Nederland is naarstig op zoek naar ict'ers. In een aanvalsplan roept de ict-branche op om de aandacht voor ict op scholen te vergroten en meer zij-instromers en vrouwen aan te trekken. Maar zou het ook helpen als we ict'ers weten vast te houden in hun vakgebied, in plaats van ze te promoveren naar managementfuncties, vraagt Computable-expert Pa Va Ke zich terecht af?
Het probleem van het personeelstekort is tegenwoordig zo urgent dat de rijksoverheid een Actieplan Groene en Digitale Banen heeft opgesteld. Ook de verschillende ict-brancheverenigingen doen met hun Aanvalsplan een duit in het zakje. Zij roepen de overheid op om de plannen die het bedrijfsleven wil inzetten, te steunen en door te voeren. Want in veel sectoren leidt het tekort tot problemen.
De plannen van de brancheverenigingen lopen uiteen van het kweken van interesse op de basisschool en betere praktijkgerichte opleidingen tot het doorvoeren van cultuurveranderingen, het bevorderen van zij-instromers, binnenhalen van buitenlands talent en het stimuleren van regionale aanpak. De voorstellen richten zich voornamelijk op nieuwe aanwas.
Vraag
Zou het ook niet een idee zijn om het voor huidige ict’ers aantrekkelijker te maken om op hun post te blijven? Dat ze hun kennis blijven inzetten en eventueel delen met een nieuwe lichting ict’ers? Nu komt het regelmatig voor dat ict’ers het na een tijdje gezien hebben en willen doorgroeien naar projectmanagement, lijnmanagement of scrum master. ‘Ik heb in de loop der jaren best wel wat goede ict’ers zo’n stap zien maken, onder meer doordat in die rollen meer groeimogelijkheden zijn qua salaris’, meldt Pa Va Ke.
Computable vraagt zich dan ook hardop af: betekent meer managers minder ict’ers? Is het een goed idee om ict’ers te overtuigen om hun vakgebied trouw te blijven? Om hen de doorgroei naar een managementfunctie te ontraden? Wat is nodig om dit te bewerkstelligen? Meer salaris, meer uitdaging in hun huidige ict-werk?
Discussieer mee!
Inderdaad wordt die vraag over het ambitieniveau vaak gesteld Dino want een arbeidsmoraal om jezelf te blijven ontwikkelen geldt voor veel instromers die de ICT binnen komen op een startfunctie. Vers van de universiteit moeten ze het bedrijf met al haar eigen processen nog leren kennen zoals dat velen om deze reden stage lopen. Maar omgekeerd werkt het ook, de jonge talenten die instromen willen groeimogelijkheden en als het kan ook nog uitdagend werk. Ik heb vele ‘jobhoppers’ zien komen en weer gaan want de ICT kent nu eenmaal veel sadomasochistische functies. Zo zullen gebruikers je nooit bedanken voor het ongestoord kunnen werken maar andersom weten ze je te vinden en niet in positief opzicht.
Ik zeg dan ook altijd dat ICT een leuk vak is alleen is het jammer dat ze de gebruiker uitgevonden hebben.
Oud lid, bij je opmerking “Ik zeg dan ook altijd dat ICT een leuk vak is alleen is het jammer dat ze de gebruiker uitgevonden hebben“ had je wel een smiley mogen zetten. Zonder gebruikers en opdrachtgevers, zouden er alleen wat nerds in een zaaltje of op een zolderkamer zitten te computeren.
Ik heb van gebruikers vrijwel altijd leuke en dankbare reacties gekregen. Natuurlijk heb je verziekte werkomgevingen, maar daar hebben onze gebruikers nog het meeste last van. Dit soort lastige omgevingen kosten extra tijd om nader om uitleg te vragen of deze te geven. ICT-afdelingen weten vaak als eerste waar het in de organisatie hapert.
Verder moeten we ook in eigen richting kijken. De ondersteunende ICT-medewerkers zijn meestal heel goed in techniek, procedures en in de omgang met gebruikers die vaak in de stress zitten. Helaas heb je bij ons ook dwarse botteriken en ongeïnteresseerde figuren, die hun eigen werk niet of onvoldoende uittesten en de gebruikers met lege handen kunnen achterlaten.
Als je geen last hebt van dit soort randverschijnselen, dan kan ICT elke dag leuk zijn, zelfs als de pleuris uitbreekt door technische problemen en de druk heel hoog is. Vind je het niet leuk? Er zijn nog zoveel andere beroepen, ook waar je niet met gebruikers te maken hebt.
Voor de gebruiker is het consumeren van alle gratis ICT diensten de norm geworden zonder besef over een infrastructuur die hiervoor benodigd is. Dat software niet van de vrachtwagen valt is een feit maar ook een feit is de fysieke realiteit van de pallets met servers die nu beide kanten opgaan door een groeiende circulaire economie. Want Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) dwingt organisaties om hier iets mee te doen.
Het afstoffen van oude opinie is dan ook het nieuwe consumeren in een circulaire economie want ik heb de afgelopen weken niet in zaaltjes of op zolderkamers zitten computeren maar heb gesproken met de beïnvloeders en beslissers in Actieplan Groene en Digitale Banen. Want regeren is vooruit zien aangezien we naast een CSRD in 2024 ook een nieuwe Archiefwet mogen verwelkomen omdat de oude niet meer voldoet door een verdergaande digitalisering.
De olifant in de kamer die iedereen ziet maar waar niemand over spreekt gaat misschien wel vooral over de data van alle oud-collega’s. De pleuris die uitbreekt bij een ingebrekestelling gaat namelijk om het digitale residu van allerlei beslissingen, wat betreft een verziekte werkomgeving moet je de oude (5 februari 2014) opinie van managing consultant van Capgemini nog maar eens lezen. En ja, directheid wordt vaak gezien als botheid wanneer olifant in de kamer die iedereen ziet onbesproken moet blijven.
https://www.youtube.com/watch?v=Tms0yk9kqVM
Jaap, bewijs liever mijn ongelijk door te vertellen hoeveel collega’s je als ZZP-er had. En hoeveel je hebt zien komen en nadat je er tijd in gestoken had om ze wegwijs te maken in de organisatie ook weer hebt zien gaan? Of bleef jezelf als ingehuurde ZZP-er nooit lang genoeg om dit te kunnen zien?
Artikel gaat niet om de tevredenheid van gebruikers dus graag eerlijke antwoorden en niet opnieuw beschuldigingen want zoals al gezegd heb ik gesproken met de beïnvloeders en beslissers die straks het beleid bepalen. Deze weten namelijk heel goed dat het bodyshoppen van inhuur de kennis niet borgt. Vraag is nog wel welke kennis er straks nodig is want ik heb al meermaals op verduurzamen gewezen wat straks een verplichting wordt.
Want het overdimensioneren van een systeem om na 5 jaar de ongebruikte capaciteit af te schrijven is een verspilling. Zo goed als nieuw ontstaat hierdoor een interessant circulaire economie, zeker als onderhoud van de CI overdraagbaar is. Maar er ontstaat ook een uitdaging aangaande een herkomst als we kijken naar zoiets als heling want andere onderwerpen welke ter sprake kwamen gingen om de ‘dark side’ van de ICT welke groeiende is.
QED
@Oudlid, een goed bedoeld advies: kort je zinnen in en communiceer begrijpbaar want er is geen ‘sjokola’ meer van te maken. Noodgedwongen ga je anders genegeerd worden.
Dank voor je advies SWA maar ik lees met chocoladeletters in de krant wanneer duizenden gebruikers stilstaan als de ICT faalt en nooit over 99,99999% van de tijd dat alles werkt zoals het verwacht wordt te werken. Nu blijkt die verwachting een bijstelling te krijgen middels Europese wetgeving want de gebruiker staat niet meer centraal maar het klimaat, het moet allemaal efficiënter.
Geveinsde onbegrijpelijkheid in de communicatie ligt altijd aan een ander, een liedje dat ik al jaren hoor omdat luisteren naar de ongemakkelijke waarheid niet populair is. Elevator pitch dat het 70% goedkoper kan doet het echter altijd goed bij de beslissers en beïnvloeders want je moet niet een discussie over het kerstdiner met de kalkoen gaan voeren. Negeer me gerust SWA want feiten die te controleren zijn gaan om de (open) data omdat organisaties straks eenduidig moeten communiceren over de stappen die ze genomen hebben aangaande doelstellingen om broeikasgasemissies te verlagen.
Al die CI’s die stroom en koeling nodig hebben kennen niet alleen een toepassing maar ook een levensduur, twee factoren die helpen in een investeringsplan over langere termijn want er is meer dan vernieuwende innovatie als ik kijk naar wisselen van gloeilampen door spaarlampen. Niet veel anders als CentOS vervangen door Rocky als je begrijpt wat ik bedoel en als je het niet begrijpt dan ga ik het je niet uitleggen SWA.
@Een Oudlid, het aantal collega’s waar ik verantwoordelijkheid voor had, was soms 10-30 keer zo veel als het aantal op de Vorenpakker. Ik had dan ook geen tijd over om de hele dag op vrijwel elk artikel en elke post op Computable.nl te reageren.
Maar is dit voor de andere lezers relevant? Gaat het op Computable.nl niet om argumenten?
Aanvullend alternatief voor “probeer ook huidige ict’er te behouden”, kan ook zijn “‘probeer huidige ict’er te meer in te zetten in projecten die wel bijtijds afgerond kunnen worden”. Veel capaciteit gaat naar megalomane projecten waarvan je al snel door hebt dat die om verschillende redenen niet zullen worden afgerond.
Typische reactie van een manager uit de vorige eeuw die zijn status uit het aantal FTE’s haalde in plaats van het resultaat. Want hedendaagse realiteit gaat om zelfsturende teams welke niet alleen aanzienlijk kleiner en multidisciplinair zijn maar ook nog eens internationaal. Probleem is dat je de ICT-er niet kunt behouden als je het werk van hem/haar verplaatst naar lagelonen landen. Want anywhere, anytime is veel van het werk verspreid over 4 of meer tijdszones waardoor het too many chiefs and not enough indians van de gebruikelijke hiërarische aansturing niet efficiënt is.
Doof voor operationale werkvloer aangaande het dichtlopen van alle gaten lopen mensen de deur uit in horizontale arbeidsmobiliteit omdat het gras groener lijkt bij de buren. Want aan de kant van het gebruikersloket moet het steeds goedkoper maar er is vaak geen idee van de kosten aan de achterkant. Zo had ik een manager die voorspelde dat ik werkeloos zou worden omdat alles virtueel werd, het serverless idee. Ik antwoorde dat de kans dat hij de Nobelprijs voor Natuurkunde zou winnen groter was omdat er geen draadloos stroom bestaat. Ik werk al meer dan 20 jaar in de ‘achter gesloten deuren’ kant van de ICT waar het bedrijfskundige proces van CM een centrale rol heeft doordat je er gedurende de gehele lifecycle van een fysieke CI er van alles aan kunt koppelen.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2023/01/oud-medewerker-aivd-steelt-computers/
Wat betreft de argumentatie is bewijs overtuigender, mijn oude opinie staat nog als een rots.
@Ewout Dekinga, weer geen argumenten, geen bewijzen, geen voorstellen aangaande het onderwerp; alleen onnavolgbaar geklaag zonder diepgang.