Van 17 t/m 21 april vindt in Hannover weer de jaarlijkse Messe plaats, de Duitse industriële-technologiebeurs die ook vanuit Nederland goed wordt bezocht. Na de Covid-19-pandemie is de Duitse industrie volop bezig met een inhaalslag. Dat biedt veel perspectief voor buitenlandse technologiebedrijven, waaronder startups en scale-ups. Zij kunnen voor deelname als exposant gebruik maken van een subsidieregeling.
De Duitse industrie moet flink aan de bak om voor de vele uitdagingen – de door de vergrijzing geplaagde beroepsbevolking, het milieu, de energievoorziening en digitalisering – op afzienbare termijn oplossingen te leveren. De ondernemingen bij onze oosterburen doen een beroep op alle voorhanden expertise, ook als die uit het buitenland komt en ook als het om startups of scale-ups gaat. Victor Koppelaar van Global Fairs laat er geen gras over groeien: ‘Juist nu liggen er kansen voor de toeleveranciers als ze naast kwalitatief hoogstaande producten en diensten een goed verhaal hebben over waarom juist zij de bezoekende Duitse ondernemer van dienst kunnen zijn.’
Koppelaar spreekt uit ervaring, want al decennialang behartigt hij de belangen voor zowel de beursorganisator als voor de Nederlandse exposanten en bezoekers. Volgens hem beschouwen Duitse ondernemers ons bedrijfsleven als een gewaardeerde handelspartner. Dat geldt voor zowel grote als kleine bedrijven.
Thema van de beurs dit jaar is ‘Industrial Transformation; Making the Difference’. Want, de maatschappij vraagt om acute oplossingen op het gebied van onder meer waterstoftoepassingen, proces- en productieautomatisering (ot en it), en effectieve vormen van transport en logistiek.
Indonesië
Indonesië is gastland gedurende de komende editie van de Messe. Dat was Nederland in 2014 en daar bewaren de Duitsers nog steeds goede herinneringen aan. Het was het jaar waarin op de Messe de uitgangspunten van Industrie 4.0 werden geïntroduceerd. Op dat vlak zagen ook in Nederland innovatieve concepten en panklare oplossingen het levenslicht. Die vinden inmiddels tezamen met componenten van hard- en software als hightech-halffabricaten ook afzet buiten de landsgrenzen.
Een presentatie ervan is in Het Holland High Tech House, in hal 8 van de Messe. Daar slaan het ministerie van EZK en de brancheorganisaties FME, Fier, RAI Automotive Industrie NL en RVO de handen ineen voor het promoten van slimme-industrietoepassingen. Negen partijen verzekerden zich al van een plaatsje in het paviljoen. Wie voor een aantrekkelijk tarief wil deelnemen, kan zich aanmelden bij FME.
Start- en scale-ups
Een andere business-promotiepartij waartoe startups en scale-ups zich kunnen wenden, is PSPS Business Abroad. Zij ondersteunt actief de kleinere partijen met coaching in ’elevator pitches’. Dat doet de organisatie op de beurs vanaf een plek in hal 17 met als thema ‘Digital Ecosystems’, in de nabijheid van de techreuzen Google, Microsoft en Autodesk. De focus ligt op thema’s als: toekomst van werk, iot, photonics, nanotech en ai & big data.
In hun uitstraling naar de beursbezoeker kunnen jonge bedrijven ook adviezen krijgen van Willem Drost. Hij was voorheen directeur van de Amerikaanse zorgsoftwareleverancier CompCost Solutions maar staat al geruime tijd onder de naam Enterprise Solutions startende tech-ondernemers bij, die zich presenteren op de bekende Consumer Electronic Show (CES) in Las Vegas.