden geïmplementeerd om succesvol te zijn in de digitale economie en de schat aan nieuwe data die klaar staat om ontdekt te worden. Er is ook een symbiose tussen succes met edge-technologieën en data management. Door ervoor te zorgen dat bedrijven kunnen reageren op data dichtbij de bron, kan edge-technologie zowel de efficiëntie verbeteren als nieuwe ervaringen creëren. In combinatie met ai zal de edge de manier waarop machines data delen en erop reageren veranderen. Dit biedt kansen voor bedrijven om nieuwe waarde te creëren.
- Gedecentraliseerde data
De adoptie van opkomende technologieën leidt tot meer gedistribueerde locaties waar data ontstaat. Nu het zwaartepunt van data snel naar de edge verschuift, wordt data steeds vaker dichterbij de bron opgeslagen, verwerkt en gebruikt. Maar naarmate meer functies aan de edge plaatsvinden, moet u data anders en consistent beheren – van de core tot de edge en hybride clouds. Daarvoor moeten veranderingen worden doorgevoerd in uw compute-, network-, storage- en applicatie-architecturen.
- Hogere consumentenverwachtingen
Consumenten hebben vandaag de dag meer invloed dan ooit tevoren en eisen datarijke, gepersonaliseerde realtime-ervaringen. Voorheen kon een bedrijf dagen de tijd nemen om met nieuwe data-inzichten te komen, nu is dat veel te lang. De toenemende afhankelijkheid van ai en ml om beslissingen in realtime te nemen in een gedistribueerde omgeving kan zelfs de meest geavanceerde data-managementstrategieën onder druk zetten. De meeste bedrijven hebben niet de it-capaciteiten om bij te blijven, omdat hun data-management past bij een verouderde wereld waarin inzichten en resultaten in uren of dagen konden worden aangeleverd. Om data snel om te kunnen zetten in inzichten, moeten bedrijven hun verwachtingen en dataverwerkingsmogelijkheden aanpassen.
- Datalekken versus regelgeving
Dreigingen op het vlak van cybersecurity zijn meer verfijnd en het aantal datalekken is toegenomen. Als gevolg hiervan verandert de regelgeving ook, die meer resilient data-security, privacy en governance eist. Naarmate meer data op meerdere locaties worden verzameld, opgeslagen en verwerkt, neemt ook het aanvalsoppervlak voor kwaadwillende activiteiten toe, waardoor naleving van wereldwijde datawetten en -regelgeving complexer wordt. Daarnaast willen consumenten zaken doen met bedrijven die ze hun data kunnen toevertrouwen. Deze trends laten zien hoe datagebruikers en -consumenten veranderd zijn en hoe bedrijven zich aanpassen om relevant te blijven.
Waarheidsgetrouwheid
Volgens de Digital Transformation Index van Dell Technologies is het voor 91 procent van de bedrijven belangrijker dan ooit om waardevolle, bruikbare inzichten uit data te halen. Hoewel het belang wordt ingezien, zijn bedrijven vaak onzeker over de waarheidsgetrouwheid van hun data.
Door de enorme groei van de hoeveelheid data is het essentieel om sneller business-ready te zijn en data-beweging in het multi-cloudlandschap te versnellen – waardoor inzichten worden omgezet in acties en resultaten snel worden behaald. Tegenwoordig hebben we elke seconde van de dag Zettabytes aan data tot onze beschikking, maar ook intelligente compute-infrastructuur, software en algoritmes om die data snel om te zetten in betekenisvolle inzichten. Bedrijven moeten, nu meer dan ooit, opnieuw nadenken over data management als ze een intelligent bedrijf willen worden dat een leiderschapsrol vervult in het huidige datatijdperk.
(Auteur Patrick Eikenaar is director data center sales bij Dell Technologies Nederland.)
Wordt de intelligentie van een bedrijf niet bepaalt door de mensen die met al die data werken? Of zegt de auteur dat we deze mensen moeten vervangen door algortimen? Kortom, wat is het doel van een digitale transitie?
Verder heb ik vragen over de doelmatigheid want kijkend naar de groeiende databerg is er ook een groeiende vraag naar stroom. Lang leve de energiezuinige QLC SSD maar de I/O prestaties worden vooral bepaalt door de bus. Busje komt zo staan technologische ontwikkelingen op dat gebied niet stil als we kijken naar de groei in bandbreedte maar wat betreft een kip & ei discussie leidt het één tot het andere.
De sector wil vooruit met nog meer technologie maar de maatschappij trapt op de rem met allerlei wet- en regelgeving als we kijken naar de volgende halte van preserving van data. Dit leidt tot stijgende compliance cost want naast de bonnetjes van een zakenreis moeten ook Whatsapp berichten bewaard worden. En wijze van bewaring dient zodanig gedaan te worden dat de integriteit van de data gewaarborgd is.
Ik ben het dan ook roerend eens met opnieuw nadenken over data management want Zettabytes aan nutteloze data bewaren is niet slim, slim is je data naar het belang van de business classificeren zodat je bewaard wat je moet bewaren op de juiste manier. Want in de regel betekent dit dat we het niet één keer opslaan maar meerdere keren op verschillende opslagmedia.