Algemeen directeur Annelore Roelofs van Waternet Amsterdam is na zo'n negen maanden alweer vertrokken. Zij zag zich geconfronteerd met tal van problemen maar kreeg de boel niet op de rit. Zo moet Waternet nog bijna een kwart miljard euro aan waterschapsbelasting innen bij klanten. Terwijl bij zo'n 25.000 huishoudens in augustus 2022 juist te veel geld werd afgeschreven. Een erfenis van de moeizame migratie naar een nieuw facturatiesysteem op basis van Microsoft Dynamics 365.
Waternet is het enige waterbedrijf in Nederland dat zorgt voor de hele waterkringloop. Het levert drinkwater in Amsterdam en omgeving. En in het gebied van Waterschap Amstel Gooi en Vecht werkt Waternet aan sterke dijken en schoon water en int daarvoor waterschapsbelasting.
De problemen ontstonden toen Waternet een paar jaar terug koos voor de implementatie, het beheer en onderhoud van Microsoft Dynamics 365-modules voor personeelszaken, financiën en operations. Het drinkwaterbedrijf was in de jaren ervoor al eens overgestapt van een SAP-omgeving naar Microsoft Dynamics AX 2012.
De overstap naar de cloudomgeving van Dynamics verliep niet zonder slag of stoot. Al vanaf november 2020 zijn er problemen met de facturering, zoals vertragingen en verkeerde jaarafrekeningen. Waternet is nog minstens tot 2026 bezig de achterstanden bij de belastinginning in te lopen.
Ook de cyberveiligheid kwam in het geding, al stond dat los van de enterprise resource planning (erp)-software-migratie. Tot eind vorig jaar stond Waternet daarom onder verscherpt toezicht van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport.
Stichting Waternet wordt bestuurd door Waterschap Amstel, Gooi en Vecht en de gemeente Amsterdam. Afgelopen januari koos het bestuur voor een ander governancemodel, waarna directeur Annelore Roelofs. na nog geen jaar aan het roet te hebben gestaan, haar conclusies trok en besloot te vertrekken.
Neem toch Microsoft zeiden ze. Jeweetwel, die club van de Halloween papers, de Exchange horrorshow en de eindeloze serie Windows-debacles. Die club die er steeds weer in slaagt om van passieve documenten tikkende tijdbommen te maken door er stiekempjes uitvoerbare code in te stoppen.
Dat was allemaal kennelijk niet genoeg om te bedenken, goh, zou een wat minder problematische toeleverancier misschien niet eens het overwegen waard zijn? Maar nee. Zou een kwart miljard misschien dan de nodige stille hint zijn?
De overstap ooit van SAP naar MS Dynamics *zou* indertijd wel eens een valide reden gehad kunnen hebben, te weten het kostenplaatje. En wij allen betalen dat. M.i. prima. De overstap naar de 365 variant, “dus” “Cloud” (wat is dat ook alweer, de “Cloud”), vind ik per definitie zeer discutabel om diverse redenen, en zie weer een bewijs van de ellende ervan. Cloud voegt (hier) niets toe, alleen maar aan de leverancier. Het maakt van de klant het product, op allerlei vlakken. Hoe vaak moet dat nog opgemerkt worden.
Los van de Cloud discussies, hier is kennelijk ook nog eens de migratie, dan wel het werkingslevel van respectievelijk naar 365 en van 365 mislukt en onderbemeten. Notabene van productsoort naar zelfde productsoort, zelfde fabrikant.
Wie gaat dit allemaal weer betalen ? Juist.