Door alle aandacht voor mooie apps en gebruiksvriendelijkheid aan de voorkant van de it-infrastructuur wordt de onderliggende basis vaak vergeten. Sterker, soms bouwen we liever een mooie liftdeur met daarachter een standaard trap die al tekenen van betonrot vertoont…
De beperkte aandacht voor de digital backbone creëert bij veel bedrijven een technical debt. Een achterstand die blijft oplopen als er geen maatregelen worden genomen en die lastig is in te halen. Afhankelijk van de situatie kan het van een half jaar tot wel twee jaar duren voordat alles bijgewerkt en toekomstbestendig is.
Eerder schreef ik al over de vergelijking tussen it en de zelfrijdende auto. Om daar te komen, moet de digital backbone meer aandacht krijgen en moet orde op zaken worden gesteld. Drie stappen om dat voor elkaar te krijgen.
Visie, kennisoverdracht en toegevoegde intelligentie
Om de digitale backbone niet alleen op orde te krijgen, maar ook toekomstbestendig te maken (en er een ‘zelfsturende infrastructuur’ van te maken) zijn drie dingen nodig.
Ten eerste een duidelijke visie op architectuur welke verschillende technologie domeinen samen brengt. Dit is iets wat bij veel organisaties ontbreekt. Zijn weten soms tot in detail hoe een it-dienst eruit moet komen te zien. Maar wat daar aan de achterkant voor nodig is, krijgt minder aandacht. Zonde, want dan wordt het gezien als een noodzakelijk kwaad, terwijl een goed digitaal fundament juist kansen en zelfs concurrentievoordeel kan opleveren.
Ten tweede is er transparantie en kennis nodig, om deze visie over te brengen op de beslissers. Hierbij helpt het om naast de cio ook sparringpartners te hebben die met de voeten in de klei staan, en ook op boardniveau kunnen meepraten. Als je bedrijf IT-gedreven wordt, dan is het noodzakelijk om te zorgen voor voldoende kennis in de boardroom.
Wat daarnaast helpt, is om met de minimale benodigdheden te beginnen. Geen kostbare tijd verliezen met het ontwikkelen van grote plannen, maar pragmatisch aan de slag om de infrastructuur bij te werken. Iedereen heeft het over een digitale transformatie, maar daar is eerst een technologische transformatie voor nodig.
Tenslotte moeten we er natuurlijk voor zorgen dat de infrastructuur toekomstbestendig blijft. Hiervoor moeten zowel techniek als de operationele teams veranderen en focussen op continue innovatie door:
-
Het veranderen van end-state architectuur naar een capability framework waarbij moderne IT componenten aangesloten worden op intelligente operationele capabilities. Hierdoor ontstaat een intelligent IT fundament.
-
Het verankeren van de visie in de organisatie. Werk samen met de operationele teams aan een nieuwe mindset en cultuur voor continue optimalisatie. Dit kan door het opzetten van een juiste structuur, het aanleren van nieuwe skills en het richten op inspirerende doelen, zoals een zelfdraaiende infrastructuur.
Zo vormt de combinatie van techniek en mensen de digital backbone die een solide fundament geeft voor de digitale toekomst van elke organisatie.
Inhaalslag
Met bovenstaande stappen aan de slag gaan, betekent een start maken met de inhaalslag op de technical debt. Steek eerst eens de themometer in de it-omgeving om duidelijk te krijgen wat de status is van jouw it-infrastructuur. Inventariseer de uitdagingen, bepaal de prioriteiten, ga direct aan de slag met het oplossen van de grootste risico’s, en maak een roadmap op basis van welke it-onderdelen vervolgens als eerste aandacht nodig hebben.
Automatisering is de sleutel tot succes. Door vanaf het begin te automatiseren, worden sneller resultaten geboekt en wordt er op de lange termijn voor gezorgd dat verbeteringen blijvend zijn.
Leuke analogie, vooral dat betonrot.