Surf presenteert voor de eerste keer een trendrapport, gericht op de onderwijs- en onderzoekswereld. De ict-coöperatie hoopt met het overzicht genoemde sector te inspireren en handvatten aan te reiken.
‘Surf Tech Trends 2023‘ verschaft context, inzicht en duiding in de nieuwste technologische ontwikkelingen en de mogelijkheden hiervan voor onderwijs en onderzoek. Ron Augustus, chief innovation officer bij Surf zegt daarover: ‘Het belang van digitalisering neemt almaar verder toe en in zo’n hoog tempo dat de mogelijkheden en implicaties niet voor iedereen direct zichtbaar zijn.’ Het rapport gaat in op technologieën als advanced computing, artificial intelligence (ai), edge, extended reality, networking en quantum. Per technologie worden meerdere trends uitgewerkt. En per trend toont het rapport naast een introductie het niveau van ontwikkeling, welke krachten erop van invloed zijn en geeft voorbeelden van toepassingen voor het onderwijs dan wel onderzoek. Bovendien staat beschreven welke impact de trend hoogstwaarschijnlijk gaat hebben. Ook zijn de trends getoetst op publieke waarden als toegankelijkheid en veiligheid.
Input samenrapen
Eén van de technologieën waarvoor Surf meerdere trends uitwerkt, is ai. Recente ontwikkelingen tonen dat we nu meer complexe modellen kunnen bouwen die verschillende soorten input samenrapen in een systeem met brede capaciteiten. Deze modellen werken als een nieuw soort Zwitsers zakmes. Onderzoekers kunnen daar hun voordeel mee doen. Een andere belangrijke trend binnen de ai is dat deze systemen efficiënter zijn te trainen en uit te rollen. Verder zijn nieuwe manieren in opkomst om toegang te krijgen tot data. Voorbeeld is federatief leren. Algoritmes zijn te trainen zonder dat je volledig toegang hebt tot de hele dataset.
Computers en modellen worden ook breder toegankelijk. Ai-methoden ontwikkelen zich naar een wetenschappelijk instrument dat net als microscoop ook door leken op dit gebied kan worden gebruikt. Een tweede voorbeeld is low-code/no-code. Je kunt complexe rekentaken vaak met weinig of geen programmeerkennis uitvoeren.