Volgens de Nederlandse Bank worstelen zo’n 2,6 miljoen volwassen Nederlanders met online betalen en andere online bankzaken. Even voor alle duidelijkheid, hier horen mijn vrouw en kinderen niet bij. De Tikkies vliegen me dagelijks om de oren.
Maar het gaat voor veel Nederlanders steeds lastiger worden, want steeds meer zaken worden digitaal afgehandeld. Het digitaal maken doen ze om het ons gemakkelijker te maken. Net zoals je niemand meer aan de telefoon krijgt maar meestal een bandje. Op dit bandje spelen ze dan de tekst af: ‘Om het u gemakkelijker te maken, volgt er nu een keuzemenu.’. Ik denk dan altijd dat dit niet is om het mij gemakkelijker te maken maar om het hen zelf gemakkelijker te maken. Het was veel gemakkelijker geweest als er een telefoniste was geweest die me even snel had doorverbonden.
Geld overmaken
Ik dacht dat we in een samenleving leefden. Sterker nog, een participatiesamenleving zelfs, zoals onze koning het noemde tijdens één van zijn kersttoespraken. De koning doet ook aan online bankieren. Tenminste, als zijn bedienden zijn geld overmaken, dan kijkt hij altijd even mee.
Maar met participeren wordt bedoeld dat we steeds meer zelf moeten doen. Zelf je bankzaken doen, zelf je boodschappen scannen en zelf zo lang mogelijk zelfstandig wonen. Het wordt ook altijd geroepen, het is belangrijk dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen. Ze bedoelen: het is het goedkoopst dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. En bij zelfstandig wonen hoort ook zelfstandig je bankzaken doen. Online wel te verstaan, want dit is voor de iedereen makkelijker. Iedereen bij de bank wel te verstaan.
Beetje helpen
Niet alleen ouderen hebben moeite met digitaal bankieren, ook allochtonen en laag geletterden hebben er moeite mee. Dit betekent maar één ding: dat we ze een beetje moeten helpen. Van de banken hoeven ze het niet te verwachten.
Onlangs nog in een professionele zorgomgeving gewerkt en daar kregen de zgn. hooggeschoolde(universitair zelfs) de 2FA authenticatie van Microsoft(Authenticator) maar niet onder de knie.
Er zat voor IT niets anders op dan een Jip_en_Janneke-versie van de handleiding /instructie te maken.
En dan ging het vaak nog fout omdat de vaak wat eigenwijze mensen de stappen niet als logisch ervaarden.
Ze gingen dus in vaak discussie met ons over de Microsoft methodiek. Toegegeven er zaten soms leuke argumenten tussen waaruit maar weer eens blijkt dat wij nuchtere Hollenanders niet echt Amerikaans denken.
Heb me wel dikwijls afgevraagd hoe deze professionals in vredesnaam zelf hun bankzaken of “Mijn Overheid” thuis regelen.
Als die 2,6 miljoen volwassen Nederlanders die moeite hebben met online betalen ouderen zijn met een goed gevulde rekening dan is het commercieel interessant om ouderwets een loket te openen. Er zijn namelijk al kamervragen gesteld over de teloorgang van deze ouderwetse service.
Verder laat Opsporing Verzocht zien dat er al veel hulp is bij het pinnen, deze hulpverleners moeten alleen nog even leren om het geld aan degene te geven van wie het is.