Had ik het al over minister Wiersma, onze minister voor primair en voortgezet onderwijs, gehad? Nee? Nou hierbij dan. Deze minister wil met scholen gaan praten over een smartphoneverbod in de schoolklas.
De smartphone werkt vaak te verstorend in de les, dus een verbod zou voor een aantal leraren zeer welkom zijn. Ik dacht direct dat de leerlingen dan ook alle smartwatches af moeten doen en volgens mij zitten ze tegenwoordig ook allemaal met een laptop voor de snufferd. Hoe ga je dat regelen?
Dodelijk saaie leraar
Wij hadden vroeger geen smartphones in de klas, we hadden alleen een rekenmachine. Als je dan de rekenmachine omdraaide en je typte in 707 + 707 dan kwam daar 1414, oftewel: LOL + LOL = hIhI. Dat was de afleiding waar wij het mee moesten. Maar als we dat hadden gedaan, gingen we dan daarna luisteren naar die dodelijk saaie leraar aardrijkunde? Nee, we gingen zijn leven onmogelijk maken in de les. Je moest toch wat. Het alternatief was in slaap vallen en dit werd ook niet altijd op prijs gesteld. Deden we dit bij alle leraren? Nee, natuurlijk niet. Dit deden we alleen bij de dodelijk saaie leraren. De goede leraren maakten ons enthousiast zodat we zelf aan de slag gingen.
Het is voor de leerlingen tegenwoordig natuurlijk ook verleidelijk om een smartphone even te pakken. Op de smartphone wordt op Youtube de stelling van Pythagoras in vijf minuten tien keer simpeler uitgelegd dan wat die slaapverwekkende leraar in de klas doet. Als je dan moet kiezen tussen een leuk filmpje of meneer Van de Broek die al twintig jaar dezelfde coltrui aan heeft, dan weet je het wel.
Meer salaris
Misschien moeten we niet de smartphone gaan verbieden maar iets meer investeren in de kwaliteit van de leraar. Misschien iets meer salaris zodat de goede leraren niet weglopen. Of iets meer lesgeven via de smartphone, dat kan ook.
De staat van het onderwijs blijkt uit inspecties, leeropbrengsten van al die jaren op school worden namelijk getoetst middels centrale examens. En uiteraard is de input ook van invloed op de output omdat niet iedereen getalenteerd is voor theoretisch onderwijs. Verder speelt nog mee de motivatie van de leerling welke veelal bepaalt wordt door het ambitieniveau om nog wat bijkomende factoren te geven. Ik heb niet het idee dat het salaris van leraren iets oplost hierin want zoals Johan Cruijff nog nooit een zak geld heeft zien voetballen heb ik nooit een matige leraar zien veranderen in een goede door geld.
Wat betreft het investeren in de kwaliteit van de leraren zou meer kennis van ICT meer rendement opleveren want het gebruik hiervan tijdens de lockdowns was om te huilen. Ouderwets klassikaal lesgeven middels Teams gaf mede door afleidingen niet de verwachte opbrengst. En ja, velen ontdekten toen de betere uitleg via YouTube. Een beetje slimme wiskundeleraar kan hiermee een riante aanvulling aan zijn/haar salaris geven.