Nederland is naarstig op zoek naar ict'ers. In een aanvalsplan roept de ict-branche op om de aandacht voor ict op scholen te vergroten en meer zij-instromers en vrouwen aan te trekken. Maar zou het ook helpen als we ict'ers weten vast te houden in hun vakgebied, in plaats van ze te promoveren naar managementfuncties, vraagt Computable-expert Pa Va Ke zich terecht af?
Het probleem van het personeelstekort is tegenwoordig zo urgent dat de rijksoverheid een Actieplan Groene en Digitale Banen heeft opgesteld. Ook de verschillende ict-brancheverenigingen doen met hun Aanvalsplan een duit in het zakje. Zij roepen de overheid op om de plannen die het bedrijfsleven wil inzetten, te steunen en door te voeren. Want in veel sectoren leidt het tekort tot problemen.
De plannen van de brancheverenigingen lopen uiteen van het kweken van interesse op de basisschool en betere praktijkgerichte opleidingen tot het doorvoeren van cultuurveranderingen, het bevorderen van zij-instromers, binnenhalen van buitenlands talent en het stimuleren van regionale aanpak. De voorstellen richten zich voornamelijk op nieuwe aanwas.
Vraag
Zou het ook niet een idee zijn om het voor huidige ict’ers aantrekkelijker te maken om op hun post te blijven? Dat ze hun kennis blijven inzetten en eventueel delen met een nieuwe lichting ict’ers? Nu komt het regelmatig voor dat ict’ers het na een tijdje gezien hebben en willen doorgroeien naar projectmanagement, lijnmanagement of scrum master. ‘Ik heb in de loop der jaren best wel wat goede ict’ers zo’n stap zien maken, onder meer doordat in die rollen meer groeimogelijkheden zijn qua salaris’, meldt Pa Va Ke.
Computable vraagt zich dan ook hardop af: betekent meer managers minder ict’ers? Is het een goed idee om ict’ers te overtuigen om hun vakgebied trouw te blijven? Om hen de doorgroei naar een managementfunctie te ontraden? Wat is nodig om dit te bewerkstelligen? Meer salaris, meer uitdaging in hun huidige ict-werk?
Discussieer mee!
Even control-F in discussie doen en dan ambitieniveau als zoekopdracht intikken. De instroom stroomt namelijk net zo hard weer uit als het werk niet past bij de verwachtingen. Zo is de uitstroom van vrouwen niet iets van de laatste jaren omdat realiteit van 40+ uur werken in projecten die richting de opleveringsdatum gaan niet overeenkomt met eerder gewekte verwachting van een deeltijdbaan van 24 uur. Kan voor de bewijslast honderden links erbij doen want ondanks alle interventies is er niks veranderd, de ICT zoekt nog steeds een vrouw.
De verwachtingen van vrouwen kan ik niet managen hoewel ik wel kan zeggen dat ze vaker ‘zo goed als nieuw’ kunnen verwachten want nieuwe groene banen gaan om ‘Opsporing verzocht’ van de CI’s want voorbeeld bij AIVD laat zien dat fysieke ICT middelen kwijt raken om vervolgens doodleuk in een circulaire economie op te duiken. Wat betreft de herkomst in een circulaire economie heb ik nog geen argument over mijn aanname gehoord omdat sommigen altijd op de man en z’n gezin spelen terwijl ik uitga van bronnen die een basis hebben in processen. De BS van SWA van bewijs uit het ongerijmde mist veelal de onweerlegbaarheid die uit een procesverloop volgt, ik liep lachend de rechtszaal omdat de administratie verzaakt was.
En ja, ik wees op Pascal omdat doorgroeien in rollen of 20 jaar dezelfde rol vervullen iets zegt over het ambitieniveau, uiteraard kun je een rol ook meer glans geven door nieuwe waarde erin te creeëren. Want bijna 10 jaar geleden reageerde hij op een opinie van mij dat CM als kostenpost/overhead gezien wordt terwijl ik het meer als een bedrijfskundig proces zie welke steeds centraler komt te staan in de klimaatdoelstellingen. Als je de kansen in je eigen vakgebied niet ziet dan vrees ik dat afgunst de motivatie wordt over de doorstroom van anderen.
Waardecreatie in de keten zit soms in kleine dingen, één van de eerste dingen die ik deed bij mijn nieuwe werkgever was een oude truc herhalen. Want als een nieuwe waarde in een circulaire economie zit dan lever ik graag de dienst van het onderhoudsboekje. Don’t shoot the messenger maar al die oude glorie die nu vanaf de zijlijn gaat vertellen wat er allemaal mis is vergeet dat de klok niet opeens op vijf voor twaalf staat. En ja, lifecycles gelden ook voor de menselijke resources want door duur maar niet te krijgen schijf je als Cobol-krasser tegenwoordig met een vork.
Anekdotes, argumenten en bewijzen genoeg want ik sta actief in de markt en gooi dus nog wat olie op het vuur in deze discussie want ‘de’ ICT-er bestaat niet. En wat betreft trouw is de laatste opinie van Pascal ook alweer meer dan 5 jaar geleden wat betekent dat deze expert als hekkensluiter op het scorebord net als veel oud-gedienden in ruste is. Het is dus een redactionele keus om er een platform voor gepensioneerden van te maken want alle nieuwe opinieschijvers krijgen geen gelijke kans op het scorebord doordat het platform oud en gebrekkig is.
@Oudlid: eerder schreef ik al dat er binnen sommige functiegebieden geen hogere rollen gedefinieerd zijn. Configuration management is typisch zo’n rol. Daar waar je bijvoorbeeld als programmeur door kunt groeien naar architect, of zelfs principal architect is er voor de rol van configuration manager doorgaans alleen een junior en senior rol beschreven.
Daarbij heb ik in die ruim 20 jaar ook geleerd dat zo’n titel/rol/functiebeschrijving ook lang niet alles zegt. Als ik zie hoe snel sommige mensen zich al senior (mogen) noemen dat denk ik dat er op dit forum een aantal 7-voudig gereïncarneede specialisten aanwezig zijn
Last but not least: als iemand al 20 jaar directeur is, heeft zo iemand dan geen ambities volgens jou?
Maar om een tipje van de sluier op te lichten: ik zit vooral in de hoek van wat sommigen kennen als software configuration management. Daar waar ik 20 jaar geleden begon met het maken van een labeltje en branch in good old ClearCase, hou ik me de laatste jaren bezig met migraties van tools als ClearCase en Synergy naar nieuwere tools als RTC, TFS of GIT, waarbij het niet alleen gaat om de data migratie, maar vooral om de migratie van ontwikkel- en testprocessen die volledig verweven zijn met de bestaande tools.
@Oud lid, dat is een hartstikke goed goed idee. Het is dan wel zo handig als die nieuwe opinieschrijvers niet bloot gesteld worden aan discriminerende, neerbuigende, onnavolgbare gedachten. Dat zou potentiële nieuwe opinieschrijvers kunnen afschrikken.
Dat een hele serie zeer gewaardeerde opinieschrijvers, experts zich niet meer of zich veel minder op Computable laten zien, is te betreuren. Maar dat is geen redactionele keuze van Diederik Toet of van andere redactieleden. Zou het kunnen zijn dat die oudgedienden geen zin meer hebben in reacties van een oude veelschrijver die onder pseudoniem schrijft?
@Pa Va Ke, inderdaad ambities hebben, leren en doorgroeien kan je altijd. Een slimme baas / opdrachtgever geeft hiervoor de ruimte. En mensen, met veel ervaring zoals jij, kunnen die expertise ook weer doorgeven. En door dat te doen, leer je ook weer. Het principe van de programmeerbare rekenmachine, is ruim anderhalf eeuw bedacht. Dankzij heel veel, doorgaans kleine, stappen van miljoenen samenwerkende mensen, zijn we waar we nu zijn. En we hebben nog eindeloos veel stappen te gaan.
Het configuration management (CM) in de civiele techniek is een geheel andere sport omdat de fysieke realiteit om allerlei tastbare dingen gaat die niet alleen kapot kunnen gaan door slijtage (MTBF) maar ook verouderen. Het samenkomen van (logistieke) processen in deze fysieke wereld is vele malen complexer dan software downloaden door alle opwaartse en neerwaartse toeleveringsketens. Als je als organisatie ambities hebt om iets aan de broeikasgasemissie te doen dan kun je met kleine stapjes in deze processen al een groot verschil maken.
Zo maakt Tesla gebruik van digital twins welke met gegevens uit sensoren gevoed worden zodat de algoritmen bepalen waar fouten en storingen het meest waarschijnlijk optreden. Dit voorspellende onderhoud verlaagt de kosten voor onder garantie vallende auto’s en verbetert de gebruikerservaring. Veel ICT middelen kennen een soortgelijke optie middels ‘call home’ hoewel dit natuurlijk minder geavanceerd is maar de mogelijkheden om met algoritmen voorspellingen te doen over vervangingen en uitbreidingen ligt er.
Naar mijn opinie hebben we het hier over een stuk waardecreatie, resultaten uit het verleden bieden garanties voor de toekomst want net van de universiteit ben ik onder de indruk van de opgeleverde dashboards. Want zo goed als nieuw en nauwelijks gebruikt werden tijdens de pandemie op deze manier problemen in de toelevering opgelost en waarom van de nood niet een deugd maken?
Doorstromen naar de rol van Technical Account Manager betekent dat je CM als basis voor het CRM gaat gebruiken, kennis gaat op deze manier niet verloren voor de sector maar wordt organisatorisch anders ingezet. Of zie ik het allemaal verkeerd?
Eind jaren negentig werd ik bij een bekende Amerikaanse multinational aangenomen en opgeleid tot systeem programmeur. Dat werk deed ik met veel plezier. Vervolgens werd dat werk “outsourced” naar Wit-Rusland. Mijn nieuwe baan werd het managen van de Wit-Russische programmeurs. Omdat ik jong was heb ik de overstap gemaakt naar technisch SAP-beheer. Vervolgens veranderde de organisatie in een regie-organisatie en moest ik als ICT’er de leveranciers aansturen die het werk deden (al dan niet met Indiase mensen op verre afstand). Moest ik weer IT-techniek / -cursussen doen…
Overstap naar management, projectleiderschap en coördinatie? Bedrijven willen juist dat je dat doet, zelfs bij de ICT-leveranciers die zelf ook outsourcen.